تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر : 90364

معاون اول رئیس جمهور خبر داد:

تصویب ۹ پیشنهاد با اعتبار ۲۳۰۰ میلیارد تومانی برای ادامه نجات دریاچه ارومیه

تصویب ۹ پیشنهاد با اعتبار ۲۳۰۰ میلیارد تومانی برای ادامه نجات دریاچه ارومیه

معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده و پیگیری‌های جدی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، نمادی از توجه به حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج، در جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، گزارشی امیدبخش از روند احیای دریاچه ارومیه ارائه و ۹ راهبرد جدید برای تسریع در نجات این پهنه آبی و استمرار روند فعلی با ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد.

مخبر در این جلسه گزارش‌های ارائه شده از اقدامات صورت گرفته در جهت نجات دریاچه ارومیه را رضایت‌بخش ارزیابی و از دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مرتبط قدردانی کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه موضوع دریاچه ارومیه از چند وجه دارای اهمیت است، اظهار کرد: توجه به مسائل زیست‌محیطی یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده و پیگیری‌های جدی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، نمادی از توجه به حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.

مخبر ادامه داد: مدیریت منابع آب از دیگر جنبه‌های نجات دریاچه ارومیه است و اجرای برنامه‌های مرتبط با نجات این دریاچه، نقش مؤثری در مدیریت مطلوب منابع آب کشور دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حساسیت مردم کشور، نهادهای مختلف و حتی جامعه جهانی نسبت به دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: این دریاچه امروز به موضوعی ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شده، بنابراین باید مسائل این دریاچه را به صورت ریشه‌ای و اصولی حل و فصل کنیم که خوشبختانه طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده با همین رویکرد در حال اجرا است.

معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر نیرو، سازمان برنامه و بودجه و استاندار آذربایجان‌غربی خواست نسبت به تأمین اعتبارات مرتبط با طرح‌های نجات دریاچه ارومیه حساسیت ویژه داشته باشند تا این منابع به موقع تأمین و زمینه اجرای به هنگام طرح‌ها را فراهم کند.

مخبر همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت چاه‌های آب منطقه، خاطرشان کرد: نمی‌توانیم نسبت به معیشت و زندگی مردم بی‌تفات باشیم و لازم است پیش از هرگونه اقدامی، طرحی جامع برای معیشت و اشتغال جایگزین افراد ذینفع تدوین و اجرایی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور، آسیب‌شناسی‌های انجام شده در خصوص موضوعات مرتبط با دریاچه ارومیه را مثبت و رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: باید ساز و کار و تدابیر دقیقی اندیشیده شود تا از تکرار آسیب‌ها به دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

در این جلسه که وزرای نیرو، کشور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، استاندار آذربایجان‌غربی به عنوان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گزارشی از اقدامات مهم کارگروه در سال ۱۴۰۱ و وضعیت کنونی دریاچه ارائه کرد.

در این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضعیت سدها، برنامه و عملکرد رهاسازی آب به دریاچه و روند اجرای مصوبات جلسه قبل ارائه شد.

در ادامه گزارشی نیز از تأثیر بازدید سال گذشته رئیس‌جمهور از دریاچه ارومیه و دستورات وی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تأمین اعتبار برای اجرای پروژه‌های مرتبط با نجات دریاچه ارومیه ارائه شد.

۹ پیشنهاد نیز در این جلسه با اعتباری حدود ۲۳۰۰میلیارد تومان به تصویب رسید که تدوین طرحی جامع برای مدیریت چاه‌های آب ضمن توجه به معیشت و اشتغال جایگزین، بهبود ساختار اجرایی ستاد احیا و کمیته استانی، تکمیل و اجرای فاز دوم طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه و توسعه مراکز ترویجی برای اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله این مصوبات بود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.