تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
کد خبر : 72376

بازار خودروی ملی سامان می یابد؟!

ردپای انحصارگران بی دغدغه در آشفته بازار خودرو/ عرضه قطره چکانی بلای جان مردم

ردپای انحصارگران بی دغدغه در آشفته بازار خودرو/ عرضه قطره چکانی بلای جان مردم

کارشناسان اقتصادی تولید کم و بی کیفیت، واردات قطعات خودرو، عدم نظارت بر قیمت، دپوی خودرو، حضور مافیا، قطع دسترسی زنجیره خودروسازی ایران به ارز دولتی و همچنین وجود دلالان را از دلایل افزایش قیمت خودرو در این روزها می دانند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از راه آرمان؛ این روزها قیمت خودرو از زمان تولید در کارخانه تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد افزایش نجومی را طی می کند که این می تواند به دلیل عدم نظارت دولت باشد، شورای رقابت از اوایل دهه ۹۰ به عنوان مرجع قیمت گذاری خوردهای داخلی انتخاب و در ابتدا تقریباً تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازان را برعهده داشت اما به تدریج از حجم فعالیت آن برای قیمت گذاری کاسته شد این در حالی بود که در زمان فعالیت شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو با اینکه تقریباً هیچ‌گاه رأی به کاهش قیمت خودروها نداد ولی بارها انتقاداتی از سوی خودروسازان و البته وزارت صنعت، معدن، تجارت (صمت) مطرح بود و حتی خودروسازان معتقدند بودند قیمت گذاری‌های شورای رقابت موجب سرکوب بازار آنها شده است.

از سوی دیگر در سال‌های قبل وزارت صمت نظراتی برای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو داشت و تاکید بر این بود که بازار خودرو انحصاری نیست که شورا به آن ورود کند با این وجود شورای رقابت معتقد بود که بیش از ۹۰ درصد بازار در دست دو خودروساز است و این به معنای انحصار می‌تواند باشد و باید بر آن نظارت کند.

 

نقدینگی که به سمت تولید نرود بازار را دچار نوسان می کند
در این خصوص سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما اساسی ترین مشکل روبرو را بحث نقدینگی جامعه عنوان می کند و معتقد است چون نتوانستیم نقدینگی را نتوانستیم کنترل کنیم این معضل بوجود آمده و اینکه یک هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد پول در دست مردم وجود دارد وچون نتوانستیم این پول را به سمت تولید و اشتغال ببریم خود به خود به سمت خودرو، سکه ، ارز و مسکن رفته و بازار را دچار نوسان کرده است، لذا این یکی از اساسی ترین مشکلات است.

وی تحریم را عامل دیگر افزایش قیمت می داند و ادامه می دهد: ۱۹ الی ۲۰ درصد قطعات خودرو وارداتی است لذا باید برای آن کاری کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مافیا را عامل سوم عنوان می کند و اذعان می دارد: مافیاهایی هستند که خارج از خودروسازی شکل گرفته اند آنها هستند که قیمت خودرو را تعیین می کنند نه خودروسازان و این یکی از گرفتاری هایی است که در این عرصه وجود دارد، لذا نهادهای امنیتی باید ورود کنند در صورتی که در حال حاضر شورای رقابت احیا شده و متوجه شدند که سازمان مصرف کننده نتوانسته است رسالت خود را درست انجام دهد و کنترل کند؛ امیدواریم شورای رقابت بتواند خودرو را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برساند نه اینکه دلالان آن را در دست بگیرند.

 

اگر مالیات سنگین شود شاهد کاهش بخشی از قیمت ها خواهیم بود

حسینی کیا افزود: متاسفانه دلالان وقتی خود اقدام به خرید می کنند ارزان می خرند ولی گران می فروشند که این امر نیاز به تدابیری دارد لذا باید مالیات بر کسانی که معاملات خودرو را  در زمان های کوتاه انجام می دهند سنگین شود آن وقت خریدار واقعی جلو می آید زیرا در حال حاضر یکی از مشکلات این است که طرف از این دست می خرد و از طرف دیگر اقدام به فروش می کند و مالیاتی هم پرداخت نمی کند اما اگر مالیات سنگینی وضع شود شاهد کاهش بخشی از قیمت خودرو خواهیم بود چون خریدار واقعی به عرصه خواهد آمد.

 

خودروسازان انحصارگران بی دغدغه هستند

همچنین عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: مشکل ما وجود انحصار در بخش خودروسازی است و خودروسازان هیچ مسئولیت اجتماعی و مدنی ندارند و احساس تکلیف در نظام نمی کنند و عملا یک انحصارگر بی دغدغه شده اند که فقط جیب خود را نگاه می کنند این دو خودروساز بدون کارایی کار کرده و عملا در حق مردم اجحاف می کنند و از رانت تعرفه بر واردات خودرو سواستفاده می کنند در صورتی که دولت می بایستی بر آن ها تکلیف کند که قیمت را عادلانه برقرار نموده و اجازه ندهند که قیمت را بالا ببرند و از آنها بخواهد در یک جدول زمانی به خصوصی، روش تولید را اصلاح نمایند و رو به قطعه سازی داخلی بیاورند کاری که الان یادشان آمده انجام دهند در صورتی که این را می توانستند چند سال قبل به قطعه سازان تکلیف کنند و متاسفانه کوتاهی کردند و این کوتاهی به ضرر مردم تمام شد ه است .

