تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر : 24743

کمبود امکانات پزشکی در دانشگاه های تبریز همچنان دانشجویان را به کام مرگ می کشاند/ مرگ دختر دانشجوی ۱۹ ساله در دانشگاه آزاد تبریز

کمبود امکانات پزشکی در دانشگاه های تبریز همچنان دانشجویان را به کام مرگ می کشاند/ مرگ دختر دانشجوی ۱۹ ساله در دانشگاه آزاد تبریز

سال ۹۱ بود که یک دانشجو بر اثر بیماری و کمبود امکانات در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جان خود را از دست داد و چندی قبل نیز یک دانشجوی دیگر بر اثر همین کمبود امکانات در دانشگاه صنعتی سهند فوت شد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج، دانشگاه ها در سراسر کشور مکان هایی برای گذراندن بیشتر وقت دانشجویان به حساب می آیند به خصوص برای داشنجویانی که بومی نیستند و بعد از قبول شدن از دانشگاه یک شهر، آن دانشگاه و خوابگاهی که در آنجا ساکن خواهند شد، خانه اصلی آنها محسوب می شود.

از چند سال قبل اخباری مبنی بر فوت دانشجویان بر اثر عارضه هایی که دارند و مراقبت های ویژه ای که باید از آنها صورت بگیرد و در هر حال به دلیل کمبود امکانات پزشکی این اتفاق نمی افتد، به گوش می رسد.

سال ۹۱ بود که یک دانشجو بر اثر بیماری و کمبود امکانات در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جان خود را از دست داد و چندی قبل نیز یک دانشجوی دیگر بر اثر همین کمبود امکانات در دانشگاه صنعتی سهند فوت شد.

در عرض این چند سال مشخص شده است که باید این زنجیره فوت دانشجویانی که با هزار امید و آرزو و با تمام کوله بار بدرقه های مادرانه و پدارنه به شهر دیگری برای علم آموزی می آیند، قطع شود.

در این چند سال نیاز به تجهیز امکانات پزشکی در دانشگاه های آذربایجان شرقی به وضوح احساس می شود و مشخص نیست چرا مسوولان مربوطه خود را به خواب زده اند و شاهد از دست دادن جوانانی می شوند که تنها می شود با تجهیز امکانات پزشکی در دانشگاه ها از مرگ آنها جلوگیری کرد.

خبر دیروز مرگ دختر دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز، زخم التیام نیافته ماه های قبل را که دختر دانشجویی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را به کام مرگ کشانده بود، بازتر کرد.

معاون دانشجویی و پژوهش دانشگاه آزاد تبریز دیروز مرگ این دختر دانشجو را تایید کرد و ادامه داد: وی دانشجوی ترم اول رشته حقوق این دانشگاه بود و بعدازظهر شنبه درگذشت.
وی افزود این دانشجو ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه شنبه همراه دوستان خود در محوط دانشگاه بود که دچار مشکل در ناحیه قفسه سینه شد و برای مداوا به اورژانس دانشگاه انتقال یافت.
این مقام مسئول درباره نظر پرستار و پزشکیار مستقر در اورژانس دانشگاه گفت: در بررسی بالینی از این بیمار مشخص شد وی دچار عارضه قلبی شده است.
به گفته او، اقدام های مربوط به احیای قلبی روی بیمار انجام و با هماهنگی های لازم با آمبولانس دانشگاه به بیمارستان «امام رضا (ع)» برده شد.
وی افزود: متاسفانه احیای قلبی در بیمارستان امام رضا (ع) نتیجه بخش نبود و این دانشجوی ۱۹ ساله در بیمارستان جان باخت.
معاون دانشجویی و پژوهش این دانشگاه ادامه داد والدین این دانشجو گفتند دخترشان سابقه بیماری قلبی داشت.
برخی دانشجویان دانشگاه نیز گفته اند اورژانس مستقر در محوطه دانشگاه و آمبولانسی که در اختیار این مرکز قرار دارد، از امکانات و تجهیزات لازم و کافی برخوردار نیست؛ به طوری که دیروز برای حمل بیمار برانکارد وجود نداشت.
بر اساس اعلام یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بسیاری از دانشگاه ها و مرکزهای آموزش عالی استان آذربایجان شرقی درمانگاه ندارند یا درمانگاه های آنها از امکانات و تجهیزات اورژانسی برخوردار نیست.

دانشگاهی که آرایشگاه دارد اما دریغ از یک آمبولانس

دانشگاه صنعتی سهند یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه های استان و کشور است که با دارا بودن رشته های مهم آن را به قطب علمی در منطقه تبدیل کرده است. دانشگاهی که در مجموعه آن هتل و آریشگاه و بسیاری از خدمات رفاهی دیده می شود، ولی فاقد یک تیم مجرب پزشکی و آمبولانس است.

مسوولان این سریال ادامه دار را قطع کنند!

دانشجویان برای ورود به دانشگاه های کشور باید فرم سلامت خود مبنی بر گزارشات خود از بیماری هایی که به آن دچار هستند را در اختیار مسوولان دانشگاه قرار دهند تا در پرونده آنها ثبت شود و به اینصورت مسئولان در جریان مشکلات سلامتی دانشجویان جدید الورود قرار میگیرند.

بر همین اساس نیز مشخص است که برای دانشجویی که عارضه قلبی دارد باید تمهیداتی خاص در دانشگاه وجود داشته باشد و مسئولان را در قبال تامین سلامت این دانشجو موظف نماید.

امید است خبر دیروز آخرین خبری مبنی بر فوت دانشجویی باشد که بر اثر کمبود امکانات جان خود را از دست می دهد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.