تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
کد خبر : 76865

علت غمگینی خانم‌ها در روز تولدشان مشخص شد

علت غمگینی خانم‌ها در روز تولدشان مشخص شد

یک روانشناس درباره تأثیر توجه زوجین به روزهای مهم زندگی مانند روز عقد، تولد همسر و غیره بر زندگی مشترکشان توضیحاتی داد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،زهرا امام روانشناس و مشاور درباره علت غمگین بودن برخی از زنان در روز تولدشان اظهار کرد: به دنبال یک نارضایتی، احساس غمگینی اتفاق می‌افتد و این نارضایتی حاصل بی‌توجهی است که عوامل مختلفی در بروز این وضعیت دخیل هستند.

امام بیان کرد: روز تولد یا روز‌های خاص در فرآیند ازدواج مثل روز عقد و یا روز عروسی در جامعه امروزی برای زوجین پیام‌های متفاوت تری نسبت به جامعه سنتی و چندین سال گذشته دارد، بنابراین چنین روز‌هایی برای زوجین به ویژه زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نادیده گرفتن این قبیل روز‌ها به معنی بی توجهی، دوست نداشته شدن، بی علاقگی و عدم رضایت تلقی می‌شود که نتیجه‌اش ناراحتی و غمگینی است.

این روانشناس با بیان اینکه از دیدگاه روانشناختی نیز این خواسته از طرف زوجین غیر منطقی نیست، افزود: در روابط مشترک، ما به دنبال بهبود کیفیت و ارتقاء سطح زندگی هستیم که از طریق توجهات، اهمیت دادن‌ها و احترام گذاشتن‌های متقابل در رابطه صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه به هر دلیلی در رابطه مشترک توجه کردن به طرف مقابل باعث صمیمیت، دلگرمی و شادابی در رابطه زوجین می‌شود، افزود: توجهات در روز‌های خاص زندگی مشترک مثل روز تولد همسر تأثیر بسیاری حتی بر حل مشکلات و مسائل زندگی زناشویی دارد، همچنین باعث ارتقاء کیفیت زندگی، ایجاد صمیمیت بیشتر، همدلی، تفاهم و توافقات بهتر می‌شود.

امام گفت: در واقع یکی از نشانه‌های هوشمندی زوجین توجه به چنین مواردی است، چراکه با کمترین هزینه می‌توان سرمایه گذاری عظیم روانی در بهبود روابط عاطفی ایجاد کرد. همچنین در مواقعی تفاوت‌های فرهنگی زیاد و خاص در مسیر ازدواج مانع این توجهات می‌شود.


این روانشناس گفت: در مسیر ازدواج بهتر است به مباحث اختلافات فرهنگی توجه شود و در موارد اولویت‌دار توافقات لازم صورت پذیرد، در بعضی فرهنگ‌ها این رفتار (تولد گرفتن برای همسر)، رفتاری بچه گانه یا لوس کردن تلقی می‌شود و برای فردی که در چنین فرهنگی بزرگ شده این مسئله با مقاومت همراه است.

وی ادامه داد: بی توجهی یکی از طرفین به این مورد باعث نارضایتی و غمگینی همسر می‌شود و در صورتی که روز تولد را برای همسر اجرا کنند، احتمالا خودشان رضایت درونی ندارند و در این صورت موقعیتی که می‌توانست منبع انرژی مثبت در زندگی مشترک باشد، به یک بحث و درگیری و نهایتا اتفاقات ناراحت کننده در رابطه منجر می‌شود.

امام گفت: به لحاظ روانشناختی این مهم است که چنین روز‌هایی به یادمان باشد و آن‌ها را زنده نگه داریم، وگرنه مسئله دادن هدیه خاص و یا هزینه زیادکردن خیلی مهم نیست، اما در پاره‌ای از مواقع دلیل غمگینی خانم‌ها مقایسه گری و چشم و هم چشمی است که این مورد پذیرفته نیست، چون عاملی برای آسیب زدن به رابطه است.

این روانشناس با بیان اینکه رابطه مانند گلی است که نیاز به مراقبت و تغذیه مناسب دارد تا رشد بهتری داشته باشد، اضافه کرد: توجه به روز‌های خاص در زندگی مشترک به منزله تغذیه‌ای برا‌ی روند رشدی رابطه است و بی توجهی، نادیده گرفتن، بهانه آوردن به منزله عدم مراقبت و تغذیه ناسالم رابطه است، البته که چنین روابطی آسیب‌های جدی به همراه دارند، پس هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.