تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۲۵
کد خبر : 80815

غرب؛ از سراب تا واقعیت؛

اروپای زیبا، امروز نیازمند وزارت گرسنگی است!/ آمریکا کانون فقر و نابرابری دنیا

اروپای زیبا، امروز نیازمند وزارت گرسنگی است!/ آمریکا کانون فقر و نابرابری دنیا

امروز با سنگین‌ترین تبلیغات رسانه ای علیه ایران سعی شده این کشور را فقیر وعقب مانده نشان دهند در حالی اروپا و آمریکا به ظاهر پیشرفته در منجلاب بسیاری از فلاکت ها و بدبختی دست و پا می زنند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از یزدرسا، گرچه ذهن انسان امروزی در نتیجه امپراطوری رسانه نظام سلطه با شنیدن واژه‌های فقر و نابرابری، ناآگاهانه به دوردست‎ها و مناطق دورافتاده و یا «جهان‎‌های دوم و سوم» و «مناطق پیرامونی» کشیده می‌شود و «مرکز» و «جهان نخست» را عاری از هرگونه نداری و تبعیض می‌داند اما آمارهای رسمی و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری خلاف این تصویر را نشان می‌دهند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سرعت گرفتن پیشرفت و توسعه مردمان این سرزمین در همه حوزه ها، امروز سنگین‌ترین تبلیغات منفی رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است که ایران را یک کشور خودکامه با مردمی بسیار فقیر و محدود نمایش دهد و با نمایش بهشت های دورغین از جوامع غربی، ضمن القای یاس و ناامیدی، مردم ایران را عقب مانده معرفی می کنند.

این جنگ نابرابر رسانه ای در حالی است که در مقایسه ای کوتاه و بیان مشتی از خروارها مصائب و گرفتاری های جوامع غربی می توان دریافت ایران اسلامی در مسیر رشد و توسعه توانسته از برخی عرصه ها گوی سبقت را از بسیاری کشورهای اروپایی برباید.

برخی حقایق جوامع اروپایی و آمریکا نشان می دهد در چندین ساله گذشته این جوانع نه تنها پیشرفت نداشته بلکه هر روز رو به افول و انزوا نزدیک تر می شوند در اینجا به برخی از آن ها که در حوصله این گزارش بگنجد اشاره می کنیم.

***غرب سرطان زده نتیجه سبک زندگی پیشرفته!

«بنیاد بین‌المللی پژوهش در مورد سرطان» در تازه‌ترین گزارش خود خبر از ۵۰ کشوری که دارای بیشترین آمار سرطان در دنیا هستند داد. جدول مربوطه کشورهایی را در راس خود می‌بیند، که به هیچ وجه باور نمی‌شد که این کشورها با داعیه سبک زندگی پیشرفته دچار چنین وضعیتی باشند.

طبق آمار سال ۲۰۱۲ «بنیاد بین‌المللی پژوهش در مورد سرطان»، ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مورد مبتلا به سرطان در دنیا وجود دارد. برخی از کشورها در انواعی از سرطان پیشگام بوده‌اند و برخی دیگر در انواع دیگر اما چیزی که شایان توجه است این است که کشورهای دارای سبک زندگی پیشرفته همچون دانمارک، نروژ، و فرانسه، صدر جدول را طی سالیان اخیر از آن خود کرده‌اند. علل بروز سرطان از نگاه بنیاد مذکور، سطح دسترسی به مراقبت سلامت، محیط، رژیم غذایی، انتخاب سبک زندگی اعلام شده است.

موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی «دانا فاربر» در پژوهش سال ۲۰۱۵ خود دانمارک و ۵ کشور غربی را در صدر جدول مبتلایان به سرطان قرار داد.

این موسسه بین‌المللی، در آخرین پژوهش خود مربوط به ماه می ۲۰۱۷، به تفکیک نوع سرطان، کشورها را رتبه‌بندی کرد. با این حال هم، کشورهای پیشرفته اروپایی دارای بیشترین میزان ابتلا به سرطان هستند و در مجموع کل، آنها در صدر جدول جای دارند.

***بیداد گرسنگی در بهشت اروپایی

یک پژوهش تازه در بریتانیا نشان می‌دهد که کمتر از یک‌دهه، تعداد کودکانی که در این کشور در فقر زندگی می‌کنند، یک‌میلیون نفر افزایش یافته است.

