تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر : 77560

دژ وان از جاذبه های دیدنی شهر وان

دژ وان  از جاذبه های دیدنی شهر وان

  شهر زیبای وان با جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان در شرق کشور ترکیه قرار دارد که سفر به آن و بازدید از مناطق دیدنی اش در سالهای اخیر مورد توجه گردشگران ایرانی واقع شده است  . گفتنی است هزینه های سفر با تور وان در مقایسه با شهرهای دیگر ترکیه ارزانتر تمام خواهد

 

شهر زیبای وان با جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان در شرق کشور ترکیه قرار دارد که سفر به آن و بازدید از مناطق دیدنی اش در سالهای اخیر مورد توجه گردشگران ایرانی واقع شده است  .

گفتنی است هزینه های سفر با تور وان در مقایسه با شهرهای دیگر ترکیه ارزانتر تمام خواهد شد حتی برای کاهش بیشتر هزینه ها میتوان به صورت زمینی عازم این شهر گردید.

دریاچه وان با مناظر طبیعی بی نظیر و قدمت تاریخی پنج هزار ساله یکی از دیدنی های این شهر است و در کنار آن آثار تاریخی ارزشمندی نظیر صومعه ها  و دژ ها و همجنین جزیره زیبای آختامار از جمله دیدنی های این شهر است .

به گزارش سفر باتو ، گفتنی است در طول تاریخ تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی مانند اورارتینی‌ها، ارمنی‌ها، رومی‌ها، سلجوقیان و عثمانی‌ها در این سرزمین حکمفرامانی می کردند که هر کدام از آنها یادگاری از خود در این مرز و بوم به یادگار گذارده اند.

در ادامه مطلب قصد داریم برخی از دیدنی های این شهر را به اختصار شرح دهیم تا پیش از سفر به این شهر اطلاعاتی مختصر و مفید در دست داشته باشید پس در ادامه با ما همراه باشید :

 

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه

دژ تاریخی وان از جمله آثار تاریخی ارزشمندی است که در سفر به این شهر نباید فراموش نمود . این دژ بر روی تپه‌ی واقع گردیده که به عقیده باستان شناسان شهر سه هزار ساله اورارتو ، در دامنه های همین تپه واقع بوده است . این دژ مابین قرون هفتم تا نهم پیش از میلاد ساخته شده است .

در اطراف این دژ، بازماند هایی از برج ساردور را میتوان دید که کتیبه‌های موجود در آن  به دوره‌های آغازین پادشاهی باستانی اورارتو باز می گردد . جالب است بدانید این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی و توسط خشایارشاه کبیر در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده‌اند.

به طرز شگفت آوری در طول این چند هزار سال این کتیبه‌ها با وجود عوامی چون زلزله و سیل و طوفان جان سالم به در برده از نابودی در امان مانده‌اند .

 

جزیره آختامار

جزیره اختامار بی شک یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق طبیعی این شهر است که به دور از هیاهوی شهر آرامشی بی نظیر را به ارمغان می آورد .

اگر اهل گشت و گذار در دل طبیعت هستید جزیره آختامار با مناظر زیبا از دریاچه وان بهترین مکان برای گذران یک روز زیبا خواهد بود.

افسانه‌های متعدد در مورد این جزیره و نام آن نقل می گردد که حاکی از داستانی عاشقانه است و روایت می کند جوانی عاشق دختری از اهالی این جزیره می‌شود و هر شب از طول این دریاچه  عبور می‌کرده تا با دختر ملاقات کند، اما در یکی از شب‌های طوفانی در همین دریاچه غرق می شود و پیش از مرگ نام دختر یعنی تامار را فریاد می‌زند و طنین دایش در همه جای این جزیره شنیده می شد.

جاذبه اصلی این جزیره وجود کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که قدمتش آن به سال ۹۱۵ باز می‌گردد. معماری این کلیسا دیدنی و منحصربه‌فرد است و نقاشیهای زیبای بر روی دیوارهای آن کشیده شده که هر کدام  داستان هایی از کتاب مقدس را روایت می نماید .

کلیسای صلیب مقدس ، شکوه آختامار

این کلیسای زیبا و با شکوه بر بالای بلندیهای جزیره آختامار قرار دارد و با بالا رفتن از آن تپه شاهد منظره دیدنی دریاچه وان و جزیره آختامار خواهید بود.

باستان شناسان ساخت کلیسا را مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ تخمین می‌زنند که برای ساخت آن سنگ‌های توفای سرخ از جزایر همسایه به این مکان حمل گردید.  این کلیسا در سال ۲۰۰۵ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

قلعه هوساپ ، یادگاری قرون وسطی

قدمت قلعه باستانی هوساپ به قرون وسطی باز می گردد  و در حدود چهل برج در اطراف آن ساخته شده که از این قلعه محافظت می کردند . این بنا همچنین دارای مسجد و چندین اقامتگاه است .

 

موزه وان ، از جاهای دیدنی وان ترکیه

در این موزه آثار ارزشمند متعددی از دوره‌های تاریخی پیش از میلاد مسیح، اورارتیان و عثمانی‌ها نگهداری می گردد . در حیاط آن کتیبه‌ها و سنگ نوشته هایی متعلق به شهر حکاری قرار دارند. در حیاط مجموعه نیز سنگ قبرهای اورارتیانی با کتیبه‌هایشان به نمایش در آمده است.

آبشار مرادیه ، یکی از دیدنی‌های وان

اگر در شهر وان به دنبال مکانی زیبا به دور از شلوغی شهر هستید باید بگوییم آبشار مرادیه مکان مورد علاقه شما خواهد بود. این آبشار زیبا در فاصله حدود هشتاد کیلومتر از مرکز شهر وان  و در منطقه ای آرام با جاذبه های طبیعی فراوان واقع شده است .

مسجد بزرگ وان ، یادگاری از دوران سلجوقی

قدمت این بنای باستانی به دوره سلجوقیان باز می گردد  که پس از زلزله سال ۱۸۴۴ قسمت هایی از آن متروک شد، و در جریان جنگ جهانی اول نیز مورد آتش سوزی قرار گرفت و سرانجام به وضع امروزی در آمد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.