تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر : 83580

گزارشی از هفت‌خان ازدواج جوانان امروز؛

چشم و هم‌چشمی؛ مسابقه‌ای که برنده ندارد!/ توقعات بالا چگونه ترمز آرامش زندگی را می‌کشد

چشم و هم‌چشمی؛ مسابقه‌ای که برنده ندارد!/ توقعات بالا چگونه ترمز آرامش زندگی را می‌کشد

ازدواج های پایدار و خوشبختی همین نزدیک است اما گاهی گُم شدن مهارت های زندگی مشترک در چشم و هم‌چشمی و تغییر سبک زندگی، به طلاق که بن بستی زندگی مشترک است، می انجامد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از سفیرافلاک، سالها کاهش نرخ ازدواج یه یکی از مهمترین دغدغه ها در کشور تبدیل شده بود، اگرچه عوامل زیادی مانند بیکاری، نبود شغل، ادامه تحصیل، نداشتن مسکن و هزینه های ازدواج سبب شده بود تا جوانان رغبت کمتری برای تشکیل زندگی مشترک داشته باشند اما شیوع کرونا و برداشتن مراسمات مختلف و هزینه های گزاف باعث شد تا ورق برگردد و بسیاری از جوانان زندگی مشترک را به آسانی و به دور از تجملات آغاز نمایند.

این در حالی بود که تاکنون هزینه های چند میلیونی برای راهی شدن زوج ها به خانه بخت صرف می شد، سالن های لاکچری، هزینه های پذیرایی، لباس و مابقی موارد که بسیاری از آنها به دلیل چشم و هم چشمی ها در بین آشنایان و فامیل بود اما کرونا در حالی که هزاران مشکل را ایجاد کرد اما شاید بتوان گفت مزیت کرونا، آغاز زندگی مشترک به دور از هزینه های اضافی بود.

طبق آمارها آمار ازدواج از سال ۹۳ تا ۹۸ روند کاهشی داشت اما با شیوع کرونا و برگزاری مراسم ساده، نرخ ازدواج در کشور بیش از چهار درصد افزایش داشت و این رشد فزاینده را می توان به فال نیک گرفت تا با برداشتن موانع از سر راه جوانان، شرایط را برای آغاز زندگی آنها فراهم نمود.

علیرغم افزایش آمار ازدواج در کشور، اما متاسفانه طلاق روند نزولی نداشته، زندگی هایی که به بن بست طلاق می رسند و هزاران مشکل و آسیب اجتماعی به دنبال آن رخ می دهد که طبق آمارها بیشترین طلاق هایی که رخ می دهد در سال های اولیه زندگی است.

۲۷ درصد طلاق ها مربوط به زندگی های کمتر از دو سال است، نداشتن مهارت کافی در زندگی، وجود اختلافات و عوامل دیگری که سبب می شود زندگی ها به پایداری نرسد، به نظر می رسد مشاوره ها در راستای پایدار بودن زندگی جوانان نقش بسیار مهمی دارد تا با ورود به موقع و ارائه مشاوره از گسست یک زندگی جلوگیری شود.

کاهش عمر زندگی مشترک

دوام و قوام زندگی هایی که سالها پیش تشکیل شده اند را می توان در گذشت و فداکاری، صبر، کم توقع بودن و سایر موارد دید اما متاسفانه امروزه عوامل زیادی در بروز اختلافات و کاهش پایداری های زندگی موثر بوده که سبب شده تا عمر زندگی های مشترک در برخی از موارد بسیار کاهش یابد.

در سال ۹۸ تعداد ۵۳۳ هزار و ۱۷۴ ازدواج در کشور ثبت شده که این رقم با رشد بیش از چهار درصد در سال ۹۹ به ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ نفر افزایش یافته است. متاسفانه در سال ۹۸ تعداد ۱۷۶ هزار و ۸۱۴ مورد طلاق رخ داده که این رقم با رشد ۳٫۶ درصد در سال ۹۹ به ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ مورد رسیده است.

علی اکبر باقری مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان از ثبت بیش از هشت هزار واقعه ازدواج طی نیمه اول سال در استان خبر داد و گفت: آمار ازدواج در استان نسبت به مدت مشابه  سال گذشته بیش از نیم درصد کاهش داشته است.

ثبت ۸ هزار ازدواج در نیمه نخست سال

وی افزود: از هر هشت هزار و ۴۴۲ واقعه ازدواج در استان بیش از دو هزار واقعه طلاق رخ داده است که این نسبت به تفکیک شهرستانها در نیمه اول سال به این گونه ای است که در شهرستان خرم آباد از هر دو هزارو ۴۴۸ واقعه ازدواج، ۷۴۴ طلاق رخ داده، در بروجرد ۴۴۰ طلاق از هزار و ۴۹۰ ازدواج ثبت گردیده، در شهرستان کوهدشت نیز ۱۹۰ طلاق از هزار و ۲۸۲ ازدواج ثبت شده است.

