تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر : 6323

چاه‌های غیرمجاز آب دریاچه ارومیه را می‌نوشند

چاه‌های غیرمجاز آب دریاچه ارومیه را می‌نوشند

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با طرح‌های ارائه شده از سوی وزارت نیرو در آینده محدودیت منابع آبی کشاورزی نخواهیم داشت، گفت: چاه‌های غیرمجاز آب دریاچه ارومیه را می‌نوشند.

به گزارش پیک هشترود، کریم مهری امروز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در استان مشکلاتی در تخصیص آب وجود داشت که به تدریج مرتفع خواهد شد و هر کشاورزی که از سازمان آب منطقه‌ای معرفی‌نامه داشته باشد با اختصاص یارانه به او کمک می‌کنیم از حالت غرقابی خارج شود.

وی با بیان اینکه با طرح‌های ارائه شده از سوی وزارت نیرو در آینده محدودیت منابع آبی کشاورزی نخواهیم داشت، افزود: سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی برای خروج از کشت غرقابی کشاورزان به میزان ۵ میلیون تومان برای شیوه آبیاری بارانی و ۶ میلیون تومان نیز برای طرح‌های آبیاری تحت فشار کمک بلاعوض ارائه می‌دهد.

مهری با اشاره به موضوع احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: در استان کار ما تعطیل نیست و در شهرهای مراغه و بناب احداث کانال‌ها با حداکثر تخصیص اعتبار ادامه دارد و لاینینگ پوشش انهاری که جلوی هدر رفت منابع را می‌گیرد به قوت خود باقی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای توقف فعالیت چاه‌های غیرمجاز به کار می‌بندیم، یادآور شد: وزارت نیرو اطلاعات لازم و کافی را در مورد چاه‌های غیرمجاز ارائه کرده است.

وی اضافه کرد: با اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم از تامین برق چاه‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کنیم و اگر مالک چاهی معرفی‌نامه سازمان آب منطقه‌ای را ارائه ندهد از ثبت نام او در سایت سازمان برای دریافت سوخت جلوگیری می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که اگر چندین چاه مسدود می‌شود امکان تجهیز یک چاه نیمه عمیق باسیستم کنترل هوشمند جایگزین موجود باشد.

مهری خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ سال است فضا را برای حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز آزاد گذاشته‌ایم و اقدامات چندانی در این ارتباط صورت نداده‌ایم و در وضعیت فعلی اگر بخواهیم کاری صورت دهیم باید به همراه ارائه برنامه‌ای مدون باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به پراکنش چاه‌های موجود در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تاکید کرد: چاه‌های متعددی در شهرهای ملکان، بناب و مراغه در کنار هم حفر شده‌اند که لازم است برای مدیریت برداشت آب این چاه‌‌های متعدد برنامه مدونی از سوی وزارت نیرو اعلام شود.

مهری متذکر شد، تغییر شیوه‌های آبیاری به آبیاری تحت فشار وظیفه ما است ولی تامین و توزیع آب وظیفه وزارت نیرو است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.