تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۹:۳۸
کد خبر : 92

واتس اپ و وایبر چگونه در ایران شنود می شوند؟!

واتس اپ و وایبر چگونه در ایران شنود می شوند؟!

زاهدان بلاگ نوشت :با بررسی روند پیشرفت تکنولوژی بخصوص در عرصه دیجیتال و فضای مجازی کاهش ناهمگون فاصله زمانی شکل گیری ، معرفی ، عرضه و تداوم نسل های مختلف ابزار های دیجیتال به وضوح قابل لمس است. در کنار سخت افزارها، نرم افزارها نیز از این سیر پیشرفت جا نمانده و تاثیر خود را

زاهدان بلاگ نوشت :با بررسی روند پیشرفت تکنولوژی بخصوص در عرصه دیجیتال و فضای مجازی کاهش ناهمگون فاصله زمانی شکل گیری ، معرفی ، عرضه و تداوم نسل های مختلف ابزار های دیجیتال به وضوح قابل لمس است.
در کنار سخت افزارها، نرم افزارها نیز از این سیر پیشرفت جا نمانده و تاثیر خود را در جامعه هدف به شکلی که ممکن باشد می گذارند.
جدای از دسته بندی جوامع برحسب پیشرفت علم و تکنولوژی های روز دنیا، بسته به نوع فرهنگ آن جامعه و هنجارهای موجود در آن و وفق پذیری با ابزار های روز چه در نوع نرم افزاری و چه نمونه های سخت افزاری ، بخشی از هنجارهای جامعه شکل دهنده یک ابزارهمراه با آن منتشر می شوند.
کشورهای مختلف متناسب با نوع قوانین حاکم بر خود و شناختی که از جامعه خود دارند سیاست هایی در قبال استفاده از تکنولوژی های روز دنیا به کار میبرند که ممکن است با سیاست و قوانین برخی جوامع دیگر متفاوت باشد.
نرم افزارهای گوشی تلفن همراه علی الخصوص تلفن های هوشمند در زمره برنامه هایی محسوب می شوند که جامعه آماری وسیعی از طیف های مختلف مردم را در برمی گیرند که در این بین نرم افزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی نقش پر رنگ تری دارند.
واتس اپ و وایبر دو اپلیکیشن پرطرفدار ارتباطی در بین مخاطبان ایرانی هستند که علی رقم بومی نبودن ، از محبوبیت خاصی برخوردارند.
اخیرا پس از انتشار مطالب و پیام های موهن و جهت دار علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در واتس اپ و به طبع آن دیگر اپلیکیشن های ارتباطی ، سردار هادیانفر رئیس پلیس فتا ناجا از کنترل پیام های خصوصی در واتس اپ و وایبر و دیگر اپلیکیشن های مشابه سخن گفته و حتی اذعان داشت سرپنجه و عاملان اولیه انتشار پیام ها در این اپیکیشن ها توسط پلیس فتا قابل شناسایی و ردیابی هستند و شناسایی عاملان اولیه انتشار پیام های موهن علیه امام راحل در دست پیگیری است.

