ساعت: ۱۰:۱۲ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شناسه خبر: 78634
پاییز و سلامتی:

بسیاری از افراد به صورت مداوم در طول سال به کمردردهای ناگهانی و شدید دچار می‌شوند به طوری که قادر به تکان‌ خوردن و راه ‌رفتن نبوده و هر حرکت‌شان با درد شدید همراه است.

Print Friendly

به گزارش پیک هشترود به نقل از روزنامه جام جم ،گاهی بدن این بیماران به یک طرف کج شده و گاهی به حالت خمیده می‌ماند و قادر به صاف ‌شدن نیست. اگر درد ناحیه پایین کمر به اندام‌های تحتانی منتشر شود و بیمار بگوید درد اصلی در پشت ران یا جلوی ساق است، موضوع جدی‌تر خواهد بود و نشان از درگیر شدن اعصاب در ناحیه کمر است. آنچه معمولا در کلینیک‌های فیزیوتراپی با آن مواجه هستیم، بی‌تابی بیمار و تحمل‌‌نکردن درمان‌های فیزیوتراپی در همان بدو ایجاد درد و مراجعه به اورژانس و تزریق آمپول‌های شل‌کننده و ضدالتهاب است.

اگرچه این روش ممکن است آبی روی آتش باشد و بیمار را از جهنم درد و اسپاسم شدید عضلانی رهایی بخشد. اما در صورت ادامه ‌ندادن درمان و مراجعه‌ نکردن به فیزیوتراپی و تقویت ‌نکردن مناسب عضلات با کمک تمرین‌ درمانی در فیزیوتراپی، این مشکل می‌تواند خیلی زود برگردد و مجددا بیمار را گرفتار کند. این تکرار درد و اسپاسم عضلات ناحیه ستون فقرات کمری در شرایط روحی نامناسب، استرس شدید و افسردگی بیشتر اتفاق می‌افتد و درمان روح و روان در کنار درمان جسمانی و فیزیوتراپی اهمیت دارد.

علاوه‌بر وضعیت روحی و عاطفی، تغییر فصل خصوصا تابستان به پاییز و تغییرات دمایی نیز می‌تواند باعث تحریک عضلات ضعیف و بروز اسپاسم شود. تکرار مراجعه این بیماران به کلینیک‌های فیزیوتراپی در پایان تابستان و ابتدای پاییز بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا هوا ناگهانی خنک می‌شود و افراد همچنان از لباس‌های تابستانی استفاده می‌کنند و گهگاه به‌ویژه در شب‌ها در معرض وزش نسیم خنک قرار می‌گیرند. این کوران هوای خنک، به‌ویژه برای کسانی که فعالیت بدنی سنگین و ورزشی انجام داده‌ و عرق کرده‌اند یک محرک خطرناک است تا مجددا به درد و اسپاسم شدید مبتلا شود.

توصیه ما به بیماران این است که در شرایط مذکور با پیاده‌روی روزانه و در حد تحمل دویدن آرام، حداقل ۴۵ دقیقه آمادگی جسمانی خود را ارتقاء دهد و با مراجعه به یک فیزیوتراپیست تمرینات کششی، تقویتی و ثبات‌دهنده را آموزش ببینند. انجام تمرینات تقویت عضلات مرکزی و به‌اصطلاح «کور» می‌تواند نکته کلیدی در حل این مشکل باشد. کج‌ شدن به یک طرف یا دولا ماندن بیمار هم با تکنیک‌های دستی فیزیوتراپیست در کلینیک‌ها قابل اصلاح است.

آنچه هدف من در این یادداشت است جلب توجه بیماران به عدم تزریق سرخود و بدون نسخه آمپول‌های شل‌کننده و ضدالتهاب است که اگرچه می‌تواند درمانی سریع باشد، اما به همان میزان مکرر شدن مشکل را در پی خواهد داشت و به مرور باعث ضعف و بی‌کفایتی عضلات ثبات‌دهنده ستون فقرات و نهایتا بیرون‌زدگی دیسک‌های بین‌مهره‌ای شود که شاید در آن زمان دیگر راهی جز جراحی نباشد. در شرایط بروز کمردرد حاد استفاده از یخ به صورت مکرر در روز و ۷۲ ساعت استراحت مطلق و بستن کمربند طبی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

Print Friendly

لینک کوتاه:
نظرات
هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده