تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۵۵
کد خبر : 78949

مقابله با کرونا روی کاغذ ماند؛

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حرف تا عمل/ وقتی قُبح کرونا با بی توجهی به نکات بهداشتی شکسته می‌شود

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حرف تا عمل/ وقتی قُبح کرونا با بی توجهی به نکات بهداشتی شکسته می‌شود

این روزها از حرف تا عمل رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله زیادی است، فاصله ای که ثمره اش جان باختن عزیزانی است که خانواده های زیادی را داغدار می کنند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از سفیرافلاک، کرونا یک واژه وحشتناک از یک ویروس است که بیش از هشت ماه دنیا را درگیر خود کرده است، بیش از یک میلیون نفر تاکنون در جهان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند و میلیونها نفر نیز از مبتلایان این بیماری هستند.

ویروسی که هر چند وقت یکبار شکل و شمایل خود را تغییر می دهد، پیر و جوان و کودک هم نمی شناسد، وحشیانه این روزها جولان می دهد و تاکنون دارو درمان و واکسنی برای این بیماری مورد تایید قرار نگرفته است.

در ابتدای شیوع این بیماری اعلام شد که استفاده از ماسک برای همه لزومی ندارد و تنها افراد در معرض بیماران باید از ماسک استفاده کنند، طولی نکشید که اعلام شد استفاده از ماسک بسیار ضروری است تا بیش از ۹۰ درصد می تواند از انتقال این بیماری جلوگیری کند.

رعایت فاصله اجتماعی موضوع دیگری بود که افراد باید بین یک تا ۱٫۵ متر در مکان های عمومی از هم فاصله داشتند اما در خیابانها و بسیاری از مراکز این موضوع تا به امروز رعایت نشده است و تنها در برخی از مکانها و مراسمات رعایت شده است.

در نخستین روزهای شیوع این بیماری دستورالعمل های بهداشتی برای همه افراد و اصناف تعریف شد، دستورالعملی که اگر به درستی و با تشدید نظارتها اجرا می شد، قطعا این روزها وضعیت ابتلا به کرونا تا این میزان بالا نمی رفت.

پروتکل های بهداشتی روی کاغذ ماند

این در حالیست که در ماه های اول خبر از پلمپ واحدهایی داده می شد که به دلیل عدم رعایت پروتکل ها تعطیل شدند اما این روزها بسیاری از اصناف تنها پروتکل های بهداشتی را به نصب یک جمله می دانند که بر روی برگه ای پشت شیشه مغازه نصب کرده اند.

در بسیاری از موارد این روزها حتی خود فروشنده هم ماسک ندارد، چه رسد به این که برای حضور مشتری در مغازه برای استفاده از ماسک حساسیت هم داشته باشد.

ضرر اقتصادی کرونا بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما همین اصناف و بازار با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند فعالیت داشته باشند و این در صورتی است که نظارتها برای اجرای دقیق این برنامه وجود داشته باشد.

تعطیلی اصناف در این روزها تنها راه حل مشکل نیست چرا که بر اثر کرونا هزاران نفر در کشور بیکار شدند و همین سبب مشکلات بیشتری می شود اما آنچه مسلم است رعایت مسائل بهداشتی است که برخی آن را به سخره گرفته اند.

طی روزهای اخیر روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهند و حدود چهار هزار نفر هم به این بیماری مبتلا می شوند، این در حالیست که در بسیاری از شهرها و استانها هشدارهایی مبنی بر بحران کرونا و پر شدن ظرفیت تخت های ویژه این بیماری داده شده است.

قبح کرونا شکست

علیرغم جولان کرونا در کشور متاسفانه قبح کرونا در بین عده ای از افراد شکسته شده به طوری که رفتن به مسافرت و سایر مراسمات را ادامه می دهند و توجهی به خطرات ناشی از کرونا ندارند.

در آخر هفته و با یک تعطیلی دو روزه، خودروهای زیادی به سمت شمال کشور و شهرهای دیگر سرازیر می شوند، ترافیک در مسیرهای شمالی نشان می دهد که پروتکل های بهداشتی از حرف تا عمل چقدر رعایت شده است.

در نگاهی گذرا می توان دید که کمتر از ۷۰ درصد افراد جامعه از ماسک استفاده می کنند، مابقی اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند شاید هم اعتقادشان این است که راه انتقال جور دیگری است.

خبر کرونا این روزها در صدر همه اخبار و جزء تلخ ترین خبرهاست، روزانه ۲۰۰ خانواده در کشور عزادار می شوند و عزیزترین افراد زندگی خود را گاهی به خاطر یک کم توجهی از دست می دهند، در میان جانباختگان از کودکان گرفته تا جوانان و میانسالان دیده می شود.

