تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 72765

ترفند‌هایی خانگی و ارزان برای اینکه دندان‌هایی سالم داشته باشید

ترفند‌هایی خانگی و ارزان برای اینکه دندان‌هایی سالم داشته باشید

حفظ سلامت دهان و دندان ضرورت دارد و می‌توان با راهکار‌های خانگی و ارزان قیمت آن را تضمین کرد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، از گذشته‌های دور استفاده از روغن‌های گیاهی برای شست‌وشو و حفظ بهداشت دهان و دندان مورد توجه بوده است؛ مطالعات نشان می‌دهد برخی روغن‌ها می‌توانند به مرگ میکروب‌های مضر دهان کمک کرده و در درمان برخی بیماری‌ها موثر باشند.

هرچند ساز و کار این روغن‌های گیاهی هنوز برای کسی مشخص نیست اما این نکته که روغن‌ها از طریق مرطوب کردن لثه‌ و تولید بزاق بیشتر باکتری‌های دهان را کاهش می‌دهند، از لحاظ علمی ثابت شده است؛ در  این بین برخی روغن‌ها موجب کاهش التهابات و بهبود سلامت دهان و دندان خواهند شد.

در ادامه مهمترین خواص استفاده از روغن‌های سیاسی برای حفظ سلامت دهان و دندان دارند مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

 

حذف باکتری‌های مضر دهان

حدود ۷۰۰ نوع باکتری در جهان زندگی می‌کنند که بیش از ۳۵۰ نوع آن همواره وجود دارند؛ برخی از انواع باکتری‌های مضر موجب پوسیدگی و بوی بد دهان و همچنین بیماری‌های لثه می‌شود و بر اساس برخی مطالعات استفاده از روغن‌های گیاهی شمار باکتری‌های مضر دهان را کاهش داده است؛ همچنین با آزمایشی روی ۶۰ نفر مشخص شد شست‌وشوی دهان و دندان به وسیله روغن نارگیل شمار باکتری‌های مضر در بزاق دهان را کاهش خواهد داد.

کاهش بوی بد دهان

تنفس با بوی بد معضلی است که اغلب افراد با آن مواجه هستند؛ این موضوع ناشی از عفونت بیماری‌های لثه و بهداشت ضعیف دهان و دندان است برای رفع این مشکل باید به کمک مسواک زدن یا اسپری‌های آنتی سینتیک مشکل را حل کرد. جالب توجه است که برخی مطالعات نشان داده‌اند استفاده از روغن گیاهی مانند روغن نارگیل در کاهش بوی بد موثر بوده است و این راه حل را می‌توان راهکار طبیعی برای کاهش بوی بد دهان دانست.

راهکار‌های طبیعی برای اینکه دندان‌هایتان سالم بماند

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامت دهان و دندان محسوب می‌شود که به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان، زیاده روی در مصرف شکر و مواد قندی و با ایجاد لکه سوراخی روی دندان خود را نشان می‌دهد. در این بین پلاک‌های دندانی هم از عوامل پوسیدگی دهان و دندان هستند که با قرار گرفتن به صورت پوششی روی دندان‌ها موجب تخریب بافت آن خواهند شد؛ مطالعات متعددی نشان می‌دهد استفاده از روغن در سلامت دهان و دندان در کنارکاهش باکتری‌های مضر بر کاهش پلاک‌های دندانی هم موثر است.

کاهش التهاب دهان و دندان

بیماری‌های لثه باعث تورم، قرمزی و التهاب لثه می‌شود؛ عامل این بیماری وجود پلاک‌های دندانی ناشی از فعالیت باکتری‌هاست و در این بین استفاده از روغن نارگیل بر سلامت لثه و کاهش التهاب موثر خواهد بود؛ علاوه بر آن استفاده از روغن نارگیل می‌تواند به سفیدی دندان‌ها کمک کند. در مطالعه‌ای ۶۰ نفر از روغن نارگیل برای کاهش بیمار‌های دهان و دندان به مدت ۳۰ روز استفاده کردند؛ مشاهدات نشان داد پلاک‌های دندانی به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

راهکار‌های طبیعی برای اینکه دندان‌هایتان سالم بماند

چطور از روغن نارگیل برای سلامت دهان و دندان استفاده کنیم؟

۴ گام برای استفاده از روغن نارگیل برای بهبود سلامت دهان و دندان وجود دارد؛ اول آن که یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مورد استفاده قرار می‌گیرد (‌البته روغن زیتون هم می‌تواند جایگزین شود و اثرات مشابهی به دنبال دارد).

در گام دوم به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه این روغن را بر دهان بچرخانید. در گام سوم از دور ریختن این روغن بپرهیزید و مراقب باشید تا آن را نبلعید و در گام پایانی بعد از این مدت زمان دهان خود را با آب شست‌وشو دهید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.