تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر : 87834

افول اقتصادی از رگ گردن به آمریکا نزدیک‌تر است/ مثلث (روسیه – چین – ایران) قدرت بلامنازع استعمار آمریکایی

افول اقتصادی از رگ گردن به آمریکا نزدیک‌تر است/ مثلث (روسیه – چین – ایران) قدرت بلامنازع استعمار آمریکایی

سال‌هاست که اقتصاددانان آمریکایی تأکید کردند که افول آمریکا نزدیک است و جهان به‌سوی نظم چندقطبی و نابودی استعمار آمریکایی در حرکت است و این روزها به نظر می‌رسد مثلث (روسیه – چین – ایران) قدرت بلامنازع استعمار آمریکایی شده و آنها با دسیسه و فتنه و آشوب و ایجاد جنگ سعی دارند آخرین تلاش های خود را پیش از سقوط به کار گیرند که این حربه هم با هشیاری مردم دفع خواهد شد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از دانا؛ امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است، نظمی که در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوش پدر بیست و چند سال پیش اعلام کرد که شکل گرفته، خود را نشان داده، نظمی که بوش نام آن را نظم نوین جهانی و نظام تک‌قطبی آمریکا گذاشته بود.

حرکت جهان به‌سوی نظم چندقطبی و نابودی استعمار امریکایی

امروز ملت ها دارند نشان می دهند که بوش اشتباه میکرد. مردم جهان امروز به وضوح می بینند که روز‌به‌روز آمریکا از درون و هم در سیاستهای داخلی و خارجی‌ و هم در اقتصاد و امنیّت، آن آمریکای دهه ۸۰ نیست و از داخل در حال فروپاشی است.

دنیا امروز تماشا می کند که رژیم آمریکا بشدّت دچار انحطاط سیاسی و انحطاط مدنی و انحطاط اخلاقی است. این را مسئولان آمریکایی این روزها اعلام می کنند که افول آمریکا در عمل به چشم دیده می شود.

جان ایکنبری نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و سیاست خارجی امریکا و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون در مقاله‌ای با عنوان (آینده نظم جهانی لیبرال) که در مجله فارین افرز منتشر شد، به تغییر قدرت جهانی اشاره کرد. وی معتقد است: تغییر قدرت جهانی و افول قدرت آمریکا و تغییر نظام تک‌قطبی در جریان است. عصر آمریکا در حال پایان است و نظم جهانی چند قطبی با مدیریت کشورهای شرقی جایگزین نظم جهانی غربی شده و شاهد پیدایش قدرت‌های نوظهور مثل کشور ما ایران هستیم.

بدهی‌های خارجی امریکا ۵ برابر تولید ناخالص داخلی آنهاست

طبق آمارهای رسمی بدهی خارجی آمریکا از ۲۲ هزار میلیارد دلار هم گذشته است که این رقم در مقایسه با تولید ناخالص داخلی آن کشور بیش از ۵ برابر است. یعنی به عبارت دیگر ملت آمریکا باید چندین سال به کار و تلاش و تولید بپردازند تا بتوانند بدهی خارجی کشور را پرداخت کنند و اصولاً هر کودکی که در آمریکا به دنیا می‌آید با حدود ۶۳ هزار دلار بدهی همراه است. بنابراین بحران بدهی در آمریکا مسئله‌ای بسیار مهم است.
گیدون راشمن تحلیلگر سیاسی امریکایی نیز در اینباره گفته بود، ایالات‌متحده‌امریکا دیگر هرگز موقعیت تسلط جهانی بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی را تجربه نخواهد کرد. امریکا از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۸ که دچار بحران اقتصادی شد، ۱۷ سال از موقعیت هژمونی جهانی برخوردار بود، اما با معضلات اجتماعی و اقتصادی ناشی از بحران سال ۲۰۰۸، این موقعیت خود را از دست داد.

مثلث (روسیه – چین – ایران) قدرت بلامنازع استعمار امریکایی

وی می گوید: رشد اقتصادی و نظامی چین، تهدیدی بلندمدت برای هژمونی جهانی امریکاست. در واقع، امروزه رقابت بین چین نوظهور و امریکای ضعیف، حول ابعاد گوناگون است. در مقابل ضعف امریکا، قدرت‌های نوظهور از جمله چین، برزیل، ترکیه، هند و ایران هستند. هر کدام از این کشورها، اولویت‌های سیاست خارجی خود را دارند که توانایی امریکا برای شکل‌دهی نظام جهانی را محدود می‌کنند.

حال اینکه جهانیان این روزها شکل گیری مثلث روسیه، چین و ایران را نظاره گر هستند و آن را بزرگترین تهدید هژمونی امریکا می بینند، همانگونه که فرید زکریا تحلیلگر روابط بین‌الملل می گوید: جهان در حال انتقال از عصر امریکایی به عصر پساامریکایی است. جهانی که در پیش داریم جهانی است که در آن ایالات‌متحده‌امریکا نه رهبری اقتصادی و ژئوپلتیک آن را بر عهده خواهد داشت و نه بر فرهنگ آن چیره خواهد بود.

بر اساس یافته‌های (دانشکده تجارت هاروارد) نظام سیاسی امریکا شکست خورده و اقتصاد آن هم در حال سقوط است و رؤیای امریکایی امروز در حال طی کردن آخرین روزهای خود است زیرا امریکایی‌ها امروز از نظام سیاسی خود ناامید هستند و اعتماد کمتری به دو حزب بزرگ خود دارند.

آلفرد مک کوی استاد و مورخ امریکایی معتقد است: مرگ ایالات‌متحده امریکا به عنوان ابرقدرت جهانی می‌تواند به مراتب سریع‌تر از آن باشد که هر کس تصور می‌کند و رؤیای لیبرالیسم امریکایی امروز رو به پایان است.

مرور سخنان این افراد نشان می‌دهد، حمله روسیه به اوکراین بر مبنای درک نقشه امریکا و غرب (ناتو) در واقع یک اقدام پیش‌دستانه و ناشی از درک وضعیت خطیری بود که امریکا برای به چالش کشیدن روسیه با هدف مهار این کشور و جلوگیری از نقش‌آفرینی آن در روند تغییر نظم جهانی تدارک دیده بود.

آمریکایی ها این روزها تلاش می کنند تا با وارد کردن چین به یک درگیری ناخواسته و اجباری در محیط امنیتی خود که با سفر نانسی پلوسی به تایوان تدارک دیده شده بود با هدف وارد کردن این کشور به یک ورطه بی‌ثباتی طولانی‌مدت رشد اقتصادی‌ این کشور را مهار کنند.

در این میان طی سال‌های اخیر امریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی ایران را نیز از طریق اغتشاشات مهار کنند و برای رسیدن به این هدف از تمام ابزار‌های خود استفاده کرده اند؛ از برجام به عنوان ابرپروژه نرمالیزاسیون و تغییر رفتار ایران تا ترور سردار سلیمانی به عنوان سرشناس‌ترین فرمانده نظامی ایران بهره برده اند.

دوره پذیرش برجام یکطرفه امریکایی سپری شده

آمریکایی‌ها امروزمتوجه شده‌اند که دوره پذیرش برجام یکطرفه امریکایی سپری شده و ایران توانسته خود را با شرایط تحریمی وفق دهد. به همین خاطر این روز‌ها که تمام زحمات امریکایی‌ها برای مهار ایران و نجات خود از افول جهانی و مهار روند تغییر نظم جهانی به شکست انجامیده، آخرین تلاش‌ها با عریان‌ترین شیوه‌ها و با استفاده از تمام ظرفیت پیاده‌نظام آشکار و پنهان این کشور در ایران به کار گرفته اند.

اغتشاشات ایران و ورود همه گروه‌ها و جریانات و عمده ظرفیت امریکا و اسرائیل به این صحنه، کم‌ترین ارتباطی به ماجرای فوت مهسا امینی ندارد بلکه برنامه‌ای تدارک دیده شده توسط این دولت‌ها و آخرین دست و پا زدن‌های آنان برای تغییر روند موجود است و حادثه فوق صرفاً یک بهانه مناسب برای آغاز یک برنامه چندوجهی بی‌سابقه از جنگ ترکیبی است.

با این حال به‌رغم این تلاش‌های مذبوحانه، روند تحولات جهانی طی همین مدتی که اغتشاشات در ایران پیگیری می‌شد به سرعت به ضرر امریکا و به نفع ایران و تغییر نظم جهانی در حال رقم خوردن است. پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق و پیروزی حزب‌الله لبنان در مناقشه گازی با رژیم صهیونیستی، و قدرت گرفتن مجدد مجدد عمران خان در پاکستان، تنها چند نمونه از این تغییرات جهانی است.

به گزارش راه دانا؛ امروز نه تنها مردم ایران که مردم جهان، آمریکا را شناخته اند و صف خود را از عوامل خائن این رژیم استکباری جدا کرده اند و نزدیک است که فروپاشی این رژیم دیکتاتوری جهانی را شاهد باشیم و دوره جدید نظم جهانی چند قطبی به این بی عدالتی یک طرفه پایان دهد.

 

انتهای پیام/م.ا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.