وی ادامه داد: صنعت خودرو سهم زیادی در بازار دارد و به دلیل حجم بالای خدمات خودرویی و اختصاص سهم عظیم ارزش افزوده در بخش خدمات، متاسفانه این نرخ هایی که در بازار وجود دارد مقصر خود خودروسازان هستند در واقع شیر خروجی را بسته و قیمت را بالا برده اند و ادعا می کنند که ما خودرو رابا ۵ درصد زیر قیمت می فروشیم و در واقع این قیمتهای فعلی را خود خودروسازان ایجاد کرده و از این موقعیت سواستفاده می کنند تا در واقع نرخ های اجحافی و تحمیلی خود را به نام ۵ درصد زیر بازار بفروشند.

 

ریشه نرخ های موجود در بازار عرضه قطره چکانی خودرواست

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بایستی بر عملکرد خودروسازان نظارت بیشتری صورت گیرد و دولت نباید به آنان اجازه بازارگردانی و قدرت چانه زنی دهد بلکه باید خودروساز براساس نوع کیفیت و کمیت، خود نرخ عادلانه تمام شده با چند درصد سود محصول را به بازار عرضه کند و شورای رقابت باید این را در نظر بگیرد که ریشه نرخ های موجود در بازار اش عرضه قطره چکانی خودرو است و آنان به واقع در ابتدا به مردم ظلم کرده اند.

 

پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه دلیل افزایش قیمت خودرو

یکی از مسئولین نمایندگی فروش در کرمان نظر دیگری در این رابطه دارد، وی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در حال حاضر تولید پایین خودرو جوابگوی تقاضای بازار نیست یعنی تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و این می تواند دلیل افزایش قیمت باشد.

وی معتقد است: هر زمان که تولید با تقاضا یکی شود آن وقت رقابت و قیمت گذاری را می توانیم دست سیستم های دولتی بدهیم ولی تا وقتی متقاضی باشد و تولید نباشد این نرخ گذاری چه دست شورای رقابت باشد چه دست دولت یا خودرو ساز فرقی نمی کند.

مسئول نمایندگی فروش در ادامه بیان می دارد: نمایندگی باید فروش خودرو را انجام دهد وقتی تولید در روز از ۷ هزار دستگاه به ۱۵۰ رسیده عملا نمایندگی هم به تبع آن نه می توانند خدماتی ارائه دهد و نه فروشی دارد که بتواند سودآوری برایش داشته باشد تا هزینه های پرسنل و کارگاه را بدهد.

 

دلال بازی علت اصلی افزایش قیمت خودرو

و البته توجه به نظرات مردمی در این راستا نیز خارج از لطف نیست :
ـ قیمت با کیفیت همخوانی ندارد و متاسفانه تحریم های کنونی روی قیمت ها تاثیر بسزایی داشته است ، با وجود تحریم ها و تورمی که وجود دارد قدرت خرید را از ما مصرف کنندگان گرفته است.

ـ متاسفانه باید گفت که قیمت خودرو از کارخانه تا نمایندگی بسیار متفاوت است و متوجه می شویم که دست دلالان و مافیا در میان است.

ـ زمانی که می توانستیم تنها با ۹ میلیون تومان اقدام به خرید خودروی پراید کنیم یکباره قیمت به ۲۰ و در حال حاضر به ۵۰ میلیون رسیده که حتی خانوادههای سطح متوسط هم نمی توانند اقدام به خرید کنند.

ـ به نظر من وقتی دولت نظارت نمی کند این آشفته بازاری به وجود می آید، خودروهایی که در داخل تولید می شوند از لحاظ کیفیت و استاندارد با قیمت آن برابری نمی کند و اکثرا بی کیفیت هستند.

ـ در گذشته با مراجعه به نمایندگی می توانستیم سریع خودروی مورد نظر خود را خریداری نماییم ولی هم اکنون با وعده وعیدهای فروشندگان روبرو هستیم که حتی ممکن است به خودروی مورد نظر خود هم نرسیم.

ـ سالهاست که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح می کنند اگر از همان زمان اقدام به تولید قطعات خودرو در داخل می کردیم هم به کیفیت مطلوب دست پیدا می کردیم و هم استاندارد لازم و در حال حاضر با این معضل روبرو نبودیم.

ـ اگر کمپین “نه به خرید خودرو” راه اندازی نماییم و اقدام به خرید نکنیم یعنی در واقع وقتی تقاضا نباشد  قیمت خودبخود پایین خواهد آمد.

ـ قدرت خرید با افزایش قیمت خودرو مطابقت ندارد، متاسفانه همه چیز حتی نان افزایش قیمت داشت ولی همچنان حقوق ها پایین هستند و این باعث می شود تا قدرت خرید پایین بیاید.

– دلال بازی علت اصلی افزایش قیمت خودرو است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.