تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 71478

نظر نمایندگان استان در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس چیست؟

نظر نمایندگان استان در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس چیست؟

در پی تصویب اولیه طرح استانی شدن انتخابات مجلس، این طرح در بین نمایندگان موافقان و مخالفانی پیدا کرده است که هرکدام برای تایید یا رد این طرح نظراتی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج، در اواخر دوره نهم مجلس شورای اسلامی بود که طرحی بنام استانی شدن انتخابات مجلس بر سر زبان‌ها افتاد. این طرح که ابتدا موافقان زیادی داشت، به دلایل نامعلومی با عدم بررسی مواجه شد و پس از آن خبرگزاری‌ها از برگزاری انتخابات با مدل قبلی خبر دادند.

شاید یکی از دلایل رد طرح مذکور در آن دوره، زمان بسیار کوتاه مانده به شروع انتخابات مجلس بود، اما با این اوصاف طرح استانی شدن انتخابات اولین تاثیر خود را بر رای مردم گذاشت و برای اولین‌بار در طول تاریخ برگزاری انتخابات نظام جمهوری اسلامی شاهد، لیستی شدن انتخابات در شهرهای بزرگ بودیم.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس بار دیگر، این‌بار در مجلس دهم و آن‌هم یکسال مانده به شروع رسمی انتخابات در کمیسیون داخلی شوراهای مجلس مطرح و کلیات آن چندی پیش با رای قاطع نمایندگان به عنوان طرح جایگزین فعلی در صحن علنی مجلس تصویب شد.

هرچند این طرح به گفته کارشناسان معایب و مزایایی دارد اما موافقان و مخالفانی نیز دارد.

معصومه آقاپور نماینده مردم شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج، این طرح را موجب شکوفایی سیاسی عرصه انتخابات دانسته و می‌گوید: یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی سیاسی یک جامعه تشکیل احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی است و استانی شدن انتخابات کمک به تشکیل احزاب می‌کند.

او می‌افزاید: احزاب در قوانین و چارچوب‌های خاصی تعریف می‌شوند و با این طرح مرحله به مرحله برای پاسخگویی به نیازهای مردم به شکل ملی و استانی حرکت می‌کنیم.

اما احمدعلیرضا بیگی نظر دیگری دارد، او در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج، معتقد است: با این طرح کسانی در انتخابات می‌توانند رای بیاورند که از نظر مالی منابع قابل توجهی داشته باشد تا هزینه‌ی تبلیغاتی و انتخاباتی‌شان را تامین نمایند و یا از طرف جناح‌های سیاسی پیشتیبانی شوند.

بیگی با اشاره به عدم کارآمدی بایسته نمایندگان تهران، می‌گوید: با این طرح لیست رای می‌آورد و نامزدهایی در مناطق دور دست زندگی می‌کنند و از بدنه‌ی مردم بالا آمده‌اند رای نمی‌آورند؛ در عوض وابستگان سیاسی و ژن خوب‌ها نماینده می‌شوند، در انتخابات شورای شهر و مجلس تهران لیست امید رأی آورد اما آیا توانسته‌اند نیازهای مردم را برآورده کنند؟

وی همچنین این طرح را مخالف دیدگاه رهبر انقلاب مبنی بر داشتن هر جغرافیا یک نماینده می‌داند.

موافق دیگر طرح استانی شدن انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج، این طرح را موجب رونق احزاب و پاسخگویی کاندیداها به مردم می‌داند.

شهاب‌الدین بیمقدار تصریح داشت: استانی شدن انتخابات رقابت را سخت‌تر می‌کنند و تعیین‌کنندگان لیست مجبورند شاخص‌ترین و بهترین کاندیداها را در مظان انتخاب مردم قرار دهند و در برابر وعده‌هایی که داده‌اند و اقداماتی که بعداً صورت می‌گیرد پاسخگو می‌کند.

اما اسماعیل سعیدی در خصوص لیستی بودن کاندیداها در صورت استانی شدن انتخابات، نظر دیگری دارد و معتقد است همواره لیستی شدن نتیجه نداده و ترکیب مجلس بارها تغییر کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج با اشاره به فواید و معایب این طرح از نظر منتقدان و موافقان، آن را موجب ملی شدن وظایف یک نماینده در مجلس می‌داند.

سعیدی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این مدل از انتخابات، می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از وقت نمایندگان صرف موضوعات حوزه انتخابیه می‌شود و این موجب می‌گردد دولت‌مردان از نیازهای یک منطقه به‌عنوان اهرم فشار علیه نماینده آن حوزه انتخابیه استفاده کنند.

نماینده مردم مرند و جلفا با بیان نظری متفاوت‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج، تاکید دارد: در انتخابات گذشته افرادی با رأی بسیار پایین به مجلس شورای اسلامی رسیدند اما اگر نماینده‌ی مجلس از رأی بالا در سطح استان برخوردار باشد قطعاً در مرکز تاثیر‌گذاری‌اش به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که انتخابات استانی شود نگاه نمایندگان محدود به حوزه‌ی انتخابیه‌شان نمی‌شود و به اقصی‌ نقاط یک استان توجه می‌کنند و با همت یکدیگر درصدد حل مشکلات بر می‌آیند.

حسن نژاد همچنین با اشاره به فواید این طرح می‌گوید: به‌ عقیده‌ی بنده حضور و تاثیرگذاری احزاب و لیست‌ها در انتخابات مفید خواهد بود و چنانچه انتخابات حزبی شود، بسیار مفیدتر هم واقع می‌شود.

بیت‌الله عبداللهی نماینده مردم اهر و هریس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج، با اشاره به زاویه دیگری از این طرح، آن را خوب دانسته و می‌افزاید: با این طرح، احزاب به معنای واقعی کلمه شکل خواهند گرفت و از یک اتفاق بد در بعضی از حوزه‌های مانند خرید رای، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

از طرفی دیگر، میرسلیم کاندیدای سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری و عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام در واکنش به تصویب داخلی طرح استانی شدن انتخابات در مجلس، این طرح را مغایر قانون اساسی دانسته و از رد آن توسط مجمع تشخیص خبر داده بود.

حال باید دید چنین طرحی اساسا می‌تواند از فیلترهای چندگانه نظارت و تصویب عبور نماید، طرحی که مخالفان سرسخت و موافقان سرسخت‌تری دارد اما ظاهرا کفه سنگین موافقان در مجلس، بیرون از آن چندان سنگین نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.