تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۴۹
کد خبر : 83606

ابهام در تعرفه استفاده از پیام‌رسان‌‌های داخلی/ نرخ یک سوم یا یک پنجم قیمت اینترنت برای کاربران محاسبه می‌شود؟

ابهام در تعرفه استفاده از پیام‌رسان‌‌های داخلی/ نرخ یک سوم یا یک پنجم قیمت اینترنت برای کاربران محاسبه می‌شود؟

مجلس امسال تعرفه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را یک پنجم اینترنت تصویب کرده است، اما مصوبه قبلی وزارت ارتباطات تعرفه استفاده از پیام‌رسان داخلی را یک سوم قیمت اینترنت می‌داند. معاون وزیر هم حتی پس از قانون جدید، بر تعرفه قبلی تاکید دارد. اما کدام تعرفه معیار عمل است؟

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، شبکه شاد با نظر آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی فضای مجازی رایگان مانده است.

بحث پایان دادن به رایگان بودن شاد و هزینه دار شدن این اپلیکیشن در اواخر دولت یازدهم از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد که در دولت قبلی اجرایی نشد و در دولت جدید هم رد شد و پرونده این موضوع بسته شد.

اما مطرح شدن موضوع هزینه دار شدن این اپلیکیشن، ابهامی را درباره تعرفه فعلی استفاده از پیام رسان های داخلی رقم زد که پاسخ روشنی برای آن پیدا نکرده ایم.

ماجرا از این قرار است که وقتی مسئولان وزارت ارتباطات در دولت یازدهم در پی هزینه‌دار کردن «شاد» برآمدند، رقمی را به عنوان تعرفه استفاده از آن مطرح کردند که با مقررات موجود در خصوص تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی در تضاد بود. این موضوع یک ابهام جدی را در خصوص تعرفه کلیه پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کرد.

تعرفه استفاده از شبکه پیام‌رسان داخلی، چرا یک سوم اینترنت؟

در آن زمان، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقتی که رایگان نبودن سامانه دانش‌ آموزی شاد از ابتدای تیر سال جاری را اعلام کرد، درباره تعرفه مورد نظر برای استفاده از سامانه شاد تاکید کرد: از اول تیرماه تعرفه استفاده از این سامانه همانند تعرفه پیام رسان های داخلی، به صورت یک سوم تعرفه اینترنت بین‌ الملل محاسبه می‌ شود.

تعرفه یک سومی از آنجایی ناشی می شود که سازمان تنظیم مقررات در دی‌ ماه سال ۹۶ با هدف حمایت از پیام‌ رسان‌های داخلی طی مصوبه‌ ۲۵۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که تعرفه دیتا برای استفاده از پیام‌ رسان‌های داخلی یک‌ سوم تعرفه ترافیک بین‌ الملل محاسبه شود.

به این ترتیب وزارت ارتباطات تعرفه یک سوم اینترنت را برای شاد در نظر داشت.

این موضوع به صورت رسمی در سایت رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درج شد.

در این باره در سایت رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ببینید: سامانه شاد از ابتدای تیر ماه رایگان نیست

تعرفه استفاده از شبکه پیام رسان داخلی، چرا یک پنجم؟

اما در حالی که وزارت ارتباطات تعرفه جدید شاد را به عنوان یک پیام رسان یک سوم به اپراتورهای ارائه دهنده سرویس اعلام کرده بود، قانون مصوب و جاری کشور قیمت کمتری را پیشنهاد می کند.

براساس مصوبه اسفند ماه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی، تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی یک پنجم پیام رسان خارجی تصویب شده است.

این موضوع مربوط به زمانی است که نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، یک ردیف به بند الحاقی (۲) تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه اضافه کردند و با این ترتیب دولت مکلف شد که نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌ رسان‌ های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه پیام‌ رسان‌های خارجی تعیین کند که همان یک پنجم است.

خبر مربوط به این مصوبه به صورت گسترده بازنشر شده و قابل دیدن است.

برای مثال در این باره در سایت رسمی خبرگزاری جمهوری اسلامی ببینید: تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی یک پنجم پیام‌ رسان‌های خارجی می‌ شود

بالاخره تعرفه پیام رسان داخلی چقدر باید باشد؟

بررسی توضیحات فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات که می گوید: «از اول تیرماه تعرفه استفاده از این سامانه (شاد) همانند تعرفه پیام رسان های داخلی می شود» و همچنین بازخوانی گفت و گوی قبلی این معاون وزیر ارتباطات با رضاخواه نماینده مجلس و از موافقان تصویب طرح کاهش هزینه استفاده از پیام رسان های داخلی، تاکید بر این مطلب دارد که وزارت ارتباطات، شاد را مانند پیام رسان های داخلی به حساب می آورد و پیام رسان داخلی هم طبق قانون متاخر باید مشمول تعرفه یک پنجمی شود نه تعرفه یک سومی.

به این ترتیب با دو مصوبه درباره تعرفه استفاده از پیام رسان داخلی، مواجه هستیم. یکی مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تعرفه پیام رسان داخلی را یک سوم تعرفه اینترنت بین الملل می داند و دیگری، قانون سال ۱۴۰۰ که تعرفه یک پنجمی را برای استفاده از پیام رسان داخلی وضع کرده است.

با توجه به اینکه مسئولان وزارت ارتباطات پس از تصویب مصوبه مجلس، بر تعرفه یک سومی پیام رسان داخلی تاکید دارند و قانون تعرفه صحیح را یک پنجم می داند، مشخص نیست که اکنون چه تعرفه ای ملاک محاسبه توسط اپراتورها برای کاربران قرار می گیرد و طبق قانون چه تعرفه ای باید برای کاربران محاسبه شود.

در این باره نیاز است که مسوولان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پی ابهامی که ایجاد کرده اند، توضیحاتی را برای شفاف شدن موضوع ارائه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.