ساعت: ۰۹:۳۷ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شناسه خبر: 78616
مدارس و کرونا:

کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه آموزش همزمان حضوری و آنلاین به یک شوخی شبیه است، گفت: کلاس آنلاین نمی تواند جبران کلاس های حضوری باشد؛ لذا باید با بهره گیری از گرافیک، فیلم و ابزارهای کمک آموزشی، مفاهیم درسی را به دانش آموزان منتقل کرد.

Print Friendly

به گزارش پیک هشترود به نقل از دانا ، علی عبدالعالی: با بررسی نقش شبکه شاد در آموزش دانش آموزان، نقش آموزش آنلاین در یادگیری دانش آموزان را کمرنگ توصیف کرد و اظهار کرد: شبکه شاد نرم افزاری است که باید خیرین بودجه ای را تامین کرده و محتوای فاخر در آن تولید کنند؛ این در حالی است که به طور قطع کلاس آنلاین نمی‌تواند جبران کلاس های حضوری باشد.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه نباید تدریس در مدارس به صورت همزمان صورت گیرد، افزود: اجرای شیوه تدریس همزمان حضوری و آنلاین به دانش آموزان یک شوخی بیش نیست و نباید کلاسهای حضوری و آنلاین بصورت همزمان برگزار شوند و چنین موضوعی هم نمی‌تواند مفید باشد؛ ضمن اینکه چنین رویه ای در عالم امکان واقعا شدنی نیست و معلم نمی تواند بصورت همزمان هم درس را برای دانش آموزان حاضر در کلاس تشریح کند و هم برای دانش آموزانی که در منزل و بصورت غیر حضوری دروس را دنبال می کنند.

وی با انتقاد از شیوه‌های تدریس تلویزیونی بیان کرد: باید محتواهای درسی را به صورت آفلاین و با بهره‌گیری از گرافیک، فیلم و ابزارهای کمک آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار دهند و این مدل نباید از شیوه‌های تدریس تلویزیونی تبعیت کند و برنامه درسی مانند برنامه تلویزیونی تولید شود.

فضاهای دولتی به فکر ایده‌های نو نیستند

این کارشناس مسائل آموزشی با ارائه راهکار دسترسی دانش آموزان مقاطع گوناگون به محتواهای یکسان در امر آموزش مجازی، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی آموزش مجازی افراد را به دو قشر عمده تقسیم کرده است که در این زمان می توان با تولید محتواهای فاخر و ارزشمند آنها را در اختیار تمام مردم قرار داد به این صورت که یک نرم افزاری محتواهای مطلوبی را به نحو یک دست و در یک زمان در اختیار تمام دانش آموزان کشور قرار دهد تا عدالت آموزشی در کشور لباس تحقق به تن کند؛ این در حالی است که متاسفانه می بینیم فضاهای دولتی به فکر چنین ایده ای نیستند.

آموزش و پرورش باید با تولید محتوای خلاق راه مافیای آموزش را سد کند

وی در بخش دیگری از این گفت وگو، بر تلاش بیشتر آموزش و پرورش در روزهای بحران کرونا تاکید و خاطرنشان کرد: گرچه این وزارتخانه در فضای آموزش تا حدودی تلاش کرده اما نیاز است با تدبیر بیشتری ادامه راه را بدهد وگرنه کرونا ابزاری برای کاسبی مافیای کنکور می‌شود؛ آن گونه که تا کنون این مافیا تولید محتوا کرده و میلیاردها تومان از این راه‌ها به دست آورده است. وزارت آموزش و پرورش باید با تولید محتواهای مورد نیاز دانش آموزان در فضای مجازی راه سوء استفاده از مافیای آموزش را سد کند.

عبدالعالی، توجه معلمان به زمان مفید برای تدریس دانش آموزان را مهم عنوان و تاکید کرد: ۳۰ دقیقه می تواند برای کلاس حضوری دانش آموزان مقطع ابتدایی مفید باشد؛ اما در مقطع دبیرستان این موضوع بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است و در دانشگاه‌ها نیز حدود ۶۰ دقیقه می توان برای دانشجویان در یک کلاس درس تدریس کرد؛ بنابراین باید به زمان  مفید کلاس های درس هم توجه بیشتری شود
وی یادآور شد: آموزش و پرورش با توجه به شرایط به وجود آمده به معلمان اجازه تدریس تلفیقی را داده که اقدامی منطقی است؛ اما خطری که در ایام بحران کرونا می‌توانیم شاهد آن باشیم فاصله شکاف طبقاتی بین جامعه است.

انتهای پیام/ا

Print Friendly

لینک کوتاه:
نظرات
هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده