تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 76884

تغذیه کودک

غذاهای حاوی آهن برای کودکان

غذاهای حاوی آهن برای کودکان

وجود آهن در رژیم غذای کودکان، به تقویت عملکرد مغز آن ها کمک خواهد کرد. کم خونی خفیف در کودکان علائم کمی را بروز می دهد و یا حتی ممکن است هیچ علائمی را نشان ندهد. در این مطلب غذاهای مفید برای کم خونی کودکان آورده شده است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از بیتوته،آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون، بهبود چرخه خون، افزایش سطح اکسیژن و استقامت در کودک شما لازم است. در این مطلب نخست چشم‌انداز دقیقی در خصوص این که به چه دلیل آهن برای کودکان لازم است، آورده شده است.
پدر یا مادر بودن، نگرانی های بزرگی مثل اطمینان از مناسب بودن رژیم غذایی و اینکه آیا غذاها دارای مواد مغذی هستند را بهمراه دارد. رژیم غذایی ایده‌ال برای یک کودک حاوی سطوح مناسبی از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین ها، ماده های معدنی، پروتئین، فیبر، آهن و غیره است که کمبود حتی یک ماده غذایی لازم میتواند باعث کاهش سرعت رشد در بچه شما و یا چه بسا بازدارنده رشد مطلوب او شود.
آهن یکی از این مواد مغذی لازم و ضروری
است که در اکثر موارد در رژیم های غذایی هندی( به ویژه برای خردسالان) نبود این ماده ی حیاتی دیده میشود. سطح پائین آهن در بچه ها میتواند سبب بیماری کم خونی در آنها شود.
علایم رایج کم خونین بچه ها:
کم خونی خفیف در کودکان علایم اندکی را نشان میدهد و یا حتی امکان دارد اصلاً علایمی را نشان ندهد. به همین علت است که تشخیص این بیماری در مراحل نخست تقریباً محال است. در اینجا ، بعضی از علایم رایج کم خونی خفیف در بچه ها که امکان دارد به شما کمک کند که به آسانی فقر آهن را در کودک خویش تشخیص دهید، بیان شده است، تا باتوجه  به این علایم، فرزندان سالمی داشته باشید:
* خستگی
* ضعف
* بداخلاقی

* نفس تنگی
* هوس های غذایی غیر معمول
*بی اشتهایی
* رنگ پریدگی پوست
* سردرد
* خون در مدفوع
* درد گلو
* ناخن های شکننده
* درسفیدپوستان رنگ چشم بچه مبتلا به کم خونی، پریده و سفید میشود .

اهمیت وجود آهن در غذای بچه:
آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون، بهبود چرخه خون، افزایش سطح اکسیژن و استقامت در کودک شما ضروری است. مهمتر از آن، وجود آهن در رژیم غذای کودکان، به تقویت عملکرد مغز آنها کمک خواهد کرد. از این جهت برای پدران و مادران توجه به نیازهای آهن کودکان باتوجه به سن آنها و ایجاد یک رژیم غذایی بی نیاز از آهن برای بچه ها بسیار لازم است.
دو مدل آهن موجود است :
۱. Heme: این مدل آهن، بطور طبیعی از هموگلوبین بدست می‌اید و در نتیجه، در منابع حیوانی مثل گوشت، ماهی و مرغ قابل دسترس است.

۲. Non- Heme: از ۶۰ درصد از آهن موجود در بافت های حیوانی و آهن موجود در گیاهان( میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل) را تشکیل میدهد ، که کم تر جذب میشوند .

 

غذاهای آهن دار, غذاهای مفید برای کم خونی کودکان, غذاهای آهن دار برای کودکان

 احساس خستگی و ضعف از علائم کم خونی در کودکان است
غذاهای مفید برای کم خونی کودکان
بعضی از رژیم های غذایی سالم برای افزایش آهن در وعده های روزانه ی کودکان عبارتند از:

۱٫ آجیل غنی از آهن برای کودک:
آجیل، سرشار از آهن، پروتئین ها، چربی های سالم و اسیدهای چرب و امگا ۳ ضروری برای بدن کودکان هستند. یک رژیم غذایی حاوی انواع گوناگون آجیل، مثل پسته، بادام زمینی، گردو، بادام، و غیره، یک روش مطلوب برای تأمین مواد مغذی موردنیاز بچه ها است. بدین ترتیب، پزشکان سفارش میکنند که اضافه کردن
آجیل بطور روزانه به رژیم غذای کودک، آهن موردنیاز بدن آنها را بصورت کامل تأمین میکند .

۲٫ تخم مرغ مملو از آهن برای کودکان:
تخم مرغ مملو از تمام مواد مغذی لازم و همچنین منابع غنی از آهن برای بچه ها است. تفاوت اساسی که تخم مرغ با دیگر ماده های غذایی دارد، این است که میتوان آنرا از همان ۴ ماهگی بچه ها، در رژیم غذایی آنها گنجاند. یک وعده غذایی با تخم مرغ به حفظ سطح هموگلوبین در بدن بچه ها و بالا رفتن استقامت بدن او کمک میکند . اضافه کردن یک عدد تخم مرغ در رژیم روزانه بچه ها، همه ی نیازهای بدن او به آهن را تأمین میکند . بدین ترتیب، شما باید تخم مرغ را بعنوان یکی از بهترین مواد غذایی تأمین آهن برای اطفال در نظر بگیرید.

۳٫ گوشت قرمز و جذب سریع آهن:
گوشت قرمز یک منبع غنی از آهن است، آهن موجود در گوشت قرمز به آسانی به وسیله خون جذب شده و توزیع بیشتری در بدن شما دارد. گوشت بره، گوشت گاو و غیره، دارای سطح بسیار بالایی از آهن هستند و از این جهت ، باید در رژیم غذای بچه ها گنجانده شوند. نتیجه تحقیقات پزشکان تغذیه بیان میکند که استفاده دو وعده گوشت قرمز، با حتی یک وعده، دارای حدود ۵/ ۳ میلی گرم آهن بوده و این اندازه آهن برای کودکان، ایده‌ال است.

۴٫ درمان کم خونی در کودکان با انار
برای درمان کم خونی کودکان می توانید از انار استفاده کنید. میوه انار منبع غنی از مواد معدنی بوده و همچنین دارای ویتامین سی است که در جذب آهن به بدن کمک زیادی خواهد کرد. بچه ها هم که اکثرا این میوه را دوست دارند و شما براحتی می توانید از این میوه برای رفع مشکل آن ها استفاده کنید.

۵٫ کلم بروکلی منبع آهن برای کودک:
علاوه بر این که، کلم بروکلی مملو از آنتی اکسیدان های الزامی، الیاف، ویتامین ها و ماده های معدنی ضروری برای بدن کودکان است، این سبزی مفید، یک منبع غنی از آهن هم میباشد . استفاده کلم بروکلی در حفظ جریان خون مطلوب و تأمین سطح اکسیژن لازم در بدن موثر است، همچنین استفاده از آن به رشد سالم مغز و عملکرد مطلوب آن در بچه ها کمک میکند . نتایج تحقیقات نشان می دهد مصرف نیم کاسه کلم بروکلی در روز آهن مورد نیاز در رژیم غذای کودک شما را تأمین خواهد کرد.

۶٫ میوه ها و دانه های خشکیده :
میوه ها و دانه های خشکیده یک منبع غذایی بسیار مقوی بوده و همچنین بسیاری از بچه ها میل و علاقه ی فراوانی به میوه ها و دانه های خشک شده دارند و از خوردن آنها در هر سنی لذت می برند. میوه ها و دانه هایی مثل زردآلو، دانه کدو تنبل، آلو، و غیره بصورت خشکیده منابع غنی از آهن برای بچه ها هستند. استفاده روزانه نصف فنجان از میوه های خشکیده یا دانه ها، سالم بودن رژیم غذای کودک شما را ضمانت خواهد کرد.

۶٫ ضرورت استفاده از غلات در غذای کودک:
غلات یک دسته از مواد غذایی است که حامل ماده های مقوی ضروری موردنیاز در رژیم غذایی هر کودکی می- باشد. غلاتی مثل جو دو سر، جو، گندم، و غیره برای رشد تمامی اعضای بدن و عملکرد مطلوب بدن کودک شما مهم هستند. غلات غنی شده با دوز معمولی، آهن موردنیاز بدن بچه شما را برای اطمینان از جریان مناسب خون، رشد مغز و پیش‌گیری از کم خونی ارائه خواهد داد. استفاده یک ظرف از غلات و حبوبات روزانه، برای تأمین آهن مورد نیاز کودک شما کافی است.

