تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر : 79763

گزارشی از بررسی کاهش عمر زندگی‌های مشترک؛

ازدواج‌های ناآگاهانه؛ تبی که زود سرد می‌شود/ طلاق؛‌ منفوری متأثر از عدم مسئولیت‌پذیری و غفلت از آموزش‌های لازم

ازدواج‌های ناآگاهانه؛ تبی که زود سرد می‌شود/ طلاق؛‌ منفوری متأثر از عدم مسئولیت‌پذیری و غفلت از آموزش‌های لازم

عمر زندگی‌های مشترک در چند سال اخیر به اندازه ای کوتاه شده است که با گذشت مدت کوتاهی از آغاز زندگی، زوج ها به خط پایان رسیده و طلاق به انتخاب اول در رویارویی با چالش های زندگی مشترک تبدیل شده است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از عصراترک، هر چند ضرورت‌هایی سبب شده است تا خداوند به طلاق مشروعیت بخشد؛ اما سیاست‌های دینی به دعوت مردم برای حفظ خانواده و پرهیز از طلاق بنیان شده و آموزه‌های روایی، طلاق را ناپسند‌ترین حلال در نزد خدا می داند. در چند دهه گذشته، طلاق در جامعه‌ی ما که جامعه‌ای اسلامی و حافظ ارزش‌های اخلاقی است، با شدتی که به خود گرفته، نگران کننده شده است، به خصوص زندگی هایی که عمری از آغاز آنها نمی گذرد و زوجین در مقابل برخورد با هر مشکلی ساده ترین راه یعنی طلاق را انتخاب می کنند، این در حالی است که جدایی زوجین از یکدیگر و ثبت مهر طلاق بر شناسنامه هایشان عواقب جبران ناپذیری بر هریک می تواند داشته باشد.

اکنون زندگی ها، قوام و دوام گذشته را از دست داده و تار و پود آن با کمترین چنگ، از هم می پاشد و به جدایی ختم می شود، آمارهای جدید از وضعیت ازدواج و طلاق، حکایت از آن دارد که در ایران گسستگی عاطفی و کوتاه شدن عمر زناشویی گوی سبقت را از کشورهای اروپایی ربوده است.

در استان خراسان شمالی نیز آمارها نشان از آن دارد که نه تنها طلاق ها در مقایسه با سال های گذشته افزایش داشته بلکه ۴۰ درصد از طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که در پنج ساله نخست زندگی مشترک رخ می دهد و زوج ها گاهی اوقات با داشتن یک یا دو فرزند، طلاق را انتخاب می کنند  در حالی که براساس نظر برخی از کارشناسان از هر یک هزار طلاقی که رخ می دهد شاید پنج در مورد آن دیگر راهی برای ادامه زندگی وجود ندارند و مابقی بیجا اتفاق افتاده اند و قطعا می توانستند ادامه دهند.

اعتیاد، خیانت، فضای مجازی، مسائل اقتصادی، اجتماعی همگی از عوامل تاثیرگذار در طلاق ها هستند که بارها در مقالات مختلف به آنها اشاره شده است، اما آنچه باید به آن توجه شود این است که  تمامی این ها نتیجه عدم آگاهی و شناخت و توانایی فرد در اداره زندگی مشترک است، خلایی که در جامعه ما دیده می شود و باعث لنگ زدن زندگی ها و انفصال آنها شده است.

جای خالی آموزش برای ساختن زندگی مشترک در فرهنگ کشور به خوبی حس می شود، فرهنگی که به نظر می رسد باید از دوران کودکی افراد متناسب با سن آن ها در بخش های مختلف درسی به آنها اموزش داده شود تا زمانی که فرد به سن ازدواج می رسد علاوه بر مدرک تحصیلی که دریافت می کند، قابلیت نقش افرینی موفق در یک زندگی را داشته باشد.

از طرفی در کشور ۲۳ نهاد فرهنگی فعالیت دارند که هر کدام به نحوی در قبال فرهنگ و شخصیت سازی افراد مسئول هستند اما شرایط فعلی جامعه خبر از آن دارد که بسیاری از قانون ها روی کاغذ جا مانده اند و حرکتی در قبال اجرایی شدن آنها نشده است، به گونه ای که همگی در قبال این منفور ترین فعلی که خدا از آن یاد کرده است مسئول هستیم و قطعا عدم مسئولیت پذیری هر یک در بالارفتن این آمار تاثیر به سزایی داشته است.