بنا بر گزارش «مجمع اتحادیه‌های صنفی بریتانیا» بیش از ۳ میلیون کودک در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که مجموع درآمد والدین آن‌ها زیر خط فقر (۲۱ هزار پوند در سال) است.

در همین زمینه مدتی پیش مدیر یک مدرسه در شهر لانکاشر در شمال غربی انگلستان خبر داد، دانش‌آموزان مدرسه او به حدی گرسنه هستند که پس از ورود به مدرسه در سطل آشغال‌ها دنبال غذا می‌گردند! شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا از احزاب مختلف از دولت این کشور خواسته‌اند تا برای مقابله با ناامنی غذایی به‌خصوص در میان دانش‌آموزان، معاونتی را به این کار اختصاص دهند.

به گفته سخنگوی وزارت کار انگلیس از سال ۲۰۱۰ به این سو یک میلیون نفر از جمله ۳۰۰ هزار کودک از فقر مطلق خارج شده‌اند. سال گذشته هم روزنامه «ژنرال آنسایگر» آلمان، براساس ارزیابی انجمن حفاظت از کودکان آلمان (DKSB) خبر داده بود که حدود ۴/۴ میلیون کودک در آلمان در معرض خطر فقر قرار دارند که تعداد آن‌ها حدود ۴/ ۱ میلیون بیشتر از حد انتظار و تصور است. به اعتقاد این انجمن، این یک سند و گواه فقر برای یک کشور ثروتمند است.

***اروپا زیبا نیازمند وزارت گرسنگی!

یک گزارش مجلس نمایندگان بریتانیا نشان می‌دهد از هر پنج کودک زیر ۱۵ سال این کشور، یک نفر در خانه‌ای رشد می‌کند که به دلیل کمبود مالی یا دیگر منابع دچار محدودیت در دسترسی به غذا است اما نکته قابل تامل تر اینجاست که این گزارش ۵۶ صفحه‌ای توسط کمیسیونی مرکب از نمایندگان حزب محافظه‌کار حاکم و حزب مخالف کارگر تهیه شده است و به دولت پیشنهاد می‌کند برای رفع مشکل، تاسیس وزارتخانه‌ای مجزا برای حل معضل گرسنگی را تدارک ببیند.

تریدینگ اکونومیکس نوشت: داده‌های منتشرشده توسط وزارت دارایی انگلیس نشان می‌دهد که کسری بودجه این کشور در ماه می به ۵۴.۵ میلیارد پوند افزایش یافته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدودا ۵.۱ برابر شده است که این کسری بودجه  یکی از بالاترین ارقام ثبت شده تاریخ معاصر این کشور به ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا بوده است.

نتیجه این افتضاح اقتصادی انگلیس را می توان در آمار صلیب سرخ جستجو کرد! بکله گلتا، دبیر کل فدراسیون بین المللی انجمن های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرد «بحران اقتصادی در اروپا موجب شده است که ۴۳ میلیون شهروند اروپایی غذای کافی برای خوردن نداشته باشند و ۱۲۰ میلیون نفر با خطر فقر مواجه شوند.»

وی افزود: «اروپا با بدترین بحران انسانی در ۶ دهه اخیر مواجه است.»

**آمریکا مرکز فقر و نابرابری دنیا

ایالت متحده آمریکا نیز وضعی مفتضحانه تر و اسفبار تر از اروپا دارد، اگرچه تصویر رسانه‌ای از آمریکا همیشه مردمانی غرق در رفاه و آسایش را نشان می‌دهد اما آمارهای رسمی و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی بر وجود فقر و نابرابری گسترده در آمریکا تأکید دارند.

پایگاه نشریه نیوزویک در اواسط ماه دسامبر سال گذشته در گزارشی با اشاره به سفر نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه فقر و نابرابری شدید به آمریکا نوشت: فیلیپ آلیستون نماینده ویژه سازمان ملل از مشاهده فقر و نابرابری در برخی از نواحی ایالت آلاباما شگفت‌زده شده و گفته که تاکنون هیچ‌گاه چنین سطحی از فقر و تبعیض در کشورهای پیشرفته را مشاهده نکرده‌ است.

مرکز نابرابری و فقر استنفورد که ثروتمندترین کشور‌ها را از نظر بازار کار، فقر، نابرابری مالی و پویایی اقتصادی رده بندی می‌کند، آمریکا را در رده دهم بین ۱۰ کشور برتر، و رده هجدهم بین ۲۱ کشور برتر قرار داده است.

