تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
کد خبر : 71366

معضلی که برخورد جدی از سوی شهرداری را می طلبد؛

پیاده روها، مِلکِ شخصی اصناف/ قانون در مورد سدّ معبر چه می گوید؟

پیاده روها، مِلکِ شخصی اصناف/ قانون در مورد سدّ معبر چه می گوید؟

متاسفانه همواره در سطح شهر می بینیم که اصناف مختلف و افراد و گروه‌ها با قراردادن اجناس و کالاهای خود در معابر عمومی و محل‌های تعریف شده به‌عنوان مایملک عموم مردم، مسیرهای تردد را مسدود می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه اطلاع رسانی پیک هشترود، سد معبر در شهر هشترود را می توان به عنوان یک معضل یاد کرد، به طوری که بارها شاهد بودیم که شهروندان برای عبور از پیاده رو مسیر خود را به علت سد آن تغییر داده اند و ما بنا به خواست مردم و نارضایتی آنها نسبت به این مشکل مطالبی را عنوان خواهیم کرد که امید است مورد توجه مسئولان و مردم هشترود قرار گیرد.

 

سد معبر همواره یکی از معضلات جدی شهرها به شمار می رود، معضلی که به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ چرا که معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را در مسیر منافع خود تصرف کرده و آن را مسدود کند.

 

سد معبر

 

اما متاسفانه همواره در سطح شهر می بینیم که اصناف مختلف و افراد و گروه‌ها با قراردادن اجناس و کالاهای خود در معابر عمومی و محل‌های تعریف شده به‌عنوان مایملک عموم مردم، مسیرهای تردد را مسدود می کنند.

قانون در مورد سد معبر چه می گوید؟

این در حالی است که طبق ماده ۱۰۱ و تبصره ۶ ماده شهرداری، معابر و شوارع عمومی‌که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان، وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد قانون شهرداری‌ها موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کرده و آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی هر شهروندی می باشد جلوگیری نماید.

همچنین مطابق تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها نیز اراضی کوچه‌های عمومی‌ و میدان‌ها و پیاده‌روها و خیابان‌ها و به طورکلی معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغ‌های عمومی‌ و گورستان‌های عمومی‌ و درخت‌های معابر عمومی ‌واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی ‌محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.

 

انتظار برای برخورد جدی از سوی شهرداری

 

حال باید دید شهرداری هشترود برای جلوگیری از این معضل اجتماعی چه راهکاری ارئه می دهد.

 

سد معبر

 

البته ناگفته نماند که شهرداری ها همواره نسبت به سد معبر و جمع آوری مزاحمان اقدام می‌کنند، ولی به دلیل اینکه در این موضوع گاهی عرف در مقابل قانون قرار گرفته است، پس از گذشت مدتی از برخورد شهرداری‌ها با متخلفان، آنها دوباره به حالت اولیه بر می‌گردند!!

پایگاه اطلاع رسانی پیک هشترود در گزارشات بعدی تصاویری از معضل سد معبر در هشترود را به نمایش خواهد گذاشت.

گزارش از مهدی اسمعیل نژاد

پایان پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.