تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر : 88841

دیدار قالیباف با همتایان تُرک / سوءتفاهماتی که برطرف شد

دیدار قالیباف با همتایان تُرک / سوءتفاهماتی که برطرف شد

صبح دیروز روسای پارلمان ایران، ترکیه و باکو در حاشیه اجلاس بین‌المجالس آسیایی باهم دیدار کردند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج، صبح دیروز روسای پارلمان ایران، ترکیه و باکو در حاشیه اجلاس بین‌المجالس آسیایی باهم دیدار کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان در این دیدار با تاکید بر این‌که دولت آمریکا امنیت جهانی را خدشه‌دار کرده است، تصریح کرد: سیاست صریح ایران جلوگیری از تغییرات ژئوپولیتیکی و ورود نیروهای خارجی در منطقه به ویژه قفقاز است.

وی با بیان این‌که ما می‌توانیم در صحنه منطقه‌ای و جهانی روابط خوبی با هم داشته باشیم و هر قدر کشورهای منطقه با هم نزدیک باشند به نفع منطقه است، یادآور شد: نباید اجازه داد کشورهای فرامنطقه‌ای در این زمینه دخالت کنند.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما هیچگونه تغییرات ژئوپلیتیکی را در مرز نمی‌پذیریم.

«دین اسلام» و «زبان مشترک»، عامل دوستی ایران و آذربایجان است

صاحبه غفاراوا، رئیس مجلس ملی آذربایجان، «دین اسلام» و «زبان مشترک» را مهمترین عامل دوستی دو کشور دانست و گفت: دوستی این دو کشور، تنها جغرافیا و نزدیکی مرزی نیست بلکه هر دو مسلمان هستیم و با بخش زیادی از مردم کشور ایران هم‌زبان هستیم.

وی افزود: ما حامی صلح و امنیت و خواهان صلح و ثبات در منطقه هستیم.

ارمنستان صلح را در منطقه تهدید می‌کند

در ادامه این نشست، قالیباف با رئیس‌مجلس ترکیه دیداری داشت.

مصطفی شنتوپ در این گفت‌و‌گو با انتقاد از این‌که ارمنستان با اقداماتش صلح را در منطقه قفقاز تهدید می‌کند، اذعان داشت: ترکیه همیشه از باکو حمایت کرده و خواهد کرد.

سوءتفاهمات تهران_باکو در چارچوب دیپلماتیک حل شود

شایان ذکر است، پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از سفر آقای قالیباف به ترکیه خبر داده و افزوده بود: سفر آقای قالیباف به ترکیه برای حضور در اجلاس بین‌المجالس آسیایی صورت گرفته و در نشست‌های بین‌المللی برگزاری گفت‌وگوهای دو و چند جانبه طبیعی است. اساساً فرصت مناسبی برای چنین گفت وگوها و تبادل نظر در موضوعات مشترک و مورد علاقه است.

وی برخی سوءتفاهمات مناسبات با جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داده و گفته بود: دو کشور به دلیل همسایگی مرزها، تاریخ، منافع مشترک و علائق سیاسی ناگزیر برای تعریف زمینه‌های جدید همکاری هستند و اگر سوء‌تفاهمی است، این سوءتفاهمات باید در چارچوب گفت‌وگوهای دیپلماتیک حل و‌ فصل شود و ادبیات مثبتی از سوی مقامات آذربایجان شنیدیم و جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب کما فی‌ السابق حرکت خواهد کرد.

اجلاس APA، یکی از مهم‌ترین نهاد‌های بین‌المللی در سطح آسیا است

گفتنی است، سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی به‌عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های بین‌المللی در سطح آسیا در روز‌های دوشنبه و سه شنبه (۱۹ و ۲۰ دی) به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود که در آن ۷ کشور در سطح رئیس مجلس و ۴ کشور در سطح نایب رئیس در آن شرکت می‌کنند.

همچنین مقامات ارشد و عالی‌رتبه پارلمانی ۲۵ کشور آسیایی نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت که در نوع خود بی‌سابقه بوده و حاکی از اثرگذاری APA است.

لازم به ذکر است، اعضای گروه پارلمانی مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی و معاون وزارت امور خارجه در این سفر رئیس مجلس را همراهی می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی را در این سفر علاوه بر اعضای هیأت APA مجلس، یعقوب رضازاده نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه همراهی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.