تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر : 90340

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی آذربایجان‌شرقی فرسوده است

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی آذربایجان‌شرقی فرسوده است

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد مجموع تخت های بیمارستانی آذربایجان‌شرقی فرسوده بوده و بالای ۵۰ سال عمر دارند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج، علی جنتی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران، مجموع تخت های فعال بیمارستان های آذربایجان شرقی را حدود هشت هزار تخت اعلام و اظهار کرد: اینکه ۷۰ درصد یعنی بالغ بر پنج هزار تخت در مراکز درمانی این استان بالای ۵۰ سال عمر داشته باشند، برای نظام سلامت کشور موضوعی نگران کننده است.

وی خواستار توجه دولت انقلابی و مردمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وضعیت بیمارستان های آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز شد و افزود: شرایط موجود تخت های بیمارستانی هشداری جدی و مهم در مواقع اضطرار و بروز بحران هایی مثل زلزله است که می تواند پاشنه آشیل مدیریت بحران استان باشد.

جنتی با اشاره به نقش مهم مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی در منطقه شمال غرب کشور، یادآور شد: هم اکنون در بخش های مختلف حوزه سلامت، این استان علاوه بر جمعیت چهار میلیونی ساکن در شهرها و بخش های مختلف، برای استان های همجوار و منطقه مثل اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و حتی برای مناطقی از شمال عراق و جمهویر نخجوان نیز ارایه خدمات می کند.

وی پوشش جمعیتی نظام سلامت آذربایجان شرقی را بالغ بر ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد و یادآور شد: شرایط عمومی مراکز درمانی و بیمارستانی این استان به هیچ عنوان پاسخگوی این حجم جمعیت نیست و باید به لحاظ تامین فضاهای جدید اقدامات فوری به انجام برسد.

جنتی ادامه داد: هزینه و سرمایه گذاری در بخش سلامت بسیار بالا است به گونه ای که ایجاد یک تخت بیمارستانی بالغ بر ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که باید از هم اکنون براتی نوسازی و بازسازی تخت های موجود و مراکز درمانی آذربایجان شرقی اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی در صورت بی توجهی به وضعیت تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی در سال های آینده و با احتمال بروز انواع بیماری ها و تغییر و تحولات حوزه پزشکی و مهمتر از همه حوادث غیرمترقبه، مشکلات عدیده و انباشته شده این بخش را تهدید خواهد کرد.

این مقام مسئول تامین منابع مالی برای نوسازی تخت های بیمارستانی را مهمترین چالش این حوزه دانست و از دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا با توجه ویژه به این موضوع مهم که تهدیدات سلامتی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی خواهد داشت، در سریع ترین زمان ممکن چاره اندیشی و با تخصیص بودجه های مناسب مسیر نوسازی حوزه سلامت آذربایجان شرقی را فراهم کنند.

جنتی زیربنای اصلی تامین سلامت کامل افراد جامعه را دسترسی عادلانه به خدمت بهداشتی و درمانی دانست و گفت: این مهم جز با ایجاد زیرساخت ها و فضاهای درمانی و بهداشتی میسر نمی شود و با توجه به رسالت و ماموریت اصلی و مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که ارتقای سطح سلامت جامعه است، موضوع جز با همکاری سایر دستگاه ها، بخش خصوصی، خیران و به ویژه رسانه ها محقق نخواهد شد.

وی هدف اصلی و مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز را ارایه خدمات باکیفیت به بهترین شکل ممکن به آحاد مردم اعلام کرد و با بیان اینکه مجموعه این دانشگاه برای رسیدن به این هدف تمامی تلاش خود را می کند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان تیپ اول دانشگاه های کشور با ۲۲ هزار نفر نیروی انسانی در بخش ها و حوزه های مختلف درمانی و خدماتی یکی از بزرگ ترین و مهمترین مجموعه های دانشگاهی ایران است که علاوه بر آذربایجان شرقی به چندین استان همجوار و غیرهمجوار نیز ارایه خدمت می کند.

بر اساس این گزارش، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن حدود۱۰ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.