تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر : 80979

ذوق‌زدگی مذاکره طلبان داخلی؛

آمریکا به برجام بازگشت و تحریم‌ها لغو شد؛ البته فقط در دفتر سخنگوی دولت!

آمریکا به برجام بازگشت و تحریم‌ها لغو شد؛ البته فقط در دفتر سخنگوی دولت!

پس از اقدام نمایشی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، علی ربیعی در یادداشتی یک وعده تکراری و البته عجیب را دوباره تکرار کرد؛ وعده ای که شاید در شرایط کنونی بیش از هر چیز حکایت از برنامه ریزی دولت برای اقداماتی در پشت پرده پروتکل های دیپلماتیک دارد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از چند روز قبل همه چیز را آماده کرده بودند؛ البته چند روز شاید برای فضاسازی هایی که از ماه ها قبل آغاز شده بود، فقط یک نقطه اوج بود. برخی در داخل کشور با فضاسازی های رسانه ای سعی داشتند اینگونه القا کنند که جو بایدن رئیس جمهور تازه بر کرسی نشسته آمریکا، قصد دارد به صورت فوری به برجام بازگردد.

در همین میان پس گرفتن درخواست به جریان افتادن مکانیزم ماشه، که پیش از این شکست خورده بود و همچنین افزایش محدوده تردد دیپلمات های ایران در نیویورک، به شدت مورد بزرگنمایی برخی رسانه های خاص قرار گرفت.
این گروه با استفاده از ابزارهای رسانه ای و همچنین بهره گیری از برخی خبرسازی های رسانه ای در خارج از کشور، حتی کار را تا ادعای بازگشت رسمی آمریکا به برجام و اعلام آن از سوی بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ پیش بردند!

بر همین اساس تارنمای دیپلماتیک‌ روز پنجشنبه گذشته به نقل از یک مقام آگاه و طرف مشاوره دولت آمریکا گزارش داد که بایدن ممکن است قصد خود برای بازگشت آمریکا به برجام را در کنفرانس مونیخ اعلام کند.
اما بایدن نه تنها صریحا از بازگشت به برجام سخنی نگفت، بلکه ضمن تاکید بر مقابله با آنچه اقدامات غیراعتمادساز ایران خواند، تلویحا از تمایل به گفت و گو میان ایران و آمریکا خبر داد.

در شرایطی که برخی با ذوق زدگی از جمله رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «آمریکا بازگشته است!» تعبیر افزایش اقدامات آمریکا برای بازگشت به برجام را برداشت می کردند، سخنگوی کاخ سفید آب پاکی را روی دست برخی حامیان داخلی مذاکره ریخت.

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید صریحا تاکید کرد که «آمریکا قصد ندارد تا پیش از آغاز گفت و گوهای دیپلماتیک با اروپا درباره برنامه هسته ای، تحریم ها علیه ایران را لغو کند.»

این اظهارات سخنگوی کاخ سفید حکایت از برنامه ریزی خرید زمان برای تحت فشار قرار دادن ایران داشت، فشاری که احتمالا هر لحظه و با نزدیک شدن ایران به لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیشتر می شود.
وقتی بازی رسانه ای به دفتر سخنگوی دولت رسید!

در همین میان علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز در یادداشتی قابل تامل با عنوان «اولویت چشم ناپوشیدنی دولت» سعی کرد چند اقدام نمایشی دولت بایدن را یک دستاورد بزرگ نمایش دهد.

ربیعی در ابتدای این یادداشت نوشت: با گذشت یک ماه از تغییر دولت در امریکا سرانجام دولت بایدن با مشاهده مقاومت بی‌نظیر مردم ایران در نپذیرفتن زورگویی و تحمل شدیدترین جنگ اقتصادی که یک ملت در زمان صلح به خود دیده از یک طرف و از طرف دیگر خویشتنداری و شکیبایی دولت در ایستادن بر حقوق ملت با زبان و راه دیپلماتیک، اکنون در آستانه کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: هرچند هنوز برای قضاوت نهایی زود است اما امیدواری به اینکه عقلانیت بر تصمیم‌های دولت ایالات متحده بازگردد در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش محسوسی نشان می‌دهد؛ لغو محدودیت تردد نمایندگان ما در مقر سازمان ملل متحد و بازپس‌گرفتن درخواست امریکای ترامپ از شورای امنیت مبنی بر بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران گام‌های کوچک و نشانه‌هایی ناکافی شاید از حسن‌نیت امریکاست…

علی ربیعی سخنگوی دولت ضمن تفکیک آمریکا، ترامپ و بایدن از یکدیگر، اقدامی را نشان از حسن نیت آمریکا تلقی می کند که چند ماه پیش رسما از سوی سازمان ملل رد شده بود؛ مساله ای که حتما ربیعی از آن آگاه است اما برای زنده نگه داشتن وعده های داده شده، باید تکرار شود.

علی ربیعی در ادامه اما تاکید می کند که اما این قدم‌ها برای راضی کردن مردمی که همچنان و به‌رغم پایبندی به تعهدات و توافق‌های بین‌المللی متحمل سخت‌ترین مشقات معیشتی شدند ناکافی است؛ شاید بهتر باشد که سخنگوی دولت به این سوال نیز پاسخ دهد که چه کسانی وعده برداشته شدن کامل تحریم ها پس از توافق برجام را به مردم می دادند و با همین دستاویز در ایام انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازدهم، مشغول جمع کردن رای بودند؟

ربیعی اما در یادداشت خود یک وعده تکراری و البته عجیب را دوباره تکرار می کند؛ تکراری که در این زمان، حکایت از برنامه ریزی دولت برای اقداماتی در پشت پرده پروتکل های دیپلماتیک دارد.

وی می نویسد: «اکنون نیز با اطمینان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به‌رغم کش و قوس‌های دیپلماتیک که مقدمه طبیعی در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و از جمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است، ابتکارهای دیپلماتیک به‌خوبی و تا رسیدن به نتیجه مطلوب عمل خواهند کرد.»

این نوع اظهارنظر از سوی چهره هایی نظیر سخنگوی دولت در کنار فضاسازی برخی رسانه های اصلاح طلب و ذوق زدگی از اقدامات پیش پا افتاده دولت جدید آمریکا، این احتمال را تقویت می کند که برخی در داخل به دنبال افزایش فشار برای بازگشت بدون شرط (لغو همه تحریم ها) ایران به میز مذاکره ۵+۱ هستند.

حال باید دید که برخی در داخل چه واکنشی به اقدامات بعدی دولت بایدن نشان خواهند داد؛ اقداماتی که تا امروز برای آنها و به ویژه حامیان دولت، ناامید کننده بوده است؛ هرچند که علاقه ای به افشای آن نداشته باشند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.