تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کد خبر : 70994

در نقد تحریف سخنان بزرگان؛

تاملی بر دیدگاه “وحدت جهان اسلام” از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری

تاملی بر دیدگاه “وحدت جهان اسلام” از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری

ستون پنجم در جمهوری اسلامی ایران چه از طرف قوم گرایان و چه از طرف طراحان ایده های منافی وحدت ،نمی تواند با ماسک لائیسم و سکولاریسم وارد عرصه شود ولی حتما می تواند به عنوان “نفوذی” در ارگان های تصمیم سازی نظام وارد شود.

به گزارش پیک هشترود به نقل از آناج، وحدت جهان اسلام برای حضرت امام(ره) آرمانی بزرگ تلقی می‌شد، ایشان درد و ضعف ملت را در تفرقه و مجد و عظمت را در وحدت و همدلی می‌دانستند. وحدت از دیدگاه امام دارای دامنه وسیعی است و وحدت مستضعفان یا مسلمانان در راه اهداف کلی دینی و دستیابی به کمال مطرح می‌باشد. مقام معظم رهبری نیز به موضوع وحدت چنان اهمیتی می‌دهند که آن را به عنوان مسئله‌ای استراتژیک و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت دعوت کرده‌اند.

یک کانال تلگرامی، در مطلبی تحت عنوان “ستون پنجم با ماسک اتحاد اسلام می‌آید، مطالبی نوشته‌‌اند که به‌نظر از دیدگاه‌های ناب حضرت امام(ره) و سیره عملی مقام معظم رهبری فاصله دارند. در بخشی از این نوشته آمده است: “جهان اسلام نه یک سازه ژئوپولیتیک است و نه یک سازمان منطقه‌ای. نه از همگونی و یکپارچگی نژادی و زبانی برخوردار است و نه آرمان سیاسی مشترکی دارد.” این جملات نشان از انحراف عمیق خط فکری نویسنده ی این مطلب با آرمان های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) دارد.

باید توجه کنیم گفتمانی که به نام اتحاد جهان اسلام توسط امام(ره) بعد از انقلاب طرح شد، به مدد اراده‌ی یک ملت بود که همگی خود را در قامتی به نام “اسلام” و “ایران” تعریف می‌کردند.

اگر بنا باشد ما از گفتمان اسلامی خودمان فاصله بگیریم، در واقع به سمت انزوای منطقه‌ای و اختلافات فرقه‌ای خواهیم رفت. این مساله همان است که امام(ره) از آن به عنوان ترفندهای سلطه طلبان برای حکومت بر مستضعفان یاد کرده و فرمودند: «الآن اجتماعاتی هست که به اسم شیعه و سنی بنابر ایجاد اختلاف دارند؛ همان‌طور که وابستگان به قدرت بزرگ آمریکا در طائف این مسئله را طرح کردند و برای خدمتگزاری به شوروی است. نقشه اختلاف بین برادران را ریختند و به دنبال آن، در کشور خودمان هم اشخاصی دارند همان نقشه را پیاده می‌کنند، غافل از آنکه اگر خدای نخواسته این قدرت‌های بزرگ در ایران برگردند، نه اسلام می‌ماند و نه اهل­سنتی و نه اهل­تشیعی باقی می‌گذارند» (صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۸۱).

در این نوشته – با تلخیص- ادعا شده است: سخن گفتن از اتحاد، فقط در چارچوب یک سازمان ممکن است و برای ایجاد یک “سازمان منطقه‌ای” باید، منطقه ی جغرافیایی متجانس و منافع مشترک و منطقه‌ی ژئوپلتیکی بر اساس درک مشترک شکل بگیرد.

ولی امت واحد از نظر امام که متشکل از همه اقوام و نژادها و ملیت‌‏ها باشد، هدف اسلام برای مقابله با دشمنان است. ایشان می‌فرمایند: «… اسلام آمده تا تمام ملل دنیا را عرب را عجم را ترک را فارس را همه را با هم متحد کند و یک امت بزرگ به نام امت اسلام در دنیا برقرار کند تا کسانی که می‏خواهند سلطه‌‏ای بر این دولت‌‏های اسلامی و مراکز اسلام پیدا کنند، به واسطه اجتماع بزرگی که مسلمین از هر طایفه هستند، نتوانند. (رساله نوین، مسائل سیاسی و حقوقی، امام خمینی۴، ص ۱۳۹).

در جایی دیگر نوشته‌اند: یکپارچگی جهان اسلام هیچگاه با «ایرانیت ما» به خطر نمی‌افتد و نخواهد افتاد. چون جهان اسلام اصولا یکپارچه نیست که این مولفه دچار خطر شود.

باید این را بدانیم که اختلافات میان کشورهای اسلامی، براساس اصول و روش‌های استراتژیک مرتفع می‌گردد و شاید طرح ادعاهایی از این قبیل فقط کمک به ایجاد شکاف در بین مسلمین می‌کند. گفت‌وگو، تفاهم، تقریب، احساس مشترک و باور به سرنوشت مشترک، مقوله‌های وحدت‌ساز را تشکیل می‌دهند و ایرانیتی که امروز برخی به نام ایده‌های “ایرانشهری” دم از آن می‌‌‌زنند، هیچگاه کمکی به اتحاد اسلام نمی‌‌کند و فقط به اختلافات موجود دامن می‌زند.

در جایی دیگر نوشته‌‌اند “جنبه خنده‌دار مساله اینجاست که خود مساله اتحاد اسلام سالهاست که از دستور کار جمهوری اسلامی خارج و بایگانی شده است ولی در این میان چند فعال سیاسی که به پان ترکیسم و تجزیه طلبی شهرت داشته و تحت تعقیب نهادهای امنیتی به عنوان یک تهدید و سوژه قرار دارند، از خود نظریه پردازان ام القرا جلوتر افتاده‌اند.”

تا جایی که می‌دانیم، سیاست‌های کلی نظام بر اساس قانون اساسی، توسط مقام معظم رهبری تعیین و تبیین می شوند. مقام معظم رهبری با حساسیت و دقت انسجام و اتحاد اسلامی را مورد بررسی قرار داده و نه تنها با گفتار و بیانات خود در این زمینه گام برداشته‌اند بلکه در حیطه عمل نیز با تأسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حمایت بی‌دریغ از کنفرانس وحدت اسلامی این ضرورت و اهمیت را اثبات نموده اند.حال اگر عده ای به واسطه قلم ففرسایی در برخی محافل،خود را مبیّن دستور کار جمهوری اسلامی می دانند،حرف دیگری است!

در نهایت باید توجه داشته باشیم که ستون پنجم در جمهوری اسلامی ایران چه از طرف قوم گرایان و چه از طرف طراحان ایده های منافی وحدت ،نمی تواند با ماسک لائیسم و سکولاریسم وارد عرصه شود ولی حتما می تواند به عنوان “نفوذی” در ارگان های تصمیم سازی نظام وارد گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.