افراد برای ورود به زندگی مشترک آموزش ندیده اند

حسین اکبری، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد طلاق ها در پنج سال نخست زندگی مشترک و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد طلاق ها در سال اول ثبت رسمی شکل می گیرد، گفت: طلاق، پدیده ای نیست که حاصل یک عامل باشد، بلکه ترکیبی از عوامل درگیر با هم آن را رقم می زنند.

دکترای جامعه شناسی در ادامه جامعه پذیری ناقص را یکی از مهم ترین عوامل طلاق در جامعه خواند و ادامه داد: افراد به سن ازدواج می رسند و پیوند بینشان شکل می گیرد، در حالی که بسیاری از مهارت های مورد نیاز برای شروع زندگی مشترک را نیاموخته اند و هیچ آگاهی نسبت به آن ندارند، در نتیجه زندگی آنها خیلی سریع به چالش کشیده می شود و باتوجه به اینکه مهارت های حل مسئله را نیز فرانگرفته اند، طلاق را انتخاب می کنند.

اکبری اضافه کرد: در حال حاضر سبک ازدواج ها تغییر پیدا کرده و شبکه خویشاوندی و حمایتی که در گذشته وجود داشته و مشکلات را مدیریت می کرد، اکنون وجود ندارد و زندگی و روحیه ها به سمت فردگرایانه پیش رفته است.

دکترای جامعه شناسی با بیان اینکه یک سطح از عوامل طلاق زوجین، یک سطح در خانواده و یک سطح در ازدواج است، یادآور شد: بسیاری از ازدواج ها برون خانوادگی شده و شناخت اولیه و لازم وجود ندارد، بنابرین افراد وقتی با هم تفاوت دارند، اختلاف  ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد نمی شود تفاوت ها را از بین برد بلکه باید آنها را مدیریت کرد و به این دلیل که افراد توانایی کنترل و مدیریت آن را ندارند، منجر به اختلاف، درگیری، مشاجره در روابط و ایجاد طلاق عاطفی و در نهایت طلاق خواهد شد.

ایجاد ناکامی در افراد به دلیل نرسیدن به ایده آل های پیش از ازدواج

اکبری یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش طلاق ها را شرایط مالی و اقتصادی افراد عنوان کرد و گفت: افراد پیش از ازدواج، نسبت به همسر آینده شان یک سری ایده آل هایی را دارند که ممکن است بعد از ازدواج به بسیاری از آنها نرسند و در واقع فاصله بین وضعیت موجود تا وضعیت ایده آل شکافی را ایجاد کرده و باعث حس ناکامی در افراد خواهد شد که نارضایتی افراد از زندگی و همسرشان را به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه هر کدام از این عوامل مطرح شده ممکن است منجر به طلاق شود، گفت: این عوامل در بسیاری از مواقع به تنهایی باعث طلاق نمی شوند، بلکه تعریف افراد از خانواده، زن و مرد و نقش های جنسیتی که وجود دارد، متفاوت شده است و جامعه با یک مجموعه هنجاری و ارزشی جدید به ویژه در متولدین از دهه ۷۰ به بالا مواجه شده اند که مناسب ساختاری های زندگی سنتی نیست.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه نقش و تاثیر خانواده ها در اجتماعات کوچک، بیشتر است، گفت: در شهرهای بزرگتر خانواده ها در انتخاب همسر و شیوه زندگی تاثیرگذاری کمتری را دارند، اما براساس مطالعات صورت گرفته دخالت های خانواده ها علاوه بر اینکه می تواند به عنوان محرک اولیه قلمداد شود، می تواند عامل تشدید کننده نیز لحاظ شود.

اکبری استفاده از راهکارهای اجتماعی برای حل آسیب هایی از جمله طلاق را بلند مدت خواند و ادامه داد:  در حوزه آسیب های اجتماعی مطالعات نشان داده است که برای کاهش یک مسئله به ۶ تا هفت سال زمان نیاز است.

کلاس های پیش از عقد جهت آمادگی افراد برای ازدواج کافی نیست

این کارشناس مسئول یادآور شد: آماده کردن افراد برای زندگی مشترک قطعا با چند ساعت یا جلسه کلاس و مشاوره پیش از ازدواج مقدور نیست، بلکه باید این پروسه از دوران کودکی در خانواده ها و اجتماع شکل بگیرد، قطعا تعاملات بین والدین در خانواده و مهارت های مسئولیت پذیری اجتماعی، از همان دوران مهد کودک باید آموزش داده شود که شخصیت کودک در حال شکل گیری است.

