ساعت: ۰۸:۲۱ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۰ شناسه خبر: 78823

آرزوی ۶ ساله شهروندان مراغه‌ای و منطقه برای تکمیل پروژه ملی آزاد راه مراغه به هشترود که به عنوان راه ارتباطی مهم شمالغرب خواهد بود که عدم عملی شدن این وعده‌ها موجب فوت ۳۴ نفر در دوسال اخیر در محور مراغه به هشترود شده است.

Print Friendly

به گزارش پیک هشترود، به نقل از تسنیم، شهرستان ویژه مراغه در جنوب استان آذربایجان شرقی و در جنوب غربی کوه زیبای سهند واقع شده است و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان پس از تبریز است.

راه مهم ارتباطی شمالغرب کشور در مسیر مراغه به هشترود در حاضر جاده دو طرفه است و به دلیل تردد خودروهای سنگین باری و مسافربری، از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و سالانه تعدادی از مسافران و شهروندان مراغه‌ای در این جاده که در برخی موارد در کشور به نام “جاده مرگ” معروف است از دست می‌دهیم.

طرح احداث بزرگراه مراغه ـ هشترود پس از چندین سال مطالعه، به عنوان طرح بزرگ ملی از خردادماه سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی آغاز شد و این آزاد راه یکی از طرح‌های بزرگ در عرصه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای است که می‌تواند زمینه ساز توسعه و رونق ترانزیت منطقه شمالغرب و کاهش حوادث رانندگی را به دنبال داشته باشد.

متاسفانه با توجه به انتشار اخبار مختلف در رسانه‌ها و حضور مسئولان کشوری و استانی در بازدید از این پروژه ملی می‌بایست طبق زمان بندی اعلامی در سال ۱۳۹۸ آماده و مورد بهره برداری قرار می‌گرفت ولی این امر متاسفانه به وعده‌های نافرجام و پوچ تبدیل شده است و مسافران و مردم منطقه از عدم اجرای به موقع و برخی برزخ‌های ایجاد شده در اجرا یا توقف عملیات احداث آن ایجاد شده است که باید برای عموم مردم شفاف سازی های لازم انجام شود.

این طرح ملی که می‌تواند به یک فرصت برای توسعه اقتصادی در حوزه حمل و نقل کشور باشد ومشکلات رانندگان و مسافران را رفع کند آزاده راه مراغه – هشترود، متاسفانه این روزها حال خوشی ندارد.

این آزادراه، مسیر مهم ارتباطی شمال غرب کشور و حلقه وصل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان با استان‌های اردبیل و گیلان است و گفته می‌شود سالانه بیش از ۲۰ میلیون دستگاه خودروی باری، سواری و مسافربری در این محدوده تردد خواهند کرد.

ضرورت تکمیل و بهره برداری از آزاد راه مراغه – هشترود

سیدعلی موسوی حسینی فرماندار مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ضرورت تکمیل و بهره برداری از آزاد راه مراغه – هشترود، اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهروندان و رانندگان در محور ارتباطی مراغه به هشترود وضعیت نامطلوب این محور ارتباطی در شهرستان است که منجر به تصادفات زیادی در این محور شده است.

وی گفت: متاسفانه در دو سال گذشته در محدوده جاده‌های بزرگراه درحال احداث این شهرستان، ۳۴ نفر از شهروندان فوت کرده و جان خود را از دست داده‌اند که در این میان تسریع در تکمیل این پروژه ملی برای منطقه ضروری است.

حسینی اضافه کرد: برخی مشکلات در تملک زمین‌های مربوط به معادن بر سر راه این پروژه قرار داشت که تمام تلاش خود و مسئولان مربوطه برای رفع مشکلات موجود بوده و بزودی این مشکل برطرف می‌شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این آزاد راه، تصریح کرد: مکاتبات کشوری و استانی برای ادامه اجرای پروژه انجام شده و به زودی استاندار آذربایجان شرقی یا معاون مربوطه از این پروژه ملی بازدید خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود با دعوت از وزیر راه و دیگر مسئولان کشوری برای بازدید از روند اجرای پروژه، در مراغه حضور یابند تا موانع عملیات اجرایی پروژه آزاد راه مراغه – هشترود که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان در حوزه راه است رفع شود.

