تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر : 81573

مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت و مسئول اجرای پروژه های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق:

جذب بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح نهاد آبادانی و پیشرفت چاراویماق/ توجه ویژه به مسئله فرهنگ، در کنار پروژه های عمرانی و زیرسازی

جذب بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح نهاد آبادانی و پیشرفت چاراویماق/ توجه ویژه به مسئله فرهنگ، در کنار پروژه های عمرانی و زیرسازی

آیت شاهی از جذب بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح نهاد آبادانی و پیشرفت چاراویماق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در راستای رسالت اجتماعی خود و مطابق با سیاست ها و برنامه های محرومیت زدایی در سطح کشور، مناطقی را به عنوان جامعه هدف انتخاب کرده است تا با انجام پروژه های عمرانی و زیربنایی، اقتصادی و اشتغال ، فرهنگی و اجتماعی و سلامت جسمی و روانی؛ تحول و محرومیت زدایی آن منطقه را با مشارکت فعال مردم و دستگاه های دولتی با مدیریت و نظارت بنیاد علوی (یکی از موسسات تحت مسئولیت بنیاد مستضعفان) رقم بزند؛ ومطابق با این سیاستها و هدف گذاری ها، شهرستان چاراویماق از استان آذربایجان شرقی یکی از مناطق هدف در سال ۱۳۹۹ انتخاب شد .
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت و مسئول اجرای پروژه های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح پروژه ها و برنامه های بنیاد مستضعفان در شهرستان چاراویماق گفت: بعد از اینکه این شهرستان به عنوان یکی از نقاط محروم کشور برای اجرای سیاست های محرومیت زدایی بنیاد انتخاب شد، در قدم اول تفاهم نامه ای بین مدیر عامل بنیاد علوی با استاندار منعقد گردید که متناسب آن همه دستگاههای اجرایی موظف به همکاری و مشارکت با نهاد آبادانی و پیشرفت، جهت احصاء توانمندی ها و ظرفیتها و نیز نارسایی های شهرستان گردیدند و بر همین اساس نهاد آبادانی و پیشرفت اقدام به انعقاد تفاهم نامه های اجرایی با تمامی مدیران کل سازمانها و دستگاههای اجرایی استان با حضور فرماندار چاراویماق و مدیران ادارات در شهرستان، برای همکاری و پیشرفت هر چه بهتر کارها نمود.
آیت شاهی با بیان اینکه در مدت ۵ ساله حضور بنیاد در شهرستان با اجرای صدها برنامه و پروژه متنوع در حوزه های مختلف عمرانی و زیربنایی، اشتغال و معیشت، فرهنگی ، اجتماعی و سلامت و بهداشت سعی در تحول عظیم در شهرستان چاراویماق داریم، گفت: با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور نخبگان و کارشناسان ذیصلاح ادارت مربوطه برنامه تنظیم سند پیشرفت برای شهرستان در حوزه های ذکر شده در دستور کار قرار گرفته که در حال نهایی شدن و تدوین آن هستیم.
وی با بیان روند تشکیل نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در شهرستان گفت: شناسایی و سازماندهی، نهاد سازی، تدوین سند پیشرفت، مستند سازی و پیاده سازی، استفاده از ظرفیت کارشناسی استان، شهرستان و نخبگان و انجام کارهای علمی قبل از اجرای عملیاتی پروژه ها و برنامه ها رویکرد عملی بنیاد است.
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان چاراویماق گفت: شهرستان چاراویماق دارای ظرفیت های عظیم معدنی، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و قالی بافی و … است که متأسفانه علی رغم داشتن چنین پتانسیل های عظیم، به خاطر ضعف در اجرای عدالت اجتماعی در طول دهه های گذشته، جزء شهرستانهای محروم کشور است.
شاهی افزود : این شهرستان همچنین با داشتن رتبه سوم از نظر مساحت در استان و داشتن بیش از ۶۰ نوع انواع سنگ و فلزات معدنی، عملکرد بالای تولید گندم و نخود و نیز سطح مراتع در استان هنوز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و نیازمند حمایت و همت جهادی آحاد مردم و مسئولین برای رسیدن به شأن و منزلت واقعی خود است.

