تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر : 88483

جزئیات شکایت کارفرما از کارگر بابت مطالبه خسارت ناشی از استعفا کارگر

جزئیات شکایت کارفرما از کارگر بابت مطالبه خسارت ناشی از استعفا کارگر

بر اساس تبصره ماده ۲۱ قانون کار، کارگری که استعفا می‌کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدوا استعفای خود را کتبی به کارفرما اطلاع دهد. استعفا غیر قانونی می‌تواند منجر به بروز خساراتی به کارفرما شود و کارفرما قانونا حق شکایت از کارگر را دارد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از دانا؛ کارمند یا کارگری که بنا به اختیار خود وارد شغل مربوطه می‌شود، گاهی اوقات ممکن است که تمایلی برای ادامه همکاری با کارفرما نداشته باشد و در این صورت می‌تواند تحت شرایطی نیز درخواست استعفا خود را ارائه بدهد، اما در روابط کاری، کارگران در هر زمان و شرایطی این امکان را ندارند که بخواهند از کار خود استعفا دهند و باید اصول و مقررات مربوطه را رعایت کنند.

در واقع اگر هر کارگری بخواهد در هر شرایطی از کار استعفا دهد، موجب هرج و مرج و بروز مشکلاتی در روابط کار می‌شود و در این صورت کارفرما متحمل ضرر و زیان فراوانی می‌شود. انجام مراحل استعفا باید قانونی و مطابق با رضایت کارفرما باشد.

کارگری که قصد استعفا دارد، باید ابتدا این موضوع را با کارفرما در میان گذاشته و سپس درخواست کتبی استعفا خود را ارائه کند. بعد از آن پس از آن که کارفرما با استعفا کارگر موافقت کرد، طبق قانون کار کارگر باید به مدت یک ماه به کار خود ادامه دهد تا در این زمان، کارفرما بتواند نیروی کار جدیدی را جایگزین کارگر مستعفی کند.

استعفا غیر قانونی از جانب کارگر، می‌تواند خسارات متعددی را به کارفرما وارد کند و در این صورت شکایت کردن از کارگر حق قانونی کارفرما است، در واقع کارگری که بنا به دلایلی از نحوه کار و شغل خود راضی نیست، نمی‌تواند هر زمان که اراده کند اقدام به ارائه استعفا کند. در هر صورت اگر کارگر به این نتیجه رسید که تمایلی به منظور انجام کار برای کارفرما ندارد، می‌تواند درخواست استعفا خود را تقدیم کارفرما نماید. در این زمینه ممکن است که کارفرما با استعفا کارگر موافقت کند یا این که استعفا وی را تایید نکند.

با ارائه درخواست استعفا، کارفرما ابتدا جلسه ای را با کارگر گذاشته و علت اصلی استعفا را از وی جویا می‌شود. برای شخص کارفرما باید این موضوع محرز شود که بر اساس چه دلایلی کارگر قصد ترک کار و استعفا را دارد.

تجربه در این زمینه ثابت کرده است که کارفرمایان برای آن که روند انجام کار دچار مختل نشود و برای جلوگیری از بروز خسارت احتمالی، تا زمانی که با کارگر قرارداد داشته باشد، مجوز استعفا وی را صادر نمی‌کند. با اتمام مدت قرارداد، دیگر بحث استعفا کارگر منتفی است و در این صورت کارگر می‌تواند به دنبال شغل و کار دیگری باشد.

به طور کلی کارگر اگر رضایتی بابت نحوه عملکرد کارفرما نداشته باشد و همچنین شرایط کاری از هر جهت مطابق با میل و نظر وی نبوده باشد، در نهایت این احتمال وجود دارد که کارگر بخواهد از محل کار برود و درخواست استعفا بدهد.

گاهی اوقات دلیل استعفا کارگر در ارتباط با شرایط و وضعیت جسمانی و سلامت وی است و به دلایلی مانند بیماری یا از کار افتادگی به ناچار باید درخواست استعفا بدهد. برخی از مواقع ممکن است که کارفرما شرایط کاری مناسب و ایده آلی را برای کارگر توصیف کرده باشد اما آنطور که مطابق با میل کارگر باشد، نبوده است. این موضوع نیز می‌تواند از دلایل دیگر درخواست استعفا از طرف کارگر باشد.

لازم به ذکر است که کارگر برای آن که استعفا وی از طرف کارفرما تایید شود، باید دلایل موجه و قانونی داشته باشد و اگر کارفرما دلایل ارائه شده را غیر منطقی تشخیص دهد، عملا استعفا کارگر وجه قانونی و حقوقی ندارد.

در ماده ۲۱ قانون کار به شرایط خاتمه یافتن قرارداد کار اشاره شده است و یکی از موارد پایان یافتن قرارداد کار، استعفا کارگر در نظر گرفته شده است. واضح است که با استعفا کارگر دیگر رابطه کاری بین کارفرما و کارگر وجود ندارد و در این صورت قرارداد تنظیم شده نیز متقابلا خاتمه پیدا می‌کند.

 استعفا کارگران براساس قانون کار

بحث استعفا در روابط کارگری و کارفرمایی در قانون کار به آن اشاره شده است و شرایطی مانند ارائه درخواست کتبی استعفا و مدت زمانی که کارگر فرصت دارد، درخولست استعفا خود را پس بگیرد.

بر اساس تبصره ماده ۲۱قانون کار، کارگری که استعفا می‌کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدوا استعفای خود را کتبی به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که‌ حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز انصراف خود را کتبا به کارفرما اعلام نماید، استعفا وی منتفی تلقی می‌شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و‌ انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.

بنابراین حتی کارگری که استعفا می‌دهد، باید به مدت ۳۰ روز نیز به کار قبلی خود ادامه دهد. دلیل انجام این کار نیز به این خاطر است که کارفرما وقت کافی برای جایگزین کردن کارگر جدید داشته باشد و این موضوعی است که صراحتا در قانون عنوان شده است.

انصراف از استعفا نیز باید به مدت۱۵  روز پس از ارائه استعفا نامه صورت گیرد و اگر مدت زمان مزبور گذشته باشد، قانونا امکان لغو درخواست کارگر در مورد استعفا وجود ندارد.

بروز خسارت بابت استعفا کارگر و شکایت از طرف کارفرما

کارگری که در مورد انجام وظایف خود دچار تخلفاتی شود، کارفرما می‌تواند از طریق قانونی تخلفات وی را مورد بررسی قرار دهد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارفرما از کارگر شکایت کند، استعفا وی به صورت غیر قانونی است. کارگری که قصد استعفا و ترک کار را دارد، باید تمامی این مسائل را از قبل با کارفرما در میان بگذارد.

در هر صورت استعفا غیر قانونی می‌تواند منجر به بروز خساراتی به کارفرما شود و کارفرما قانونا حق شکایت از کارگر را دارد. تصور کنید که کارگر بدون اطلاع قبلی به کارفرما، استعفا خود را تقدیم کارفرما کرده و در این صورت ممکن است که به محل کار خساراتی نیز وارد شود.

شکایت کارفرما از کارگر به دلیل استعفا، بابت مطالبه خسارتی است که در اثر رفتار غیر قانونی کارگر، صورت گرفته و در این صورت، کارفرما صرفا این هدف را دارد که از کارگر، خساراتی را مطالبه کند. در صورتی که ثابت شود، استعفا کارگر، خساراتی را به وجود آورده است، حق شکایت در این زمینه برای کارفرما محفوظ است.

 

انتهای پیام/م.ا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.