تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر : 86385

تغییر اقلیم آب و هوایی آذربایجان شرقی/ کاهش ۴۳ میلیمتری بارندگی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه

تغییر اقلیم آب و هوایی آذربایجان شرقی/ کاهش ۴۳ میلیمتری بارندگی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی و افزایش مداوم دما نسبت به سال‌های گذشته شاهد تغییر اقلیم و افزایش بروز پدیده گرد و غبار در استان هستیم.

به گزارش پیک هشترود، حبیب عبدلی در جلسه کارگروه بلایای جوی و طوفان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در تحلیل خشکسالی از منظر هواشناسی پارامترهای مختلفی نقش دارند و بر خلاف گذشته که تنها بارندگی ملاک این تحلیل بود، اکنون مواردی چون دما و رطوبت خاک نیز به عنوان مولفه‌های ارزیابی شاخص کلی خشکسالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری در آذربایجان شرقی بر اساس داده‌های ایستگاه ها ۲۵۵ میلی متر از ابتدای مهر تاکنون بوده که این میزان برای سال زراعی گذشته ۲۱۸ و در بلند مدت ۲۹۵ میلی متر بوده که با وجود افزایش بارندگی ها نسبت به سال  گذشته، با کاهش ۱۴ درصدی بارندگی های استان در بلند مدت روبه‌رو هستیم.

سرپرست هواشناسی استان با بیان اینکه افزایش دما عاملی اصلی در تغییر نوع بارندگی هاست، تصریح کرد: در این بخش امسال کاهش ۱.۶ سانتی گرادی درجه دما نسبت به سال گذشته هستیم اما نسبت به میانگین بلند مدت نیم درجه افزایش دما داشته ایم که اضافه شدن آلاینده ها به این عامل وضعیت خشکسالی استان را تشدید می کند.

وی بیشترین میزان بارندگی استان را مربوط به شهرستان بستان آباد و کمترین میزان را برای آذرشهر اعلام و تصریح کرد: آذربایجان شرقی با وجود کاهش بارندگی بلند مدت، با ۴۱ درصد کاهش اختلاف بارندگی نسبت به میانگین کشوری، رتبه هفتم را از این نظر دارد.

عبدلی در مورد شرایط دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: آمار و داده های هواشناسی کاهش ۴۳ میلیمتری بارندگی ها را در حوزه این دریاچه نشان می دهد و در نتیجه بر اساس شاخص ارزیابی spei، غرب آذربایجان شرقی از خشکسالی خفیف به سمت خشکسالی شدید حرکت کرده و علاوه بر این از سال ۷۵ شاهد شروع و تداوم خشکسالی در استان هستیم و این تداوم و انباشت خشکسالی موجب کاهش منابع آبی و افزایش مصرف آب نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی و افزایش مداوم دما نسبت به سال‌های گذشته شاهد تغییر اقلیم و افزایش بروز پدیده گرد و غبار در استان هستیم و با توجه به ایجاد چشمه‌ها و مراکز گرد و خاک در سوریه و عراق و ایجاد سلول‌های بادی در منطقه، اغلب موارد هجوم گرد و خاک‌ها از منطقه جنوب غرب به تبریز بوده که علاوه بر سوریه و عراق به دلیل سرعت بادهای منطقه تشدید شده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در خصوص پیش بینی بارش‌ها برای کوتاه، میان و بلند مدت گفت: بررسی داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در یک تا دو ماه آینده نسبت به میانگین بلند مدت شاهدکاهش بارندگی خواهیم بود و هر چند در نیمه دوم مرداد بارندگی نرمال خواهیم داشت، به دلیل اینکه در کل بارندگی‌های مرداد در دوره‌های مختلف چندان قابل توجه و اعتنا نیست، باید بگوییم که میزان بارش سال زراعی امسال نسبت به بلند مدت کاهشی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.