اما کنترل واتس اپ در ایران چگونه ممکن است؟
به طور حتم امنیت در فضای مجازی صد درصد تضمین نیست و همیشه عواملی وجود دارند که مستقیم و یا غیرمستقیم امنیت را تحت الشعاع قراردهند.
کنترل و شنود ارتباطات واتس اپ و وایبر و سایر نرم افزارهای مشابه در چارچوب قوانین مشخص و با استفاده از ابزار و نرم افزارهای خاص توسط افراد و برخی نهادهای دولتی در کشور صورت می گیرد و هر فردی نمی تواند این عمل را انجام دهد.
بی بی سی فارسی اخیرا در مطلبی جهت دار و در واکنش به سخنان رئیس پلیس فتا عنوان کرده بود امکان شنود واتس اپ نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا بجز خود شرکت “واتس اپ” وجود ندارد و این اپلیکیشن کاملا امن است.
در این مطلب آمده است: “علت امن بودن واتس‌اپ این است که تمام مکالمات بین این اپلیکیشن و سرورهایش رمزنگاری می‌شود. این “رمزنگاری” که ممکن است نام آن را بارها شنیده باشید، به این معنی است که امکان شنود پیام‌ها و مطالبی که از طریق واتس‌اپ ارسال می‌کنید، از بین می‌رود و تنها راه‌حل ممکن برای شنود، داشتن کلید باز کردن “رمزنگاری” است. این کلید تنها و تنها در اختیار واتس‌اپ (و نه هیچ‌کس دیگری) است“.
به طور کلی در تلفن های همراه هوشمند هر برنامه ای به طرز مستقل و منحصر به فرد به شرط برقراری حداقل شرایط امنیتی نظیر: پاک بودن تلفن همراه از هرگونه بدافزار و برنامه مخرب و نیز عدم وجود مشکل امنیتی در سیستم عامل تلفن هوشمند، امن است.
اما این امنیت در محدوده تلفن همراه هوشمند است و در بسترهای خارج از آن نظیر سرویس دهنده های خدمات مخابراتی و نیز سرویس دهنده های خدمات اینترنتی می تواند از بین برود.
به عنوان مثال در واتس اپ تنها ارتباط مخابراتی صورت گرفته در هنگام نصب برنامه و به صورت یک پیام کوتاه حاوی رمز تایید عضویت است و مابقی ارتباط در بستر اینترنت روی سرورهای واتس اپ صورت می گیرد. حتی مکالمه صوتی از درون این اپلیکیشن با سوئیچ بر روی این امکان توسط خود تلفن همراه و بستر مخابراتی صورت می گیرد.
با این حال ارتباط با سرورهای واتس اپ از بستر اینترنتی صورت می گیرد که تحت کنترل نهادهای دولتی کشور است.
شرکت های خدمات دهنده اینترنت می توانند با بستن برخی پروتکل های امنیتی امکان رمزنگاری شدن پیچیده پیام های مخابره شده در اپلیکیشن ها را گرفته و آن ها را با سوئیچ در حالت رمزنگاری عادی یا عمومی به راحتی شنود کنند.
این پیام ها می توانند شمال متن، تصویر، صوت ، ویدئو، مکالمات صوتی و مکالمات تصویری باشند که در اپلیکیشن وایبر در حالت معمولی شنود مکالمات صوتی و تصویری به راحتی صورت می گیردو رمزنگاری پیچیده ای ندارد اما در سایر پیام ها همانند واتس اپ عملکرده و می تواند شنود شود.
با این حال میتوان اهمیت رمزنگاری را تا لایه قبل از کنترل نهادهای دولتی و حاکم بر بسترهای ارتباطی دانست و در این فاصله با امنیت بالا فعالیت کرد و مسلما آنچه مشهود است ، اینکه شنود همه ارتباطات کاری طاقت فرسا و گاها بیهوده است اما با ذخیره همه پیام های رد و بدل شده تحت اپلیکیشن های ارتباطی توسط نهاد های امنیتی و انتظامی امکان شناسایی بانیان انتشار برخی پیام های جهت دار و خلاف منافع کشور و جامعه وجود دارد.
اما تاکید رسانه های معاند معلوم الحال بر این موضوع که این نوع اپلیکیشن ها از سوی جمهوری اسلامی قابلیت پیگیری ندارد و محیط آن را برای انتشار مصادیق مجرمانه امن جلوه دهند در واقع نوعی ترقیب کاربران آنها جهت انتشار این نوع محتوا و دامن زدن به یک نوع نزاع باشد.
نویسنده: میلاد میرکمالی

اقتباس از:
نسیم-هشدار پلیس درباره “وایبر” و “واتس اپ”
روزنامه ایران-واقعا وایبر و واتس اپ به راحتی کنترل می شوند؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.