تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر : 86622

وزیر نیرو تشریح کرد؛

جزئیات برنامه دولت برای ساماندهی دریاچه ارومیه/ رییس جمهور به طور ویژه پیگیر شرایط دریاچه است

جزئیات برنامه دولت برای ساماندهی دریاچه ارومیه/ رییس جمهور به طور ویژه پیگیر شرایط دریاچه است

وزیر نیرو با تشریح جزئیات برنامه دولت مردمی برای ساماندهی دریاچه ارومیه، گفت: رئیس جمهور به طور ویژه پیگیر شرایط دریاچه است.

به گزارش پیک هشترود، “علی‌اکبر محرابیان”، با بیان اینکه دریاچه ارومیه از اهمیت ملی، بین‌المللی و اکولوژیکی برخوردار است، اظهار کرد: باید از تمام ظرفیت کشور و منطقه برای احیای صحیح این دریاچه استفاده کنیم.

وی با تشریح طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، گفت: با مصوبه‌ای که دولت در هفته گذشته تصویب کرد، باید در سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه بازنگری شده و طرح‌های نیمه‌تمام را هر چه سریع‌تر تکمیل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت رفع مشکلات فنی و تکمیل تونل انتقال آب ارومیه، افزود: انتقال پساب بهداشتی شهر تبریز و ارومیه به این دریاچه نخستین طرحی که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
محرابیان با بیان اینکه برای احیای این دریاچه باید در بخش سیاست‌ها، ساختارها و مدیریت آب تلاش مضاعفی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: یکی از موضاعات مهم مدیریت آب در بخش کشاورزی است که از سال ۱۳۸۰ تا به امروز سطح زیر کشت در منطقه ۳.۵ برابر افزایش داشته که حاکی از مصرف فراوان آب است.

وی با اشاره به اینکه دولت اهمیت بسیار زیادی برای احیای دریاچه ارومیه قائل است، گفت: مهم‌ترین روش برای احیای این دریاچه استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و بازچرخانی آب است زیرا باید مصرف آب این اراضی به شدت کاهش یافته و سهم آب دریاچه حفظ شود.

این گزارش می‌افزاید، تعجیل دولت قبل برای بهره‌برداری از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه باعث ایجاد آسیب و مشکلات شده که تاخیر در بهره‌برداری آن سبب گردیده که تدابیری برای رفع این مشکلات اتخاذ شود. همچنین بر اساس اطلاعات و آمار موجود، حجم آب موجود دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۸ تیر سال ۹۴  به زیر یک میلیارد مترمکعب رسیده بود که امروز علی‌رغم بارش‌های کم‌تر، حجم موجود آب دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.