تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۱۹
کد خبر : 78790

بزرگراه مراغه – هشترود در برزخ اجرا یا توقف

بزرگراه مراغه – هشترود در برزخ اجرا یا توقف

بزرگراه مراغه – هشترود به عنوان شاهراه ارتباطی شمالغرب کشور در ماه‌های اخیر در برزخ اجرا یا توقف عملیات واقع شده است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از ایرنا، بزرگراه مراغه- هشترود شاهرگ ارتباطی شمال غرب کشور و حلقه وصل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان با استان های زنجان، اردبیل و گیلان است و گفته می شود سالانه بیش از ۲۰ میلیون دستگاه خودرو در این محدوده تردد می کند.

طرح احداث بزرگراه مراغه- هشترود به عنوان طرح بزرگ ملی از خرداد سال ۱۳۹۵ و با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی آغاز شد؛ طرحی بزرگ در عرصه توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای که می تواند زمینه ساز توسعه و رونق ترانزیت منطقه شمالغرب و کاهش حوادث رانندگی را به دنبال داشته باشد.

این طرح در طول بیش از چهار سال از آغاز آن با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده و در حالی که  باید طبق برنامه زمانبندی در سال ۱۳۹۸ آماده بهره برداری می شد، این امر تاکنون محقق نشده است.

کمبود اعتبار، عدم مشارکت مناسب طرف های سهیم در این طرح و مشکل تملک برخی از اراضی واقع شده در مسیر آن از جمله عواملی هستند که روند اجرای بزرگراه مراغه- هشترود را کند کرده و و در نهایت به توقف عملیات اجرایی آن در روزهای گذشته منجر شده است.

عدم تخصیص اعتبار در سال جاری (۱۳۹۹) برای اجرای این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی، زمینه ساز تعطیلی کارگاه های اجرایی آن در قطعات مختلف در ماه های اخیر و خروج بیشتر ماشین آالات فعال در آنها شده است.

عدم تملک بخشی از اراضی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که در مسیر بزرگراه مراغه- هشترود قرار دارد، یکی دیگر از عوامل کند شدن روند اجرای این طرح بزرگ ملی شده است.

حاصل نشدن توافق و تفاهم بین بخش های مختلف ۲ وزارت خانه جهاد کشاورزی به عنوان نهاد بالادستی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم و وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرمای بزرگراه مراغه- هشترود در سال های اخیر، مانعی هرچند سخت اما قابل حل در مسیر این طرح بوده که تاکنون بدون راهکاری عملی برجای خود باقی است

تسریع در اتمام آزادراه مراغه – هشترود نیاز منطقه است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه با بیان اینکه متاسفانه در ۲ سال گذشته در محدوده جاده های بزرگراه در حال ساخت مراغه – هشترود،  ۳۴ نفر فوت کرده اند، گفت: تسریع در تکمیل این پروژه از ضرورت های منطقه است.

سید علی موسوی حسینی افزود: تمامی توان خود را برای بهره برداری از این پروژه خواهیم گذاشت و مشکلات مربوط به معادن و تملک برخی از زمین های باقی مانده را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مکاتبات استانی و کشوری برای ادامه اجرای پروژه انجام شده است و به زودی استاندار آذربایجان شرقی یا معاون وی از این پروژه بازدید خواهد کرد.

موسوی حسینی ابراز امیدواری کرد وزیر راه و دیگر مسوولان کشوری برای بازدید از روند اجرای پروژه حضور یابند تا عملیات اجرایی پروژه تسریع شود.

انتقاد نماینده مردم مراغه و عجب شیر از توقف عملیات اجرایی آزادراه مراغه – هشترود

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:  یکی از مشکلات اصلی اتوبان مراغه ـ هشترود، واقع شدن زمین‌های موسسه تحقیقات دیم کشور در محدوده این طرح است که با توجه به ارزش بالای ملک و ناتوانی پیمانکار در خرید این زمین‌ها، اجرای بزرگراه در این بخش با بن‌بست مواجه شده است.

وی اضافه کرد: در دیدار با وزیر جهادکشاورزی مقرر شد که جلسه ای کارشناسی برای بررسی طرح های مختلف برای رفع این مشکل از طرف وزارت جهاد کشاورزی برگزار و نتیجه کارشناسی برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود.

صرفه جویی ۱۲۳ میلیون لیتری بنزین با تکمیل بزرگراه مراغه- هشترود

به گزارش ایرنا، بزرگراه مراغه – هشترود، ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸.۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دست ساخت است.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای بزرگراه مراغه – هشترود، مسافت ۱۰۱ کیلومتری بین دو این شهر ۹ کیلومتر کوتاه تر می شود و در طول بهره برداری ۲۰ ساله آن حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران صرفه جویی می شود.

جاده فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر  با پیچ های خطرناک از دو شهر خراجو مراغه و نظرکهریزی هشترود می گذرد و با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

 

انتهای پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.