وی عنوان داشت: بسیاری از موارد شاهد هستیم که به خاطر ساختار سنتی که در جامعه وجود دارد، پدر و مادر از ابراز عشق و محبت در خانواده در دید فرزندانشان خودداری می کنند و کودک یک روحیه سخت، زمخت و رابطه سرد بین پدر و مادر را شاهد است و آن ها را آموزش می بیند، در حالی که باید جهت صمیمی تر کردن محیط های خانوادگی و ورود یک سری عناصر فرهنگی، ابراز علاقه را داشته باشند.

اکبری اظهار داشت: خیانت، فضای مجازی و اعتیاد معلول پدیده هایی هستند که مطرح شدند، زمانی که نظام ارزش هنجاری و راهکارهای حل مسائل تغییر می کند، افراد راحت به سمت اعتیاد و خیانت پیش می روند و بهانه ای برای طلاق و جدایی مطرح می شود.

درصد بالایی از خانواده ها در ایران درگیر طلاق عاطفی شده اند

وی طلاق عاطفی را سردی در روابط بین زوجین عنوان کرد و گفت: تحقیقات نشان داده است که درصد زیادی از خانواده ها در ایران درگیر طلاق عاطفی هستند که متاسفانه یکی از حلقه های نهایی طلاق قانونی محسوب می شود.

دکترای جامعه شناسی یادآور شد: در صورتی که خانواده درگیر طلاق عاطفی باشد، زن و شوهر هیچ توان و جاذبه عاطفی در کنار هم ندارند و تنها به لحاظ فیزیکی در یک منزل هستند، که بسیاری از افراد به واسطه تعلقاتی از جمله فرزندان و فشار های اجتماعی، این سبک زندگی را تحمل می کنند.

اکبری ادامه داد: لازم به ذکر است که براساس مشاهدات آمار طلاق ها ، بسیاری از افراد بعد از گذشت ۲۰ سال از زندگی مشترک بعد از مستقل شدن فرزندانشان نسبت به طلاق اقدام می کنند، اما در حال حاضر بسیاری از زوجین که دارای فرزند هستند در سال های نخست زندگی مشترک طلاق را انتخاب می کنند.

نتیجه عکس واسطه گری خانواده ها در زمان بروز مسئله

فرشته رحمتی، دکترای روانشناسی تربیتی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه براساس آمارهای منتشر شده در سال های اخیر طلاق سیر صعودی پیدا کرده و آمارها نگران کننده است، گفت: این نگرانی ها به این دلیل است که فرهنگ ایران برخواسته از نظام خانواده محور است، بنابراین رشد آمار طلاق نه تنها نشانه ای از یک هشدار اجتماعی در کشور بلکه از نظر فرهنگی نیز زنگ خطر محسوب می شود.

وی ادامه داد: طلاق دلایل متعدد و در هم  پیچیده دارد اما آن چیزی که در حال حاضر مسئولان و کارشناسان طلاق را نگران کرده، این است که چرا طلاق در سالهای نخست زندگی مشترک به ویژه در ماه های نخست اتفاق می افتد و در حال افزایش هستند.

این مدرس کلاس های زوجین در آستانه طلاق در دادگستری گفت: زوجین در زمان بروز مشکل در زندگی مشترکشان بهتر است جهت رفع آن به افراد متخصص این حوزه مراجعه داشته باشند، زیرا گاهی اوقات واسطه گری های خانواده ها به دلیل دلسوزی هایی که دارند، نتیجه عکس خواهد داشت و به سمت طلاق سوق داده می شوند.

 وی یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در طلاق ها را انتخاب های نادرست افراد مطرح کرد و گفت: انتخاب ها برمبنای عقل و احساس انجام می شود و چنانچه فرد با احساس تصمیم بگیرد بعد از رسیدن افراد به یکدیگر بعد اخلاقی و ویژگی های شخصیتی نمایان می شود که امکان ایجاد چالش خواهد بود.

پرورش تک بعدی فرزندان 

رحمتی اظهار داشت: متاسفانه جامعه به خصوص والدین، فرزندان را به صورت تک بعدی پرورش می دهند، که مهارت های اجتماعی را به خوبی نمی آموزند و مشکل از آنجا شروع می شود که فرزندان ما در مدارس باید تمام وقت شان را صرف کنکور و تبدیل شدن به یک تست زن ماهر کنند و زمانی برای رفتار ها و مهارت هایی که لازمه داشتن یک زندگی مشترک سالم است را ندارند.

دکترای روانشناسی تربیتی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که افراد بعد از ازدواج تلاش دارند که طرف مقابلشان را تغییر دهند، در حالی که یکی از اصول مهم روانشناسی این است که ما نمی توانیم کسی را تغییر دهیم، بنابرین با این دیدگاه دچار مشکل خواهند شد.

وی یکی از ویژگی های اخلاقی در بحث پایداری زندگی زوجین را تاب آوری آنها عنوان کرد و گفت: فضایل و ویژگی های اخلاقی به مرور زمان کمرنگ شده اند زیرا ما در حال حاضر جامعه تاب آوری را نداریم و افرادی که صبر و شکیبایی بالا داشته باشند کمتر دیده می شوند، این افراد باید در خانواده ها پرورش داده شوند که تحمل روبرو شدن با مشکلات را داشته باشند.

مهارت هایی که باید از مدرسه تا دانشگاه آموزش داده شوند

رحمتی نبود آموزشهای پایه ای سبک زندگی را کمبودی بزرگ عنوان کرد و گفت: باید مسئولان و کارشناسان در نظر داشته باشند که مهارت های زندگی را به صورت دقیق از مدرسه تا دانشگاه آموزش دهند.

این مدرس کلاس های زوجین در آستانه طلاق در دادگستری یادآور شد: متاسفانه سن طلاق پایین آمده است و بسیاری از طلاق ها در سال های نخست زندگی مشترک شکل می گیرند، که بسیاری از اختلافات به دلیل نداشتن مهارت های زندگی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برگزاری کلاس های مشاوره چه میزان بر برگشت این افراد به زندگی می تواند موثر باشد، گفت: گاهی اوقات حرمت بین افراد به حدی شکسته شده است که خیلی نمی تواند موثر واقع شود، اما تمام تلاشمان از برگزاری این کلاس ها این است که حتی شده یک نفر هم به زندگی مشترک برگردد.

این کارشناس مسئول تاکیدکرد: باید آموزش ها از دوران ابتدایی متناسب با سن کودکان در اختیارشان گذاشته شود تا بتوانند در آینده زندگی مفیدی را داشته باشند.

نقش موثر پیشینه خانوادگی افراد در زندگی مشترک

هادی اسدالله زاده، وکیل پایه یک دادگستری نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: افرادی که جهت طلاق مراجعه می کنند، ترکیبی از گروه های مختلف تحصیل کرده، کم سواد، روستایی، شهری، سنین بالا و پایین هستند.

وی یکی از عوامل اثرگذار در آینده زندگی جوانان را پیشینه خانوادگی شان خواند و گفت: خیلی مهم و ضروری است، دختر و پسری که با یکدیگر ازدواج می کنند در چه سطحی از لحاظ مالی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارند.

وکیل پایه یک دادگستری همچنین مسائل اقتصادی را یکی دیگر از عوامل موثر بر طلاق خواند و گفت: عامل اقتصادی طلاق خود به دو عامل بستگی دارد که زوج چه شخصیتی را دارد و چه میزان برای امرار معاش زندگی مشترک تلاش می کند، همچنین جامعه در چه شرایطی باشد، زیرا در جامعه و وضعیت فعلی کشور، مشکلات اقتصادی و تحریم ها می تواند برای زندگی ها ایجاد مشکل کند.

وی استقلال مالی زن را در برخی موارد مسئله خواند و گفت: برخی از زنان شاغل به دلیل داشتن توانایی مالی، حس استقلال و عدم نیاز به حمایت های همسر را دارند، علاوه بر این نه تنها جهت پیشرفت خانواده قدمی بر نمی دارند بلکه با ورود به بحث مدگرایی به مرور زمان، باعث ایجاد فاصله و در نهایت طلاق می شوند.

 رفع نیازهای روحی در فضای مجازی 

اسدالله زاده با بیان اینکه فضای مجازی اثرات مخربی در روابط زوجین ایجاد کرده است، گفت: در این فضا قبح طلاق از بین رفته و ادامه زندگی که یکی از ارزشهای اساسی و بنیادین در جامعه ایران اسلامی محسوب می شد، از این جایگاه خارج و کمرنگ شده است.

وکیل پایه یک دادگستری همچنین تغییر نقش های جنسیتی، تغییر ساختارهای خانوادگی، تعداد فرزند را از عوامل موثر فضای مجازی برخانواده ها خواند و ادامه داد: افراد به دلیل نداشتن سواد رسانه ای، اطلاعات را از فضای مجازی دریافت و گاهی اوقات نیازهای روحی شان را از این فضا برآورده می کنند، در حالی که این نیازها باید در چارچوب نهاد خانواده باشد.