* در حوزه اشتغال و معیشت، در ۷ رسته محوری و پایه پروژه و برنامه های علمی و عملی اجرا خواهیم کرد
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان چاراویماق گفت: بعد از انجام کارهای کارشناسی شده و تدوین سند پیشرفت شهرستان، برنامه ریزی برای انجام کارهای علمی و موثر برای بهبود معیشت و اقتصاد پایدار خانوارهای شهرستان در ۷ رسته محوری فرشبافی، دام سنگین، دام سبک، زنبورداری، کشاورزی (نخود و گندم) و گیاهان دارویی صورت گرفته است، که به استناد آمارهای رسمی بیش از ۸۰ درصد شاغلین شهرستان در این ۷ رسته فعال هستند.
آیت شاهی با اشاره به ریز پروژه و برنامه ها در این رسته های مختلف گفت: در رسته دام سنگین و سبک ۲۷ برنامه محوری، زنبورداری ۹ برنامه، قالی بافی ۷ برنامه، کشاورزی که شامل نخود و گندم است ۱۶ برنامه و گیاهان دارویی هم بیش از ۳۰ برنامه محوری برای اجراء ، تدارک دیده شده است.
وی افزود: در تمامی این برنامه ها، آموزش و علمی کردن فعالیت اقصادی مردم از اولویت های اصلی ما است؛ چرا که معتقدیم اگر برخی از شیوه های منسوخ و سنتی اصلاح شود، راندمان کمی و کیفی بالا خواهد رفت و مهمتر اینکه تأثیر آموزش و فرهنگ سازی می تواند حتی بعد از پایان ماموریت بنیاد علوی در شهرستان، باقی بماند.
شاهی با بیان اینکه هدف محور اقتصاد و اشتغال بهبود معیشت و تولید پایدار، خودکفا کردن مردم شهرستان و عدم مهاجرت به شهرهای دیگر است گفت: متأسفانه اقتصاد و اشتغال، حلقه مفقوده در تمام روستاها است و روستانشینان به خاطر عدم درآمد پایدار، مجبور به مهاجرت می شوند در حالی که اگر از ظرفیت های خود روستاها استفاده شود، جوانان، دیگر نیازی به مهاجرت برای کار نخواهند داشت.
مسئول نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان چاراویماق افزود: در قدم اول در سال ۹۹ پروژه اصلاح نژاد دام سبک با ۸۰۰۰ راس شروع و در روستاهای مورد هدف موفقیت های خوبی حاصل گردید که در سال جدید با افزایش سطح پوشش با تجربه سال گذشته با قوت پیش خواهیم رفت.
وی با اشاره به وجود مشکل تب برفکی در احشام دام سبک و سنگین از شروع برنامه جامع واکسیناسیون کلیه دام های شهرستان از اسفند ۹۹ خبر داد و افزود: طی سه سال هدف ریشه کنی این بیماری در جمعیت دامی برنامه ریزی شده است.
شاهی همچنین به ایجاد شبکه فعال قالیبافان و تشکیل تعاونی این قشر عظیم و دارای پتانسیل شهرستان، از برنامه های حمایتی همه جانبه بنیاد از قالی بافان خبر داد.
وی از کاشت ۶۰ هکتار انواع گیاهان دارویی اعم از گل محمدی، سیاهدانه، نعناع فلفلی، موسیر و زعفران در سال ۹۹ خبر داد و افزود: برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی بعنوان رسته بسیار موثر و ایجادی در بهبود اشتغال خانواده روستائیان در سال جدید بصورت جدی ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه تشریح برنامه های اشتغال معیشت از مساعدت بنیاد برای ترویج و نهادینه کردن کاشت مکانیزه نخود اصلاح شده در شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: در بهار ۱۴۰۰، کاشت ۵۰ هکتار مزرعه نخود دیم اصلاح شده با روشهای نوین و علمی شروع شده است.

* پرداخت تسهیلات کم بهره برای اشتغالزایی شهرستان
آیت شاهی در ادامه روند مساعدت بنیاد برای بهبود معیشت و تولید پایدار از پرداخت ۶۳ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره با دوره تنفس ۸ تا ۱۲ ماهه برای رونق رسته های دام سبک و سنگین شهرستان در سال گذشته خبر داد.

* تحول عظیم در شهرستان چاراویماق با اجرای پروژه های عمرانی بنیاد علوی
مسئول اجرای پروژه های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق، محور عمران و زیربنایی را از مهم ترین سیاست های محرومیت زدایی بنیاد علوی در مناطق محروم دانست و گفت: در محور عمران و آبادانی پروژه های پیش اجرا، در حال اجرا و پروژه های اتمام یافته زیادی برای تحول در شهرستان چاراویماق با مشارکت تمام دستگاههای دولتی و غیر دولتی، تدارک دیده شده است.
آیت شاهی گفت: مشارکت در تکمیل پل جاده قره آغاج _ مراغه، مشارکت در تکمیل پاسگاه آغزیارت، تأمین ۱۱۶ باکس پیش ساخته در ۳۰ روستا، مشارکت در تأمین و تعمیر اساسی ماشین آلات راهداری، احداث جاده دسترسی روستای خاتون گنای و مجیر آباد، اجرای آسفالت سرد جاده دسترسی روستاهای بلقان و شورجه امام جمعه و مشارکت در احداث پل داخل روستای آغز یارت، تجهیز تمامی اقلام خوابگاهی اعم از تشک، پتو، ملافه، بالش و .. برای ۸۰۰ دانش آموز خوابگاهی، تامین ۵۰ دستگاه کامپیوتر برای مدارس سطح شهرستان، تکمیل وسایل آزمایشگاهی کلیه مدارس، احداث جاده بین مزارع در ۱۱ روستا، تامین ۲۷ پمپ و الکترو موتور ایستگاههای پمپاژ اب روستایی، تامین وسایل ورزشی ۱۰ خانه ورزش روستایی، مساعدت در مقاوم سازی و بهسازی خانه های محروم از پروژه های اتمام یافته در اولین ماههای حضور بنیاد علوی در شهرستان چار اویماق است.
وی با اشاره به پروژه های در حال اجرا در شهرستان چاراویماق گفت: احداث پارک کوهستانی در تپه نور و کمک به تکمیل المان شهدای گمنام، احداث ۸ خانه بهداشت، مساعدت در احداث مرکز اورژانس ۱۱۵ ذاکر کندی، احداث ۵ واحد خانه عالم (روستاهای چپقلو، گویجه قلعه، آغبلاغ کورانلو، اورتاسو، خرمدرق)، مشارکت در احداث ۸ مدرسه در مجموع ۲۲ کلاسه در روستاهای شهرستان، مشارکت در لایروبی و قنات آغزیارت، مشارکت در احداث جاده های بین مزارع بقیه روستاها، احداث کانال آب کشاورزی میرزابیک کندی و گل تپه و ادامه روند مساعدت در مقاوم سازی و بهسازی خانه های محروم هم، از اهم پروژه ها و برنامه های در حال اجرا در شهرستان چاراویماق است.
شاهی مجموع اعتبارات جذب شده در حوزه عمرانی و زیربنایی در پروژه های تمام شده و در حال اجرا را بیش از ۱۳ میلیارد تومان اعلام نمود.

* تعامل و مشارکت خوبی بین بنیاد علوی و نهادهای دولتی در شهرستان چاراویماق برقرار است
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی شهرستان چاراویماق با بیان اینکه در همه پروژه ها و برنامه ها، هماهنگی و همکاری خوبی بین دستگاههای دولتی و غیر دولتی و این نهاد حاکم است، گفت: مسلما بدون وجود هماهنگی و همدلی، اجرای برنامه های پیشرفت و آبادانی با مشکل مواجه خواهد شد، که مطابق تفاهم نامه بالا دستی مدیر عامل بنیاد با استانداری، خوشبختانه بالاترین سطح همکاری بین ادارت کل و نهاد آبادانی و پیشرفت وجود دارد.
در همین راستا و در جهت پیگیری و تعامل بیشتر تا کنون ۳ جلسه با حضور استاندار و مدیران کل در استانداری برگزار گردیده است.
آیت شاهی افزود: البته بر پایه همین توافق انتظار داریم دستگاههای دولتی در جذب سهم مشارکت خود برای اجرای پروژه های مشارکتی با بنیاد نهایت اهتمام خود را بکار گیرند.
وی با بیان اینکه علاوه بر پروژه های اجرا شده و در حال اجرا، دهها پروژه پیش اجرا هم عملیاتی شده است گفت: مشارکت در طرح های هادی روستاها، مشارکت در احداث دیوار حائل، لکه گیری و ترمیم آسفالت قره آغاج به آبگرم، زیرسازی و اجرای جاده خیر آباد _مسنلو، مشارکت در طرح آبخیزداری روستای مهمانلو، مشارکت در احداث راه روستایی گوی داش، مشارکت در احداث سالن های ورزشی در روستاها، مشارکت در زیرسازی و تکمیل راهها و پل های روستایی، تامین بولدوزر برای اداره راهداری و تکمیل سالن سینمای قره آغاج، نگارخانه، پلاتو تئاتر با مشارکت اداره کل ارشاد استان و مشارکت در نصب کاردریل برخی روستاها هم از پروژه های پیش اجرا و مصوب شده در سال ۹۹ می باشد که در سال جدید اجرا و بهره برداری خواهد شد.