کرونا روزانه جان ۲۰۰ نفر را می گیرد

تاکنون در کشور ۴۹۲ هزار و ۳۷۸ نفر به کرونا مبتلا شده، ۲۸ هزار و ۹۲ نفر بر اثر ابتلا فوت کرده و حال چهار هزار و ۳۹۲ نفر وخیم اعلام شده است.

با توجه به این رقم بالای ابتلا و میزان مرگ و میر در کشور متاسفانه اقدامی از سوی دولت برای کنترل این بیماری دیده نمی شود یا اگر هم صورت گرفته، کافی نبوده است، حتی همچنان مراکز تفریحی، تجاری و تفرجگاه ها مملو از افرادی است که گاه بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مشغول به تفریح هستند.

این یعنی پروتکل های بهداشتی این روزها فقط به یک شعار تبدیل شده که در عمل اقدامی صورت نمی گیرد، شعاری که بر در و دیوار شهر و مغازه ها خودنمایی می کند اما عمل به آن فراموش شده و با کم شدن حساسیت ها به رعایت نکات بهداشتی، کرونا روز به روز خیز برمی دارد.

شهادت ۱۶۴ مدافع سلامت

اما از سوی دیگر مدافعان سلامت ماه هاست مشغول خدمت در سنگر سلامت هستند، تاکنون متاسفانه ۱۶۴ نفر از کادر درمان پزشک و پرستاری بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند و صدها نفر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

کادر درمان بارها و بارها اعلام کرده و از مردم خواسته اند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از خروج غیر ضرروی از منزل، مدافعان سلامت را یاری کنند.

بستری روزانه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به این بیماری و مراقبت توسط کادر درمان آن هم با پوشش های سخت کار دشواری است، کافیست چند لحظه خودمان را جای انها بگذاریم تا گامی برای مراقبت از خود و کمک به کادر درمان برداریم.

چرا همه ماسک نمی زنند؟

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد افراد از ماسک استفاده می کنند و ۴۰ درصد به هر دلیلی ماسک نمی زنند، همین افراد بدون ماسک و بدون رعایت فاصله اجتماعی هم در سطح شهر حاضر می شوند و خطر ابتلا به کرونا را چند برابر افزایش می دهد.

متاسفانه علیرغم آمار بالای کرونا در کشور تاکنون اقدامی از سوی دولت برای تشدید نظارت ها و راهکارهایی برای کاهش این بیماری اندیشیده نشده و الزام برای استفاده از ماسک و اعمال دستورالعمل هایی مبنی بر استفاده از ماسک صورت نگرفته است.

حالا موج های کرونا پشت سر هم قطار شده اند، موج هایی که جان انسانها را می گیرند و آنچه نگران کننده است ابتلای مجدد افرادی است که به کرونا مبتلا شده اند.

متاسفانه گاهی افرادی که یک بار به کرونا مبتلا شده اند، رعایت پروتکل ها را الزامی نمی دانند در حالی که آمارهایی از ابتلای مجدد این افراد به کرونا دیده شده است.

جای خالی پروتکل بهداشتی در وسایل نقلیه عمومی

اما در این روزها خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی در تاکسی و اتوبوس نیست، تاکسی ها همان چهار مسافر را سوار می کنند و گاهی نه خود راننده ماسک دارد و نه مسافران. همین سبب شده تا آمار ابتلای کرونا در بین تاکسیداران به بیش از ۶۰۰ نفر در کشور برسد و متاسفانه بیش از ۴۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

حالا باز هم دستفروشی و ازدحام برای خرید، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، بازار و مجتمع های تجاری همچنان شلوغ تر از همیشه فعالیت می کنند، در این میان نه خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی است نه از نظارتی برای جلوگیری از انتشار این بیماری.

داستان یک میلیارد دلار برای مقابله با کرونا

چندی پیش مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق توسعه برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده اما نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که کمتر از ۳۰ درصد از کل مبلغ تاکنون پرداخت شده است.

این در حالیست که وضعیت کرونا در کشور به حدی رسیده که این مبلغ در همین راه هزینه شود و حالا حاشیه ها و مسائلی را به دنبال داشته که مابقی این پول در کجا هزینه شده است.

به هر حال وضعیت کرونا در کشور به حدی رسیده که شرایط ویژه ای برای رعایت پروتکل های بهداشتی و الزام دستورالعمل ها صورت گیرد، می طلبد دولت در این راستا تدابیری بیندیشد تا از شیوع هر چه بیشتر جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.