تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر : 89413

روایت آل هاشم از ۲۹ بهمن ۵۶ در تبریز/ نقش برجسته آیت‌الله قاضی طباطبایی در رهبری مردم آذربایجان در قیام ۲۹ بهمن

روایت آل هاشم از ۲۹ بهمن ۵۶ در تبریز/ نقش برجسته آیت‌الله قاضی طباطبایی در رهبری مردم آذربایجان در قیام ۲۹ بهمن

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: ۲۹ بهمن به عنوان نمادی از حضور تعیین کننده مردم شریف آذربایجان در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و به عنوان مرحله زمینه‌سازی برای اوج‌گیری نهضت و انقلاب اسلامی و تحقق پیروزی‌های انقلاب اسلامی شناخته شده است.

به گزارش پیک هشترود، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی که یکی از شاهدان عینی وقایع ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۵۶ تبریز است در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز با تشریح اهمیت قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ و زمینه‌سازی قدرتمند برای پیروزی انقلاب اسلامی  اظهار کرد: باید یادی کنیم از نقش برجسته آیت‌الله قاضی طباطبایی در رهبری مردم آذربایجان در قیام ۲۹ بهمن که به واقع نقش راهبری خود را به  نحو احسن انجام داد. حقیقتاً عنوان “خمینی آذربایجان” را درست مطرح کرده‌اند؛ ضمن اینکه شهید قاضی طباطبایی حق بزرگی بر گردن مردم آذربایجان دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، قیام ۲۹ بهمن تبریز را در سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی بسیار اثر گذار دانست و گفت: ۲۹ بهمن به عنوان نمادی از حضور تعیین کننده مردم شریف آذربایجان در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و به عنوان مرحله زمینه‌سازی برای اوج‌گیری نهضت و انقلاب اسلامی و تحقق پیروزی‌های انقلاب اسلامی شناخته شده است.

امام جمعه تبریز افزود: در اهمیت ۲۹ بهمن همین بس که مقام معظم رهبری همه ساله مردم آذربایجان را به مناسبت این روز تاریخی به حضور می‌پذیرند و با آنان دیدار می‌کنند.

آل‌هاشم با بیان اینکه حرکت تبریز باعث شد حرکت‌های مشابه در چهلم شهدای نهضت اسلامی برگزار شود گفت: قیام ۲۹ بهمن تبریز به مناسبت چهلم شهدای ۱۹ دی قم با دعوت علما به ویژه شهید قاضی طباطبایی در مسجد قزلی برگزار شد. در این روز رئیس کلانتری منطقه به مسجد جسارت می‌کند و یک جوان برومند به نام شهید تجلایی در مقابلش می‌ایستد. ماموران کلانتری به این جوان تیراندازی کرده و او را به شهادت می‌رسانند و تعداد دیگری نیز در این حرکت شهید و مجروح می‌شوند و یک حرکت بزرگ شکل می‌گیرد.

امام جمعه تبریز درباره فعالیت‌های مبارزاتی خود و پدر بزرگوارش در سال ۱۳۵۶ در تبریز گفت: در آن ایام فعالیت‌های قرآنی در مسجد میرعلی داشتیم، پدر سه شهید، حاج رجب محمدخانلی هم این فعالیت‌ها را تشویق و پشتیبانی می‌کرد؛ ضمن اینکه مردم هم تشنه مسائل قرآنی بودند و استقبال می‌کردند. در اسناد ساواک درباره فعالیت‌های پدرم، سیدمحمدتقی آل هاشم نوشته بودند او پسری دارد به نام سید محمدعلی آل هاشم که در مسجد میرعلی کلاس‌های قرآن راه انداخته که سیدتقی در آن نقشی ندارد ولی محمدعلی کلاس را اداره کرده و افکار جوانان را مسموم می‌کند.

وی ادامه داد: در آن سند، ساواک گزارش داده بود: «به نظر می‌رسد این افراد با قم در ارتباط هستند و اقدامات ضد دولتی انجام می‌دهند.»

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.