* توجه ویژه به مسئله فرهنگ، در کنار پروژه های عمرانی و زیرسازی
مسئول اجرای پروژه های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم را بسیار مهم دانست و گفت: اگر فرهنگ در جایی حاکم نباشد، پیشرفت و ساخت پروژه هم معنایی نخواهد داشت، حتی در کلانشهرها هم در بسیاری از جاها متأسفانه به دلیل کمبود مسائل فرهنگی، پیشرفت و پروژه عمرانی زیر سؤال رفته است.
آیت شاهی گفت: از اولین روزهای حضور در شهرستان چاراویماق با تشکیل هیأت اندیشه ورز فرهنگ و اجتماع، سعی کردیم دوشادوش پروژه های دیگر، با اعزام کارشناسان، مبلغین روحانی، تشکیل کارگاهها و کلاسهای آموزشی و … ، مسائل فرهنگی را هم با جدیت دنبال کنیم.
وی افزود: برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی در مناسبتهای مختلف، تشکیل میز قرآن و ساماندهی فعالیتهای قرآنی، تشکیل سرای کودک و نوجوان، تکریم از رزمندگان دفاع مقدس و خانواده شهدا، برگزاری کارگاه توانمندسازی زوجین، اهداء جهیزیه به زوجهای جوان به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال برای ۲۲۰ زوج جوان شهرستان و تجهیز سیستم صوتی سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چاراویماق، از برنامه های فرهنگی قابل اشاره در این بازه زمانی حدود ۶ ماهه است.

* توجه به بهداشت و سلامت جسمانی مردم، اولویت مهم دیگر بنیاد در شهرستان چاراویماق
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان چاراویماق در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه توجه به حوزه بهداشت و سلامت مردم شهرستان، اولویت مهم دیگر بنیاد است، گفت: متأسفانه شهرستان چاراویماق در حوزه بهداشت و درمان، کمبودهای زیادی اعم از مراکز درمانی پیشرفته و تجهیزات به روز درمانی وجود دارد که اصلا در حد پاسخگویی به نیازهای مردم نیست و ما این نوید را می دهیم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مسئولین شهرستانی، تا پایان حضورمان در این شهرستان که حدود ۵ سال طول خواهد کشید، یک تحول اساسی و بنیادی در این زمینه داشته باشیم.
آیت شاهی افزود: از زمان حضور بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق، خرید دستگاه ونتیلاتور، خرید دستگاه ABG، تهیه ۱۰ عدد کپسول اکسیژن ۴۰ کیلویی، خرید مانومتر کپسول اکسیژن برای بیمارستان امیرالمومنین و توزیع بیش از ۴۵ هزار ماسک و مایع ضد عفونی برای اهالی شهرستان، هیأتهای مذهبی و دانش آموزان جمعا به ارزش ۸ میلیارد ریال و مشارکت در احداث خانه استقرار تیم سلامت در ۱۱ روستا و مرکز اورژانس ۱۱۵ ذاکرکندی از اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان بوده است.

* بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح نهاد آبادانی و پیشرفت چاراویماق، جذب شده است
مسئول نهاد بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق در ادامه با بیان اینکه بنیاد مستضعفان بدون توجه به درآمدزایی و منفعت شخصی، برای محرومیت زدایی به این شهرستان ورود کرده است گفت: تمام این اعتبارات فقط به خاطر کاستن از محرومیت مردم شهرستان چاراویماق است و همانطور که اعلام کردم، به هیچ وجه جایگاه کنونی این شهرستان با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های عظیم، قابل قبول نیست.
آیت شاهی افزود: بنای کارهای بنیاد، وحدت، همدلی و همگرایی است به طوری که سعی کرده ایم علاوه بر مشارکت با همه دستگاههای دولتی و غیر دولتی، خود مردم را هم در پروژه ها مشارکت دهیم تا یک عِرق و تعصب خاصی به آن داشته باشند.

* توزیع سه مرحله بسته معیشتی از زمان شیوع ویروس کرونا
آیت شاهی انجام برنامه های و فعالیتهای حمایتی نهاد را یکی دیگر از اقدامات بنیاد علوی در چاراویماق دانست و گفت: در راستای اطاعت از فرمان رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه، توسط بنیاد مستضعفان، سه مرحله رزمایش کمک مؤمنانه در شهرستان چاراویماق انجام گرفت. که با همکاری سپاه ناحیه شهرستان، کمیته امداد، بهزیستی، کانونهای پیشرفت روستاهای هدف و امنای روستاهای شهرستان در مجموع ۳هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی و ۵هزار و ۵۰۰ کارت هدیه به ارزش کل ۳۰ میلیارد ریال بین نیازمندان توزیع گردیده است.

وی افزود : علاوه بر این، پرداخت ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بدون بهره به ۳۰۰ نفر از اصناف با معرفی اداره صمت و فرمانداری شهرستان از دیگر اقدامات حمایتی بود.

* جذب بیش از ۱۸ میلیارد تومان از اعتبارات بنیاد مستضعفان برای پیشرفت شهرستان
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت چاراویماق با اشاره به پروژه های اجرا شده و اعتبارات جذب شده در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، اشتغال و سلامت از حذب بیش از ۱۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات بنیاد مستضعفان خبر داد و افزود: این مبلغ در مدت ۶ ماه فصل کاری از زمان شروع بکار نهاد و مطابق با لایحه ۱۴۰۰ ارائه شده و با مشارکت دستگاه های دولتی این مبلغ در سال جدید به بیش از ۴۰ میلیارد تومان برسد.

* رسانه ها ، افسران خط مقدم جهاد فرهنگی هستند
مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان چاراویماق، در خاتمه با بیان اینکه رسانه های ارزشی و انقلابی، از افسران و سربازان خط مقدم مبارزه فرهنگی هستند، گفت: در این هجمه گسترده فرهنگی و رسانه ای علیه انقلاب شکوهمند اسلامی، این رسانه ها هستند که باید راه رزمندگان دفاع مقدس در جنگ تحمیلی را ادامه دهند و نقش آنها را در حوزه رسانه ایفا کنند.
آیت شاهی گفت: با قبول اینکه ضعف ها و محرومیت هایی در کشور وجود دارد که هیچ نظام و حاکمیتی از آن مبرا نیست، اما معتقدم با وجود تمام محدودیت ها و فشارهایی که داشتیم، کارهای بزرگی در کشور انجام شده است و رسانه ها باید این دستاوردها را پوشش دهند.
وی در پایان ضمن قدردانی از مردم شهیدپرور و مسئولین همیشه در صحنه چاراویماق افزود: ما امروز مدیون خون گرانبهای شهیدان این سرزمین هستیم که هرچه در جهت آبادانی و اعتلای پرچم پرافتخار ایران تلاش کنیم باز توان ادای دین نداریم.
شاهی با اشاره به شعار و اهداف تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ توسط مقام عظمای ولایت افزود: تلاش مجاهدانه، جهادی و شبانه روزی برای رسیدن به رونق تولید و پشتیبانی موثر و لازم و نیز رفع موانع برای آبادانی لازم است که امیدواریم با دعای خیر این مردم عزیز توفیقات امر نصیبمان شود.
وی افزود در این راستا و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و لبیک به فرامین مقام عظمای ولایت، باید با نصب العین قرار دادن سند گام دوم انقلاب که اساسنامه عزت، اقتدار، شرافت و شهامت است تحولی نو در تمامی عرصه ها بیافرینیم و لبیک گویان در پشت سر امام انقلاب تا سر منزل حکومت و تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

انتهای پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.