تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
کد خبر : 86312

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

حیات و سلامت جامعه به اجرای عدالت است

حیات و سلامت جامعه به اجرای عدالت است

نماینده ولی فقیه در استان در آذربایجان شرقی گفت: اجرای عدالت در نظام قضائی اسلام، یک اصل و ارزش واقعی و والا است و عدالت باعث حیات، زندگی جامعه، ملت و امت است.

به گزارش پیک هشترود، حجت الاسلام والملسمین سید محمدعلی آل هاشم در مراسم تجلیل از قضات و کارمندان برگزیده دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم به قسط و عدل، گفت: عدالت یکی از مسائلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سر گرفت و ارزش فوق العاده یافت و در تعالیم نظری و عملی ائمه معصومین نیز سفارشهای فراوانی درباره اجرای عدالت به چشم می خورد.

امام جمعه تبریز توصیه ها و کردارهای پیشوای متقیان امام علی(ع) در مورد عدالت را مورد اشاره قرار داد و افزود: عدالت در نزد آن بزرگوار بسیار اهمیت داشت، به طوری که حتی بسیاری از اصول و ارزشها را هم بالاتر می دانست.

وی در ادامه با اشاره به شرافت عدالت به بخشندگی، گفت: بخشندگی از عدالت برتر است، زیرا عدالت، رعایت حقوق دیگران و تجاوز نکردن به حدود و حقوق آنهاست اما در مسئله بخشندگی انسان با دست خود حقوق مسلم خود را نثار غیر می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: امام علی(ع) که با دید عمیق خود کل جامعه را در نظر می گرفت، می فرمایند به دو دلیل عدل از جود بالاتر است: «عدل کارها را در مجرای خود قرار می دهد اما جود کارها را از مجرای طبیعی خود خارج می‌کند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: از نظر امام علی(ع) اصلی که می تواند تعادل را در اجتماع حفظ کند و همه را راضی بدارد و به پیکر اجتماع سلامت و به روح آن آرامش بدهد عدالت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، اجرای عدالت در نظام قضائی اسلام را یک اصل و ارزش واقعی و والا دانست و گفت: عدالت باعث حیات، زندگی جامعه، ملت و امت است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه نظام صحیح اسلام و جامعه حق باید بر اساس عدالت و قضاوت به حق و عدل برقرار باشد، گفت: مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند و مسئولیت سنگین این رسالت بر عهده قوه قضائیه می باشد. به همین مناسبت کار اساسی حاکم الهی و قاضی باید اجرای عدالت و برقراری قسط باشد.

امام جمعه تبریز با تبیین اهمیت کار قضات، گفت: کمتر نظام و منصبی در اسلام مثل قوه قضائیه و منصب قضاوت اهمیت دارد، زیرا همین منصب است که از منصب الهی و مقام انبیاء است. و از طرفی جان و مال، نوامیس، عرض و آبروی مردم و همۀ شرف و هستی انسان ها به دست قاضی و در اختیار قاضی است، و او امین مال و جان مردم است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.