مسئولان موسسه تحقیقات دیم کشور در اجرای آزاد راه مراغه همکاری کنند

علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ضرورت همکاری مسئولان موسسه تحقیقات دیم کشور در اجرای این آزاد راه، اظهار کرد: واقع شدن زمین‌های موسسه تحقیقات دیم کشور در محدوده اجرای آزاد راه، با ارزش بالای ملک و ناتوانی پیمانکار در خرید این زمین‌ها روبرو شده‌ایم ضروری است برای تأمین رفاه مردم منطقه در اجرای این طرح همکاری لازم از سوی موسسه تحقیقات دیم کشور انجام شود.

وی گفت: این آزاد راه به دلیل ناتوانی پیمانکار در تملک زمین‌های موسسه تحقیقات دیم کشور با بن بست روبرو شده است که ضروری است با تفاهم و همکاری‌های لازم ما بین مسئولان، پیمانکار و موسسه تحقیقات دیم کشور مشکلات موجود در اجرای این پروژه تسریع شود.

منتخب مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، گفت: در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد که جلسه‌ای کارشناسی برای بررسی طرح‌های مختلف برای رفع این مشکل از سوی وزارت جهاد و کشاورزی برگزار و نتیجه برای تصمیم گیری نهایی ارائه شود.

مردم منطقه چشم انتظار تکمیل پروژه ملی آزاد راه مراغه-هشترود

حسین یزدانی یکی از رانندگان باری در محور مراغه به هشترود هم به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در محور ارتباطی این شهرستان دو طرفه بودن و بروز تصادفات شدید بوده و ضروری است برای جلوگیری از کشته شدن رانندگان و شهروندان در این محور پروژه آزاد راه مراغه – هشترود تکمیل شود.

وی گفت: وضعیت جاده دو طرفه این شهرستان درحال حاضر نامطلوب بوده به طوری که هر راننده‌ای که در این مسیر تردد کند باید در مقصد، لوازم جلوبندی خودرو خود را تعویض کند چراکه این محور دارای چاله‌های شدید در منطقه نظرکهریزی و از بین رفتن آسفالت آن است.

یزدانی در ادامه با اشاره به تصادفات شدید در این محور، گفت: راه ارتباطی مراغه به هشترود، یکی از شاهراه‌های شمالغرب کشور در منطقه است و خودروهای باری و مسافری زیادی از این مسیر برای تردد به تهران و دیگر استان‌های کشور استفاده می‌کنند که متاسفانه با بی مهری مسئولان رضایتی از وضعیت موجود این مسیر ندارند.

تکمیل پروژه آزاد راه مراغه – هشترود درپیچ و خم وعده‌های مسئولان

سیدحسین میرشفیع معاون سابق ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور، در بازدیدی که در دی ماه ۹۶ از این آزاد راه داشته، از تکمیل و بهره برداری از این آزاد راه در ۳۰ ماه آینده وعده داده بود که متاسفانه تا به امروز عملی نشده است.

سیدحسین میرشفیع با اشاره به اینکه طرح احداث بزرگراه هشترود-مراغه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است، اظهار کرد: این بزرگراه یکی از مسیرهای بسیار مهم در غرب کشور است، چراکه کریدور شمال‌جنوب کشور را به مرکز ایران وصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این بزرگراه در شهرهای جنوب استان آذربایجان شرقی شامل “ملکان، مراغه، هشترود و بناب” که مجموعه جمعیتی فعال و دارای تولیدات کشاورزی و صنعتی هستند و از لحاظ ترافیکی نیز رو به رشد است اجرا می‌شود.

وی افزود: سرعت کار اجرای این پروژه که از سال ۹۳ شروع شده است به‌علت کمبود منابع مالی با رکود سرعت مواجه شد که با تلاش مجلس و دولت منابع مالی آن تأمین شد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار اصلی این طرح بانک کشاورزی است، گفت: این بانک بخشی از اعتبار پروژه را تأمین و ۶۰ درصد دیگر آن توسط دولت پرداخت خواهد شد.

میرشفیع تصریح کرد: در طول ۱۱۰ کیلومتری این طرح پیمان‌کاران مستقر هستند و باید هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و تحویل مردم شود.

گزارش: علی جعفرزاده

انتهای پیام/

Print Friendly

لینک کوتاه:
نظرات
هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده