تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر : 76271

پیرغلام دربار اباعبدالله الحسین(ع) هشترود در گفتگو با پیک هشترود:

مداحی بدون عشق و علاقه دوامی ندارد/ اولین مداحی ام با استرس زیادی همراه بود/ روضه حضرت علی اصغر(ع) برایم خیلی سورناک است/ درمان بیماری قلبی ام از کرامات اهل بیت(ع) است

مداحی بدون عشق و علاقه دوامی ندارد/ اولین مداحی ام با استرس زیادی همراه بود/ روضه حضرت علی اصغر(ع) برایم خیلی سورناک است/ درمان بیماری قلبی ام از کرامات اهل بیت(ع) است

حاج نادر فرجزاده متولد سال ۱۳۳۰ در هشترود است که از سال ۱۳۵۴ فعالیت خود در زمینه مداحی را آغاز کرده و یکی از پیرغلامان دربار اباعبدالله الحسین(ع) شهرستان هشترود شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، مصاحبه خبرنگار ما با این مداح وارسته را می خوانید:

 

چطور شد با مداحی آشنا شدید؟

از دوران کودکی برای حضور در هیات های عزاداری علاقه داشتم همین حضور مستمر در هیات های عزاداری و همچنین تشویق دوستانم من را ترغیب کرد تا وارد مداحی شوم.

در سال ۱۳۵۴ هیات زنجیرزنان حضرت ابوالفضل(ع) را تشکیل دادیم و اولین مداحی ام نیز در همین هیات بود. اکثر مداحی هایم بعد از رحلت حضرت امام (ره) و به تشویق مرحوم روحانی امام جمعه اسبق هشترود صورت گرفت.

 

 

خاطره ای از اولین مداحی خود دارید؟

باور کنید آنقدر استرس داشتم اما نمی دانم نیروئی این استرس را از من گرفت و باعث شد تا بتوانم در اولین روز از دوران مداحی ام بتوانم مداحی کنم.

 

بنظر شما مداحی یک هنر است یا نه شرایط دیگری هم می خواهد؟

مداحی هنر هم محسوب می شود و به آموزش هم نیاز دارد اما پشت همه این ها عشق و علاقه است که یک مداح را روی پا نگه می دارد. بنده در مورد مداحی آموزش ندیده ام اما باور کنید تمام مداحی هایم خدادادی است.

 

استاد و الگوی شما در مداحی چه کسی است؟

در آن زمانهائی که هیات زنجیرزنان را تشکیل دادیم مداحی داشتیم بنام حاج غیبعلی هوشیار که بمدت ۱۰ سال برای هیات ما مداحی کرد. من در این مدت در کنار ایشان بودم درست است به من آموزش نداد اما همین حضور مستمر در کنار وی کلاس درسی برای من بود.

 

 

وضعیت عزاداری در هشترود را چگونه ارزیابی می کنید؟

عزاداری هشترودی ها زبانزد عام و خاص است و همواره اصالت خود را نیز حفظ کرده اند اما از نبود نظم رنج می برد مخصوصا در عزاداری های خیابانی و عمومی باید هیات ها حرمت همدیگر را حفظ کنند.

 

کدام روضه اشک خودتان را نیز دراورده است؟

روضه حضرت علی اصغر (ع) برایم همیشه سوزناک است و نمی توانم خودم را در زمان روضه خوانی برای ایشان کنترل کنم.

 

چقدر به منابع موثق در نوحه خوانی رجوع می کنید؟

اعتقاد دارم در مداحی تنها گریاندن مهم نیست به نظرم اگر مطلب به درسیتی و عین واقعیت گفته شود حتما اثرگذار خواهد بود بنده هم در مداحی سعی کرده ام از کتب مداحی معتبر استفاده می کنم.

 

 

چند ساعت در روز تمرین می کنید؟

بنده الان هم در روز بین ۲ تا ۴ ساعت تمرین می کنم هرچند زمانهائی هم هست که تا اذان صبح تمرین و تکرار می کنم. بنده بیش از ۱۸ هزار بیت شعر را حفظ کرده ام بدلیل سواد کم و اگر این ابیات را مرور نکنم از ذهنم فراموش خواهند شد.

 

توصیه شما به مداحان جوان چیست؟

مداحان جوان باید بدانند برای چه کسی دارند مداحی می کنند و در چه دری هستند و ارزش مداحی را حفظ کنند که در اینصورت آبرو اعتبار نیز برای آنها به همراه خواهد بود.

 

مداحی های امروزی با مداحی های قدیم چه فرقی کرده است؟

مضمون شعرها که همان هستند اما آهنگ ها عوض شده اند هرچند با برخی از آهنگ هائی که با آن نوحه خوانی صورت می گیرد موافق نیستم و اعتقاد دارم اصالت مداحی باید حفظ شود.

 

 

انتخاب اشعار شما چگونه است؟

بنده بیشتر به مضمون عرفنی اشعار توجه می کنم و اینکه با توجه به سبک روضه خوانی بدنبال اشعار اخباری هستم و زبانحال نمی خوانم.

 

کرامات اهل بیت (ع) در زندگانی شما هم بصورت مستقیم دیده شده است؟

بنده از کرامال اهل بیت (ع) خیلی بهره برده ام. من یک ناراحتی قلبی داشتم که توصیه کرده بودند نباید روی ماشین برای دستجات عزاداری کنم اما من به مداحی ادامه دادم و امروز خوشبختانه اثری از ناراحتی قلبی نیست.

 

نظر شما در مورد درآمد مداحان چیست؟

ببینید برخی ها مداحی را برای خود به عنوان شغل انتخاب کرده اند که اگر برای آنها جنبه مادی نباشد نمی شود اما واقعا برخی ها هم از روی عشق و علاقه وارد این وادی شده اند که مباحث مالی زیاد فرق نمی کند.

 

صحبت پایانی؟

در ایام عزاداری ماه محرم واقعا هیات ها حرمت همدیگر را حفظ کنند تا بتوانیم شاهد برگزاری باشکوهتر دهه اول محرم باشیم چراکه به فرمایش حضرت امام (ره) ” این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است”. از عوامل پیک هشترود هم که این زمینه را برای بیان درددل های یک نوکر دربار اهل بیت (ع) فراهم آوردید تشکر می منم.

 

 

گزارش از مهدی اسمعیل نژاد

 

 

پایان پیام/م.ا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.