زندگی بی خانمان ها در چادرشهرهای سیاتل

در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، در بین ۳۷ کشور، آمریکا از نظر فقر و نابرابری در جایگاه ۳۵ قرار دارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه داده‌های نابرابری درآمد جهانی، آمریکا دارای بالاترین نرخ جینی (اندازه گیری نابرابری) در میان تمام کشور‌های غربی است.

بر اساس آمار‌های اداره آمار آمریکا، ۴۰/۶ میلیون نفر در آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند که ۱۲/۷ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. میزان فقر در میان سفید پوست‌های غیر اسپانیولی ۸/۸ درصد است در حالی که میزان فقر در میان سیاه پوستان ۲۲ درصد و در میان سفید پوستان اسپانیولی ۱۸/۴ درصد است.

با این حال پایگاه نیوزویک نیز با استناد به مرکز آمار آمریکا (Census Bureau) می‌افزاید: بنا به تازه‌ترین آمارها هم‌اکنون نزدیک به ۴۱ میلیون نفر از مردم آمریکا در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

فقر در آمریکا از نمای نزدیک

***بهداشت و جولان بیماری ها در آمریکا

روزنامه گاردین در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ سال جاری گزارشی مبسوط با عنوان « کِرم قلابدار، بیماری ناشی از فقر شدید، در حال گسترش در جنوب آمریکاست. چرا؟» از شیوع گسترده بیماری به نام «کرم قلابدار» در ایالت آلاباما در سال ۲۰۱۷ خبر داد- بیماری که معمولا در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا با شرابط بهداشتی پایین‌تر از سطح استاندارد مشاهده شده‌ است.

بنا به گزارش «فیلیپ آلیستون» میزان بیماری‌های گرمسیری نادیده گرفته شده در آمریکا رو به افزایش است. به طور مثال، در حال حاضر تعداد ۱۲ میلیون آمریکایی مبتلا به عفونت انگلی تخمین زده شده اند.

در زمینه دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشت، آمریکا مقام ۳۶ در جهان را دارد.

***حقایق دیگر درباره بهداشت و درمان آمریکا

در حال حاضر در ایالات متحده، ۶۰ میلیون نفر سوء مصرف الکل دارند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط کلینیک مایو (Mayo) ۷۰ درصد از آمریکایی ها حداقل یک نوع دارو و ۲۰ درصد آن ها حداقل پنج نوع دارو را به طور منظم مصرف می کنند.

مردم آمریکا سالانه بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار صرف خرید دارو می کنند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، پزشکان در ایالات متحده سالانه ۲۵۰ میلیون نسخه برای داروهای ضدافسردگی تجویز می کنند.

در حال حاضر ۷۰ میلیون نفر در آمریکا داروهای روانگردان مصرف می کنند.

کودکان در ایالات متحده سه برابر بیشتر از کودکان اروپایی در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

ایالات متحده بیشترین نرخ مصرف داروهای غیرمجاز را در دنیا داراست.

هرروز ۳هزار جنین در این کشور سقط می شو و حدود ۴۱ درصد از بارداری ها در شهر نیویورک، به سقط ختم می شود.

سازمان Planned Parenthood سالانه ۳۰۰هزار سقط جنین انجام می دهد که هر سال حدود ۱۸ درصد از کسانی که سقط جنین می کنند نوجوان هستند و عجیب تر اینکه بعضی از کلینیک های سقط جنین، جنین های سقط شده را به مراکز تحقیقاتی می فروشند!

وضعیت زباله و زباله گردی در یک قدمی کاخ سفید!

هزینه های گزاف درمانی در امریکا و بیمه هایی که نیستند!

اروپا هم دست کمی از آمریکا در حوزه بهداشت و درمان ندارد برای مثال سالانه میزان ابتلا به سرطان در اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ نفر است در حالیکه در ایران حدود ۱۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور در هر سال، ۱۵۳ مورد ابتلا خواهد بود.

در بسیاری از گزارش‌ها اعلام شده که امریکا نخستین کشوری است که هر سال هزینه‌های بسیاری را در این بخش متحمل می‌شود. طبق گزارش‌ها، تقریبا در این کشور در حدود ۱۸٫۹درصد از تولید ناخالص داخلی به سلامت اختصاص دارد. با این‌حال پیش‌بینی شده که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵، هزینه‌های بهداشت و درمان در این کشور در حدود ۶٫۴ درصد افزایش پیدا کند؛ از طرفی ممکن است که بودجه بیمه‌های درمانی در این کشور در سال‌های آینده نیز کاهش یابد.

طبق آخرین گزارش به دست آمده، سرانه هزینه‌های سلامت در امریکا سالانه حدود ۹ هزار و ۴۵۱ دلار برآورد شده است. با این توضیح که امریکا بیشترین سرانه هزینه‌های درمان را در بین کشورها دارد، باز هم همچنان به دلیل پیر شدن جمعیت و تورم، در مقایسه با بسیاری از کشورها، کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب نیست.

به دلیل جمعیت بالا در این کشور، مردم حدود نیمی از هزینه‌های درمان را خودشان می‌پردازند. از آنجا که بیمه دولتی در امریکا نمی‌تواند تمام انتظارات شهروندان را برطرف کند، درصد زیادی از مردم تحت‌پوشش بیمه‌های خصوصی قرار گرفته‌اند. در سال‌های اخیر طرح بیمه‌ سلامت «اوباماکر»، شهروندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص را تحت پوشش قرار داده و بیش از ۹۰درصد از هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کرد.

با توجه به اینکه در ابتدای سال ۲۰۱۷، مجلس سنای امریکا در اقدامی با ۵۱رای موافق، نخستین گام را به سوی لغو طرح خدمات درمانی «اوباماکر» برداشته، باید دید پس از این و با توجه به لغو قطعی طرح بیمه دولتی، وضعیت ارائه خدمات بهداشت و درمان برای شهروندان چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

فارغ از همه این مسائل در حوزه بهداشت و درمان امریکا، اخیرا ران براون اشتاین (Ron Brownstein) سردبیر مجله آمریکایی آتلانتیک در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: با شیوع ویروس کرونا نظام بهداشت و درمانی آمریکا درهم شکسته است و اقتصاد آمریکا در گرو سلامت شهروندان آن است.

*** فاصله طبقاتی شدبد آمریکا را جهنم کرده است

بر اساس داده‌‌های بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا موجودی و دارایی ثروتمندترین آمریکایی‌ها که تنها یک درصد از جمعیت این کشور محسوب می‌شوند حدود ۳۴٫۲ تریلیون دلار اعلام شد در حالی که دارایی فقیرترین قشر مردم که ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، ۲٫۰۸ تریلیون دلار است.

بر این اساس دارایی ۵۰ فرد ثروتمند‌ این کشور، معادل با دارایی ۱۶۵ میلیون آمریکایی است که تقریبا نزدیک به نیمی از جمعیت کشور  را تشکیل می‌دهند.

آیا می دانید تعداد شهروندان امریکایی که از دولت یارانه دریافت می کنند، از تعداد کسانی که شغل تمام وقت دارند بیشتر است؟

آیا می دانید ۱,۲ میلیون از دانش آموزانی که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، بی خانمان محسوب می شوند؟

فاصله ی طبقاتی موجود میان قشر فقیر و قشر ثروتمند در جامعه ی آمریکا، در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است و این مقدمه ای است بر ایجاد “اندیشه ی رابین هودی” که می تواند هرج و مرج وحشتناکی را در آینده ی نزدیک این کشور رقم بزند. احساس خشم نسبت به “پولدارها” روز به روز در حال افزایش است و جامعه ی “ندارها” هر روز ناامیدتر و افسرده تر از روز قبل به نظر می رسند. عنقریب است که این خشم به مرحله ی انفجار برسد و دامن هرکسی را که در این گیرودار حضور دارد، بگیرد.

خانه های متروکه، گزینه پیش روی طبقه متوسط در کالیفرنیا

 

علیرغم اعطاء وام بدون بهره توسط دولت فدرال و افزایش بیشمار میزان پول جاری توسط خزانه دارهای دولتی، با گذشت هرسال اوضاع فقر در این کشور بدتر می شود.

***اروپا مجسمه کامل از تبعض علیه زنان

یکی از وامصیبت هایی که علیه ایران توسط امپراطوری رسانه ای غرب به نمایش در می اید موضوع تبعیض جنسیتی و تحقیر زنان در جامعه ایران است.