۷٫ سبزیجات دارای برگ های سبز مغذی ترین غذای کودک:
سبزیجات دارای برگ های سبز یکی از مغذی ترین ماده های غذایی در رژیم غذای بچه، به خصوص برای گیاه خواران است. این سبزیجات دارای تمام ویتامین های لازم، کلسیم، مواد معدنی، فیبر بوده و یک منبع بی نیاز از آهن هم هستند. اسفناج و کلم پیچ قطعاً باید در رژیم غذای کودک گنجانده شود. به سفارش متخصصان تغذیه، مصرف یک فنجان سبزیجات برگ سبز در روز میتواند تمام آهن مایحتاج بچه شما را تأمین کند.

۸٫آب آلو
آب آلو( سیاه یا بخارا) یکی از انواع آبمیوه های مملو از آهن است. آب آلو در هر فنجان حاوی ۳ میلی گرم آهن است. همچنین آب آلو برای علاج یبوست بسیار موثر است و به بچه نوپای شما کمک میکند که نیاز روزانۀ خویش به آهن را از طریق مصرف آن دریافت کند.

۹٫ حبوبات تأمین کننده آهن کودک:
حبوبات به همان میزان غلات در برطرف کردن نیازهای روزانه بدن کودک شما به آهن موثر است. برای این منظور، لوبیا قرمز، لوبیا، لوبیا سیاه و سفید، سویا، نخود، و غیره باید در رژیم غذایی روزانه بچه ها قرار داده شوند. مصرف یک فنجان از حبوبات در هرروز ، ۴ میلی گرم از آهن مورد نیاز برای بدن کودک شما را آماده خواهد کرد.

۱۰٫ مرکبات افزایش دهنده جذب آهن:
این خانواده میوه ها، یک منبع مستقیم از آهن نیست، ولی به بهبود ظرفیت جذب آهن در کودک شما کمک خواهد کرد. خوردن میوه های خانواده مرکبات مثل پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، نارنگی، و غیره، ویتامین سی موردنیاز برای بدن کودکان را تأمین نموده و بطور فزاینده ای به جذب آهن ماده های غذایی به وسیله بدن آنها کمک میکند . پزشکان سفارش میکنند که برای حفظ سطح مطلوب هموگلوبین سالم در بچه ها، دست کم ۱ میوه از خانواده مرکبات را روزانه در رژیم غذای بچه ها بگذارید .

۱۱٫ ماهی، ضروری برای تأمین آهن کودک:
این یک واقعیت شناخته شده ی جهانی است که ماهی غنی از آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ به جلوگیری از لخته شدن خون، در نتیجه، سکته مغزی و ترویج جریان خون در بدن بطور مرتب کمک میکند . ماهی هایی مثل سالمون، ماهی روغنی کوچک، ماهی قزل آلا، و غیره دارای ارزش غذایی بسیاری بوده و از منابع عظیم آهن هستند. شما میتوانید در رژیم غذای کودک خویش ۲ وعده ماهی در هر هفته قرار دهید تا نیازهای بدن او به آهن و دیگر مواد مغذی را تأمین کنند.

 

غذاهای مفید برای کم خونی کودکان, غذاهای آهن دار برای کودکان

آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون، بهبود گردش خون و استقامت در کودک ضروری است

 

امیدواریم که لیست دقیق غذاهای غنی از آهن به داشتن یک رژیم غذایی سالم برای خانواده و کودک شما کمک کند، به یاد داشته باشید که غذاهای معرفی شده برای جلوگیری از کمبود آهن در کودکان مفید هستند. اگر کودک شما دچار فقر آهن است، ممکن است با خوردن کامل مواد غذایی بالا درمان نشود. در مورد چنین کودکانی برای بهترین نتایج، توصیه می شود که به دنبال توصیه های پزشکی باشید.

 

توصیه های زیر برای درمان کم خونی و فقر آهن را بکار بندید
– استفاده از غذاهایی که غنی از آهن میباشند.
– استفاده از منابع غذایی دارای ویتامین در هر وعده غذایی، جهت جذب بهتر آهن ( مانند پرتقال، گریپ فروت، کوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبزو لیمو ترش)

– خودداری از مصرف چای و قهوه همراه یا بلافاصله پس از غذا

– از بین بردن مشکلات گوارشی و یبوست

– استفاده از خشکبار مانند توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش که منبع های خونین از آهن هستند.

– استفاده ازغلات و حبوبات جوانه زده
– شست وشو و ضد عفونی کردن سبزی هایی که استفاده می کنید

– شستشو کامل دست ها با آب و صابون، پیش از تهیه مصرف غذا و پس ازهر باراجابت مزاج

– استفاده قطره آهن همزمان با آغاز تغذیه تکمیلی تا پایان ۲ سالگی در کودکان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.