وی یادآور شد: یکی از مهم ترین دلایل ناموفق بودن بسیاری از افرادی که جهت طلاق مراجعه می کنند، نداشتن شناخت کافی از یکدیگر بوده، در حالی که باید فرصتی به آنها داده شود تا همدیگر را بشناسند و وارد زندگی مشترک شوند، اگر چه قبلا در دوره نامزدی این خلا پر می شد اما اکنون ارزش های دیگری جایگزین آن شده است.

خلا رعایت قوانین خانواده در دستگاه های متولی

اسدالله زاده نداشتن یا ضعیف بودن اعتقادات و باورهای مذهبی را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش طلاق ها عنوان کرد.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: بسیاری از زوجینی که طی سال های اخیر برای طلاق مراجعه می کنند، عمر زندگی مشترکشان به کمتر از پنج سال می رسد و بسیاری از آنها صاحب فرزند هستند.

وی اضافه کرد: در کشور قانون اساسی و قانون مربوط به بحث خانواده جهت ایجاد خانواده ای برای کانون تربیت فرزند و آرامش اعضای خانواده وجود دارد و از لحاظ وجود قانون مشکلی وجود ندارد.

اسدالله زاده گفت: همچنین در سال ۹۵ سیاست های کلی خانواده به تصویب مقام معظم رهبری رسید، که اگر زوجین این قوانین را سرلوحه قرار دهند، قطعا آمار اختلافات خانوادگی تا حدی کاهش پیدا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بحث قانون و اجرای قانون دو مقوله جدا از هم هستند، که در حال حاضر مشکلات جامعه به دلیل اجرایی نشدن درست قوانین است، بنابراین مجریان قانون، نهادها و دستگاه های اجرایی مرتبط با این حوزه باید توجه کافی داشته باشند که این خلا پیش آمده را جبران کنند.

کوتاهی در توجه به مباحث دینی 

صادق اسپیدکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی در  گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه طلاق و دعاوی خانواده به جز در موارد محدود، معمولا علل واحدی دارند، گفت: افزایش طلاق ها در سال های نخست زندگی مشترک با توجه به اینکه زوجین هر کدام از خانواده ای که به صورت صد درصد به آنان توجه می شود به حریمی وارد می شوند که باید بخشی از منافع خودشان را بگذرند، طبیعی است.

وی اضافه کرد: در زندگی های امروزی باتوجه به کم بودن تعداد فرزندان توجه خانواده ها به آنها بالاست و تقریبا تمام خواسته های فرزندان مرتفع می شود، اما وقتی وارد زندگی مشترک می شوند، به محض برآورده نشدن یک سری از نیازهایشان دچار تزلزل می شوند.

اسپیدکار ادامه داد: در استان خراسان شمالی دوره نامزدی به دوران بعد از عقد دائم و فاصله عقد تا آغاز زندگی مشترک گفته می شود و این دوران بهترین فرصت برای شناخت کامل زوجین از همدیگر و یافتن نقاط ضعف و برطرف کردن عیوب است.

این مقام مسئول یکی از دلایل اصلی تزلزل خانواده ها را کوتاهی در نگاه به مباحث دینی عنوان کرد و گفت: دوام خانواده هایی که فرزندانشان را معتقد بار آورده اند، پایدار تر است.

وی ازدواج در سنین پایین را یکی ازعوامل طلاق در استان خواند و گفت: دختر و پسری که احساس بچگی دارند به یکباره باید پایه و اساس یک زندگی باشند که آسیب زا است.

ورود به زندگی مشترک بدون گذراندن هیچ آموزشی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه هیچ آموزش و آمادگی برای ازدواج،  از سوی والدین، مدرسه، آموزش و پرورش و دانشگاه انجام نمی شود، افزود:  فرد با ازدواج، وارد یک چالش اساسی می شود در حالی که هیچ آموزشی ندیده است و در واقع باید فرمول زندگی را در مسیر زندگی یاد بگیرد.

وی با اشاره به ناکافی بودن آموزش های قبل ازدواج گفت: معاونت اجتماعی دادگستری، آموزش های کارگاه های تحت عنوان علاقه، شناخت  و قناعت برای دانشجویان در آستانه ازدواج برگزار می کند که اکنون به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت مجازی برگزار می شود اما قطعا تاثیر حضوری کارگاه ها بیشتر خواهد بود.