این ادعا هر چند با نیم نگاهی به وضعیت بانوان ایران اسلامی در حوزه های مختلفی چون تحصیل و دانشگاه، اشتغال، درصد خشونت علیه زنان، سلامت و درمان و حتی افتخارات بانوان در حوزه فرهنگی و ورزشی می توان به این ادعای پوچ پی برد اما دم خروس غرب زمانی بیرون می زند که این جوامع بدترین جنایات و تبعیض ها را علیه زنان به کار می برند.

شاید تا نام تبعیض علیه زنان در جوامع غربی به تبع آمریکا به زبان بیاید ذهن در وهله اول به سمت جنایات جنسی و کالاپنداری زن در غرب سوق داده شود اما این واقعیت تنها گوشه کوچکی از تبعیض و خشونت علیه زنان در جوامع غرب و آمریکا است.

***تبعیض جنسیتی در میزان حقوق و دستمزد در دانشگاه های برتر آمریکا

سایت BusinessStudent.com  وضعیت صد دانشگاه برتر و بیست و پنج کالج آزاد برتر هنر بر اساس رتبه بندی US News College را مورد بررسی قرار داده است. پس از حذف کالج هایی که هیچ اطلاعاتی از شرایط آنها در دست نبود، در نهایت محققین ماندند و صد و هفده کالج. این افراد برای به دست آوردن میانگین درآمد مردان و زنانی که شش سال از آغاز تحصیلات عالیه ی آنها گذشته بود از داده های اطلاعاتی وزارت آموزش استفاده کرده و همه ی کسانی که به صورت تمام وقت در کالج تحصیل می کنند را از این جامعه ی آماری حذف کردند. نتایج این تحقیقات تصویری باورنکردنی از نابرابری جنسیتی موجود در دستمزد افراد مورد بررسی را پیش روی ما قرار می دهد.

در میان صد و هفده کالجی که US News College به عنوان برترین کالج های آمریکا معرفی کرده است، ده کالج ذیل بیشترین میزان اختلاف در دستمزد مردان و زنان را به خود اختصاص داده اند.

***آمریکا از نمای نزدیک تر

تعداد معتادان به هروئین در ایالات متحده نسبت به سال ۲۰۰۲ بیش از دوبرابر شده و تعداد مرگ و میرهای ناشی از مصرف هروئین، نسبت به سال ۲۰۱۰، ۸۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس اعلام FBI بیش از ۱.۴ میلیون تبهکار در ۳۳۰۰۰ گروه تبهکاری حضور دارند و نرخ جرم و جنایت در آمریکا در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال های گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

یک جوان آمریکایی قبل از رسیدن به سن ۲۱ سالگی به طور میانگین ۱۰۰۰۰ ساعت از وقت خود را صرف بازی های رایانه ای می کند بطوریکه یک مطالعه نشان می دهد که ۸۸ درصد از آمریکایی های ۸ تا ۱۸ سال به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند که از این تعداد، نسبت پسران به دختران ۴ برابر بیشتر می باشد.

در حال حاضر نوجوانان ۱۵ ساله ای که در مدارس دولتی آمریکا درس می خوانند، سواد علوم تجربی و ریاضی آن ها کمتر از نوجوانان همسن خود در دیگر کشورهای توسعه یافته است.

همه آنچه تاکنون گفته شد مشت کوچکی از خروارهای حقایقی است که آمریکا و اروپای واقعی را به نمایش می گذارد و تشریح همه ابعاد این جوامع که هر روز به افول نزدیک تر می شود در حوصله این گزارش می گنجد و مثنوی هفتاد من می خواهد تا بتوان این کشورها را در آیینه حقیقت و واقعیت نمایش داد.

مهم این است مردم ایران ضمن خودباوری و اعتقاد راسخ به ظرفیت های کشورشان، این نظام که هر روز گامی در جهش پیشرفت، توسعه و ابادانی برمی دارد را قدر دان باشند هرچند تاکنون در حساس ترین برهه های تاریح این مملت، همین مردم وارد صحنه شده و دسیسه دشنمان را خنثی کرده اند.

رقم خوردن انقلاب اسلامی به دست مردم، سند محک و پشتوانه قوی است که دشمنان این مرز و بوم را از هر مسیری به بن بست رسانده و شکی هم نیست تا دنیا دنیا است این انقلاب و نسل آینده آن هر روز به بالندگی کشورشان افتخار می کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.