تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر : 74090

افزایش بیکاری در آذربایجان شرقی به روایت مرکز آمار

افزایش بیکاری در آذربایجان شرقی به روایت مرکز آمار

افزایش ۰٫۳ درصدی نرخ بیکاری و نزول ۰٫۲ نرخ مشارکت اقتصادی از بهار ۹۷ تا بهار ۹۸ در استان آذربایجان‌شرقی بیانگر تشدید وضعیت اشتغال در این مدت است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج ،  آخرین آمار اشتغال بیانگر  این است که جمعیت بیکاران در آذربایجان‌شرقی نسبت به دو دوره قبلی زمستان و بهار سال ۹۷ افزایش یافته است. بهار سال ۹۸ حتی نرخ مشارکت اقتصادی‌ نیز در آذربایجان شرقی نزول کرد که همگی بیانگر روند رو‌به‌ضعف ‌اشتغال‌زایی در تبریز و دیگر شهرهای استان است.
عملکرد آذربایجان شرقی در این زمینه از بسیاری استان‌های صنعتی کشور‌ بهتر است اما این درحالی‌ است که با توجه به وضعیت نا‌به‌سامان اقتصادی و رشد قیمت‌ها انتظار هم می‌رفت تعداد بیکاران افزایش پیدا کند. سازمان‌ تامین اجتماعی در آخرین آمار خود اعلام کرد رشد‌ جمعیت بیکار به قدری زیاد بود که بودجه برای پرداخت بیمه‌ بیکاری به همه فراهم نیست؛ و براساس آخرین آمار منتشر شده‌ بیکاری در آذربایجان‌شرقی افزایش یافته است. نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال جامعه را نرخ بیکاری می‌گویند و نرخ مشارکت اقتصادی  به معنای نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سن کار جامعه است. در اقتصاد کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشانه خوبی برای اشتغال است.

اشتغال در سه دوره گذشته 
بهار ۹۷ نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی برابر با ۹٫۹ درصد بود که نسبت به وضعیت معمول آذربایجان‌شرقی بالاست، نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این زمان برابر با ۴۰٫۷ بود؛ ولی زمستان ۹۷ نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰٫۶ رسید و به دنبال آن بیکاری با  دو دهم درصد افزایش به برابر با ۱۰٫۱ درصد  شد. سرانجام در آخرین دوره مورد بررسی نرخ مشارکت اقتصادی با ۰٫۲ کاهش نسبت به بهار ۹۷ به ۴۰٫۷ رسید و بیکاری وارد کانال ۱۰ درصدی شد تا روی ۱۰٫۲ درصد آرام بگیرد. افزایش ۰٫۳ درصدی نرخ بیکاری و نزول ۰٫۲ نرخ مشارکت اقتصادی از بهار ۹۷ تا بهار ۹۸ در استان آذربایجان‌شرقی بیانگر تشدید وضعیت اشتغال در این مدت است.

اشتغال زایی آذربایجان‌شرقی در مقایسه با سایر استان‌های کشور 
نرخ بیکاری آذربایجان‌شرقی در بهار ۹۸ درحالی برابر با ۱۰٫۲ درصد شد که در مقایسه با سایر استان‌های دیگر کشور‌ وضعیت خوبی ندارد. کمترین درصد بیکاری کشور در بهار ۹۸ متعلق به همدان بود. نرخ بیکاری در همدان طی این بازه ۶٫۱ درصد بود. پس از آن فارس با ۷ درصد نرخ بیکاری در رتبه دوم جای می‌گیرد و خراسان شمالی با نرخ بیکاری ۷٫۹درصد در رتبه سوم قرار می‌گیرد. نرخ بیکاری آذربایجان‌شرقی در کشور در رتبه ۱۴ قرار دارد که در نیمه جدول است؛ در نتیجه بیکاری درحالی‌ در آذربایجان‌شرقی افزایش پیدا می‌کند که می‌شود گفت نسبت به سال‌های گذشته وضعیت خوبی ندارد. البته از نظر مشارکت اقتصادی آذربایجان‌شرقی در میان چند استان برتر کشور قرار می‌گیرد.

بیکاری استان‌های بزرگ کشور 
البرز، تهران، اصفهان و خراسان رضوی از استان‌های صنعتی هستند که مانند آذربایجان‌شرقی از نظر بیکاری در مقایسه با استان‌های دیگر رتبه بالایی دارند. نرخ بیکاری در البرز بهار ۹۷ برابر با ۱۵٫۶ درصد بود که تا بهار ۹۸ به ۱۴ درصد رسید. در تهران نرخ بیکاری بهار ۹۸ برابر با ۱۰٫۱ درصد بود؛ درحالی‌ که بهار ۹۷ این شاخص به ۱۲٫۳ درصد ‌ رسید. خراسان رضوی اما در میان این چهار استان از نظر بیکاری وضعیت بهتری دارد. نرخ بیکاری خراسان رضوی در بهار ۹۸ برابر با ۹٫۴ درصد بود.

گزارش از:حامدخسروشاهی

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.