تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
کد خبر : 42159

گرم شدن کره زمین مکان ابرها را تغییر می دهد/ گسترش مناطق نیمه بیابانی کره زمین

گرم شدن کره زمین مکان ابرها را تغییر می دهد/ گسترش مناطق نیمه بیابانی کره زمین

گرم شدن کره زمین مکان ابرها را تغییر می دهد/ گسترش مناطق نیمه بیابانی کره زمین

جدیدترین مطالعات نشان می دهد تغییر ابرها به گرم شدن بیشتر کره زمین منجر خواهد شد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان ،در تحقیق جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، دانشمندان اعلام کردند برای اولین بار، یکی از بزرگ ترین تغییرات عمیق سیاره ای، در اثر گرم شدن کره زمین را ثبت کرده اند. دانشمندان تاکید دارند توزیع ابرها در سرتاسر زمین، تغییر پیدا کرده است.
در این گزارش آمده است  این جابه جایی-با گسترده تر کردن مناطق نیمه استوایی میان مدارهای ۲۰ و ۳۰ درجه هر دو نیمکره و افزایش نوک ابرها- باعث تشدید پدیده گرم شدن زمین می‌شود.
جوئل نوریس، اقلیم شناس موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا و سرپرست این پژوهش گفت: «با رخداد گرمایش زمین، انتظار می رود طوفان ها بیشتر به سمت دو قطب میل کنند و مناطق خشک نیمه استوایی، به سمت قطب ها کشیده شوند.»
بر اساس این مطالعه، این تغییر (بر اثر گرم شدن زمین) مشهود است اما تغییر مسیر طوفان ها به سمت قطب، تنها تاثیر آن نیست. از سوی دیگر، نوک ابرها در ارتفاع جوی بالاتری قرار می گیرند. نوریس تصریح کرد: «افزایش دی اکسید کربن به خنک تر شدن استراتوسفر منجر می شود. از آن سو، تروپوسفر زیر آن گرمتر می شود. پس این یعنی ابرها بالاتر می روند.»
این گزارش می افزاید: بر اساس درک ما از فیزیک جوی، مدت ها بود انتظار این رخداد می رفت. دلایل فیزیکی این انتظارات، روز به روز پیچیده تر می شوند که از جمله آن ها، «شعاع انحراف راسبی» و خمش مسیر بادها در اثر چرخش کره زمین است. اما همه این موارد را می شد از رفتار جوی پیش بینی کرد.
در این مطالعه، دو تصویر ماهواره ای هواشناسی مربوط به سال های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۹ با موشکافی کنار هم قرار گرفته اند تا تئوری از قبل مطرح شده، در کنار مشاهدات قرار بگیرند.
در حال حاضر، موضوع نگران کننده این است که تغییرات احتمالی ابرها که باعث تشدید گرم شدن کره زمین خواهند شد، فراتر از تصور ماست.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.