تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر : 75509

یادداشت میهمان/ حسن سلیمانی

چه اتفاقی در روز ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری افتاد؟

چه اتفاقی در روز ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری افتاد؟

داستان عید غدیر خم از دیرباز بین مردم مسلمان دهان به دهان می شده و کتاب ها در این باره نوشته شده . اما چه اتفاقی در روز ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری افتاد؟

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، حسن سلیمانی کارشناس مذهبی نوشت:
داستان عید غدیر خم از دیرباز بین مردم مسلمان دهان به دهان می شده و کتاب ها در این باره نوشته شده . اما چه اتفاقی در روز ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری افتاد؟ چرا پیامبر در این روز با امام علی بیعت نمودند؟

در کتب تاریخی آمده است که حضرت محمد(ص) در سال های پایانی زندگی خود، حدود سال ده هجری، قصد سفر به حج کردند. در همین حین امام علی (ع) بعنوان مبلغ اسلام در یمن به سر می برد و با شنیدن این خبر خود را به پیامبر رسانده تا مناسک حج را با ایشان انجام دهد. زمانی که پیامبر همراه با یارانش، از مکه به سمت مدینه حرکت می کردند، جبرئیل بر ایشان نازل شد و پیامی به وی رساند.

« ای رسول الله، آن چه به تو نازل شده را به مردم ابلاغ کن، اگر چنین نکنی رسالت خدا را به انجام نرسانده ای»

بعد از نزول این وحی، پیامبر به کاروانش دستور داد تا در همانجا توقف کنند. محل توقف ایشان که غدیر نام داشت، شروع داستان عید غدیر خم شد. حضرت محمد (ص) بعد از اقامه نماز ظهر شروع به ایراد خطابه ای طولانی نمودند.  ایشان در حالیکه دستان امام علی (ع) را بلند کرده بودند فرمودند:

« ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوارتر نیستم؟»

مردم همگی پاسخ دادند آری رسول الله.

ایشان فرمودند :

« خداوند ولی من است و من ولی مومنین ام. زین پس هر که من مولای اویم، علی مولای اوست»

و از مردم خواست که به کسانی که در غدیر خمنیستند این پیغام را برسانند. در این هنگام مردم به حضرت علی (ع) تبریک گفتند و با او پیمان بیعت بستند

در حدیثی از امام رضا (ع) می خوانیم که گفته اند: « در روز قیامت ، چهار روز به عرش الهی آورده خواهد شد؛ روز عید قربان، روز عید فطر ، روز جمعه و روز عید غدیر خم. و بین این روزها،عید غدیر مانند ماه است بین ستارگان »

عید غدیر خم که بعنوان حیات دوباره اسلام شناخته می شود، از جمله اعیاد مخصوص شیعیان است. غدیر که در لغت به معنای آبگیر است ، منطقه ای میان دو شهر بزرگ مسلمان، مکه و مدینه . جایی که پیامبر اکرم به هنگام بازگشت از سفر حج پیام ولایت امام علی را به گوش مسلمانان رساند.

امام صادق فرموده اند : « روزه غدیر خم برابر با صد حج و عمره مقبول خداوندگار است و این عید عید بزرگ خداست.»

 

حسن سلمیانی/ کارشناس مذهبی

 

انتهای پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.