باقری بیان کرد: همچنین در شهرستان دورود از ۸۷۴ ازدواج ۲۳۹ طلاق رخ داده است، در شهرستان دلفان از هر۸۲۰ ازدواج ۱۶۷ طلاق و در الیگودرز ۱۳۳ طلاق از ۷۱۳ ازدواج، در ازنا از هر ۳۱۵ ازدواج ۸۱ طلاق به وقوع پیوسته، در سلسله ۶۸ طلاق به ازای ۳۱۳ ازدواج و در پلدختر ۴۸ طلاق به ازای ۲۶۸ ازدواج رخ داده است.

کرم رجبی مشاوره و روانشاس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: ازدواج های پایدار براساس معیارها و ملاک هایی که زوجین مد نظر دارند پایه ریزی می شود که اگر هر یک از زوجین این ملاکها را به دقت بررسی و مد نظر داشته باشند قطعا قوام زندگی آنها بیشتر است اما در صورتی که این معیارها نادیده گرفته شود در کاهش پایداری زندگی ها موثر می شود.

شناخت و آگاهی، لازمه موفقیت زندگی مشترک

وی عدم شناخت کافی طرفین را یکی از مهمترین مشکلات برشمرد و افزود: بیشترین ازدواج هایی که به طلاق منجر می شود در سال های اولیه زندگی است چرا که هر دو طرف شناخت کافی و لازم را از هم ندارند و گاهی تحت تاثیر فضای مجای که همدیگر را شناختند، تصمیم می گیرند زندگی مشترک را آغاز کنند که این زندگی ها ثبات کافی را نداشته و به دلیل عدم شناخت کافی زوجین از همدیگر است.

روانشناس و مشاوره خانواده با بیان اینکه نقش مشاوره های قبل از ازدواج بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: اگر مشاوره ها قبل از ازدواج صورت گیرد موثر است به این دلیل که زوجین به همه معیارها توجهی ندارند مانند اشتغال، بلوغ فکری و سایر موارد و زمانی که زوجین قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه می کنند، همه این موارد برای زوجین توضیح داده می شود و طرفین با شناخت بیشتری برای تشکیل زندگی اقدام می کنند.

رجبی بیان کرد: زمینه لازم برای یک زندگی موفق و پایدار، شناخت و آگاهی هر دو طرف از یکدیگر بوده و علاوه بر این لازم است که زوجین مهارت های لازم را در زندگی آموزش ببینند، مهارت هایی که منجر می شود در بسیاری از مسائل عاقلانه و آگاهانه رفتار کنند و مشکلات را با مهارت برطرف نمایند.

وی گفت: متاسفانه در برخی از موارد، زوجین به دلیل عدم مهارت کافی نمی توانند رفتار و خشنونت خود را کنترل کنند و همین سبب می شود تا یک مشکل کوچک، رفته رفته آنقدر بزرگ شود تا منجر به جدایی شود پس باید توجه داشت که مهارت، یک اصل مهم برای زندگی است.

شناخت زوجین و خانواده ها، مهمترین اصل در پایداری خانواده

روح انگیز جهان افروز کارشناس مسائل خانواده به خبرنگار سفیرافلاک گفت: طلاق به معنی از هم پاشیدن یک زندگی مشترک است؛ طلاق ها یا رسمی هستند یا عاطفی و متاسفانه در طلاق عاطفی، فرزندان این زندگی رنج زیادی می کشند و یک تشنج روانی دائمی در خانواده حاکم است.

وی افزود: سستی اعتقادات، مشکلات معیشتی، عدم تفاهم، جایگزینی ارزش های مادی به جای معنوی، بی اعتمادی، تجمل گرایی، چشم و هم‌چشمی، انتخاب ناآگاهانه و عدم توجه به همدیگر از مهمترین عواملی محسوب می شوند که در وقوع طلاق نقش بسیار مهمی دارند.

کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: در طلاق های عاطفی، انزوا طلبی به اوج خود می رسد و زوجین خود را شریک زندگی نمی دانند بلکه فقط به خاطر شرایط اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی به زندگی مشترک ادامه می دهند که در این نوع طلاقها ترجیح می دهند که رفع مشکلات را به گذر زمان بسپارند.

جهان افروز عنوان کرد: کودکان پرورش یافته در این خانواده ها شاد و سرزنده نبوده و شاید هیچگاه درک درستی از یک خانواده و آرامش زندگی را تجربه نکرده باشند که برخی از فرزندان حاصل از طلاق در معرض آسیب های اجتماعی نیز قرار می گیرند.

وی بیان کرد: در گذشته زندگی ها بسیار دوام بیشتری داشت به این دلیل که شناخت طرفین از همدیگر و همچنین شناخت خانواده دو طرف بسیار زیاد بود و این از مهمترین مولفه های تشکیل زندگی زوجین بود اما زمانی که دو فرد بدون هیچ شناخت و آگاهی و بعضا با مخالفت خانواده همراه می شوند ولی همچنان پافشاری برای مورد در نظر را دارند، در پس آن هزاران مشکل نهفته است که بعدها بروزمی کند.

کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان کرد: مقایسه کردن زندگی خود با سایر زندگی ها و چشم و هم‌چشمی، یکی از آفت های زندگی است که می تواند سبب اختلافات، جر و بحث و حتی به جدایی برسد، هر کسی زندگی خود را دارد و قیاس زندگی ها می تواند سرمنشاء بسیاری از مشکلات باشد.

چشم و هم‌چشمی آفت زندگی

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، تصریح کرد: گاهی جوانانی که با یک آرمان خاص وارد زندگی می شوند، خیلی زود اهدافشان فرو می ریزد که عوامل زیادی در این دخیل است و یکی از مهمترین عوامل در این راستا افزایش سن ازدواج است، سن ازدواج وقتی بالا می رود تجربیات فرد بیشتر می شود، خواسته ها و توقع فرد از همسر آینده افزایش می یابد و وقتی وارد زندگی می شود متوجه می شود که با آن معیارهایی که مد نظر داشته، فاصله دارد و دچار سرخوردگی می شود و متاسفانه گاهی این سرخوردگی به پشیمانی می انجامد.

وی افزود: زمانی که دو جوان در سن پایین با هم ازدواج می کنند، انعطاف پذیر هستند، کم توقع بوده و آرمانهای کمتری دارند و در واقع میزان سازگاری و انطباق این زوجین در زندگی بسیار بیشتر است ولی در سن بالا چنین چیزی وجود ندارد.

جامعه شناس تصریح کرد: آن چیزی که باعث جدایی زوجین می شود، افزایش سن ازدواج و کاهش انعطاف پذیری است در حالی که ازدواج یعنی با هم ساختن و تفاهم بیشتر در زندگی که زوجین در شرایط اقتصادی و اجتماعی و سایر موارد باید با هم تفاهم کنند که با هم باشند و برای قوام زندگی، ایثار داشته باشند.

پرچی خاطرنشان کرد: برخی از زوجین با توقعات بالا وارد یک زندگی می شوند مثلا داشتن یک منزل، ماشین و همه لوازم منزل را بسیار الزامی می دانند و گاهی به دلیل شرایط اجتماعی باید همه شرایط را برای زندگی مهیا کنند و زمانی که این زوج وارد زندگی مشترک شدند گاهی به دلیل انگیزه ای که برای پیشرفت زندگی و به دست آوردن آرامش بیشتر را ندارند، دچار اختلاف و جر و بحث می شوند.

توقعات بالایی که منجر به طلاق می شود

وی بیان کرد: در گذشته که بسیاری از زندگی ها پایدار بودند به این دلیل بود که زوجین با هم مشکلات را مرتفع می کردند تا به یک زندگی ایده آل برسند، ایثار و تلاش می کردند ولی امروزه خانواده ها باید برای آنها یک زندگی را مهیا کنند و متاسفانه خیلی راحت همین زندگی را از دست می دهند، باید گفت که فقر کمترین دلیل جدایی است و گاهی رفاه بیشتر و عدم انگیزه در زندگی سبب می شود تا دلخوری و جدایی رخ دهد.

جامعه شناس با بیان این که تغییر سبک زندگی در افزایش طلاق بسیار اثرگذار است، اظهار داشت: تغییر سبک زندگی یکی از دلایل جدایی زوجین است از جمله تجمل گرایی، چشم و همچشمی و قیاس زندگی ها باعث می شود که زندگی ها از پایداری لازم برخوردار نباشند.

پرچی افزود: از دیگر عواملی که در جدایی زوجین نقش دارد، عدم فرزند آوری است که گاهی یکی از  زوجین تمایلی به فرزندآوری ندارد در حالی که یکی از عوامل  اصلی دوام زندگی، وجود فرزند در زندگی است که سبب می شود تا پدر و مادر برای پرورش فرزند تلاش کنند و مشکلات را با صبر و گذشت حل کنند.

وی گفت: در گذشته به دختر می گفتند با لباس سفید به خانه بخت برو و با کفن سفید برگردد، این کنایه از گذشت و تحمل مشکلات بود و از سوی دیگر جوان های گذشته برای حفظ یک زندگی جانانه تلاش می کردند ولی به نظر می رسد که قبح طلاق به دلیل تغییر سبک زندگی شکسته شده و امروز خیلی راحت این واقعیت تلخ طلاق رخ می دهد.

به هر حال لرستان در طلاق رتبه ۱۱ و در ازدواج رتبه نهم کشوری را دارد، نباید همه مشکلات افزایش طلاق و یا کاهش ازدواج را به مشکلات مالی گره زد گاهی می طلبد کارشناسانه این موضوع بررسی شود تا جوانان با آگاهی و شناخت کافی برای تشکیل یک زندگی با دوام و قوام اقدام نمایند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.