این کارشناس مسئول ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر در گروه عوامل طلاق بحث اعتیاد است که متاسفانه تست هایی که در آزمایش پیش از ازدواج گرفته می شود کافی نیست و نیاز به گرفتن آموزش های تخصصی احساس می شود.

اسپیدکار  تفاوت سطح تحصیلات زوجین، بیکاری و عدم اشتغال به کار را نیز در گروه عوامل دیگر موثر در طلاق برشمرد و گفت: دخالت های خانوادگی نیز در پرونده های طلاق به ندرت دیده می شود که والدین با دخالت هایشان از سر دلسوزی کاری را انجام می دهند که نتیجه عکس داده است.

نبود شبکه ملی اطلاعات

این مقام مسئول فضای مجازی را خطرناک ترین موضوع در بحث طلاق عنوان کرد و گفت: افراد به واسطه فضای مجازی از یکدیگر دور می شوند و بعد از آن خیانت ها رقم می خورد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات افراد براثر ساده لوحی یا ترس درگیر ارتباطات مجازی می شوند، به طور نمونه پنهان کاری از ناحیه زوج یا زوجه، که از ترس موضوع را مطرح نمی کند و سماجت های طرف مقابل در حالی که حتی فرد او را همراهی نکرده است اما ایجاد شائبه می کند و بی اعتمادی در خانواده را ایجاد می کند.

اسپیدکار به نبود شبکه ملی اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور به دلیل نبود فضای مجازی طبقه بندی شده، هر شخصی در هر سنی می تواند به تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشد و در واقع مسئولان متولی امر آنگونه که باید در این حوزه کار نکرده اند.

وی گفت: معاونت اجتماعی برنامه های مختلفی را در جهت کاهش طلاق در دستور کار دارد که یکی از آنها انعقاد تفاهم نامه ای با سپاه استان است که براساس آن از ظرفیت بسیج استفاده شده تا در هر محله ای هیئت های حل اختلاف راه اندازی شود و مشکلات محله در مرحله اول در آنجا سازش شود، که این طرح ها آغاز شده است، اما هنوز تمامی محلات پوشش داده نشده است.

سازش ۱۹۱ پرونده طلاق در مشاوره های دادگستری

اسپیدکار یادآور شد: در ۶ ماه نخست امسال از یک هزار و ۲۶۵ پرونده راه یافته برای طلاق، ۱۹۱ پرونده در مراکز مشاوره منتهی به سازش شدند.

وی با بیان اینکه منفور ترین فعلی که در اسلام وجود دارد طلاق است،گفت: در اجرای صیغه طلاق تا لحظه آخر باید تمام افراد سعی در  منصرف کردن طرفین داشته باشند.

این مقام مسئول اظهار داشت: به جرات می توان گفت که از هر یک هزار طلاقی که ثبت می شود تنها پنج مورد به هیچ عنوان امکان ادامه زندگی مقدور نبوده و مابقی بیجا انجام شده اند.

وقوع ۴۰ درصد طلاق های خراسان شمالی در ۵ سال نخست زندگی مشترک / ثبت ۵۵ طلاق با بیش از ۲۹ سال سابقه زندگی

علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: براساس آمار ثبت شده در هشت ماهه نخست سال جاری تعداد یک هزار و ۵۵۵ طلاق در استان خراسان شمالی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط سن افراد طلاق گرفته در زوج ۳۴٫۶ سال و در زوجه را ۳۰ سال است،گفت: متوسط سن زوج در جامعه آماری روستایی ۳۳٫۳ و زوجه ۲۸٫۷ و در جامعه آماری شهری متوسط سن زوج ۳۴٫۸ و زوجه ۳۰٫۱ به ثبت رسیده است.

زاهدی نیا اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۸۶ مورد طلاق در زندگی های کمتر از یک سال، ۱۱۵ مورد در عمر زندگی بین یک تا دو سال، ۱۴۷ مورد دو تا سه سال، ۱۴۳ مورد سه تا چهار سال و ۱۲۰ مورد چهار تا پنج سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد طلاق هایی که در سنین بالا صورت می گیرد، قابل تامل است، گفت: در این بازه زمانی تعداد ۵۵ طلاق از خانواده هایی به ثبت رسیده است که بیش از ۲۹ سال با یکدیگر زندگی مشترک داشته اند.

انتهای پیام/

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.