تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 70991

آشنایی با موشک بالستیک عاشورا؛

تاج صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم

تاج صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم

قدرت موشکی ایران یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

 در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روزها محور بحث روز است، بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می دهد که برد این موشک ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

تاج صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های بالستیک هستند.

موشک بالستیک نوعی موشک است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند. مهم‌‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک، پیشرانه آنهاست که میزان برد را مشخص می‌کند. موشک های بالستیک می‌توانند بردی از ۱۵۰ تا ۵ هزار کیلومتر داشته باشند، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گردند.

تقسیم بندی موشک‌های بالستیک براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. مهم‌‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک پیشرانه آن است که میزان برد را مشخص می‌کند که می‌تواند بردی از ۱۵۰ تا ۵ هزار کیلومتر داشته باشد، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گردند.

تاج صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم

موشک عاشورا

آذرماه سال ۸۷ بود که سردار سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان طی خبری اعلام کرد از موشکی رونمایی می شود که در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد.  نجار گفت که جمهوری اسلامی ایران قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد و هرگز هم دست به این کار نخواهد زد، اما اگر کسی بخواهد به ایران حمله کند با پاسخ سخت نیروهای مسلح مواجه خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود، ساخت موشک عاشورا را باعث افتخار نیروهای مسلح دانسته و عنوان کرد که این موشک از ساخته های صنایع موشکی ایران بوده و نشان از خودکفایی ما در صنعت دفاعی دارد.

موشک عاشورا از موشک های بالستیک میان برد است که به همراه موشک هایی نظیر شهاب ۳، فجر۳ و قدر ۱۱۰ در این رده قرار می گیرند. موشک عاشورا را تاج صنعت دفاعی ایران لقب داده اند. موشک عاشورا از نظر برد نمونه ارتقاء یافته موشک شهاب -۳ است که با افزایش ۵۰۰ کیلومتری برد نسبت به شهاب-۳، در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد.

سرعت، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در ساخت موشک‌ها به آن توجه می‌شود؛ سرعت از دو زاویه در موشک اهمیت دارد؛ یکی از آنها زمان آماده سازی برای شلیک می‌باشد که  از اهمیت زیادی در رزم نظامی برخوردار است؛ گاه در جنگ‌ها شرایطی بوجود می‌آید که موشک‌ها باید به سرعت آماده شلیک شوند؛زمان آماده سازی موشک عاشورا برای شلیک نیز بسیار اندک ارزیابی شده است.

تاج صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم

سرعت پرواز تا هدف، معیار دیگری از قدرت موشک‌هاست. عاشورا دارای موتور دو مرحله‌ای است که به کمک سوخت جامد، دارای سرعت ۶ ماخ ( حدود هشت کیلومتر در ثانیه) است. سرعت مافوق صوت، باعث کاهش مقدار زمان مورد هدف قراردادن اهداف دشمن وافزایش دقت موشک می‌گردد و این امکان را به موشک عاشورا می‌دهد که حرکت خود را تا هدف، بدون آنکه رادار‌ها آن‌را شناسایی کند، ادامه داده و بر سیستم‌های ضد موشکی دشمن فائق آید.

هفته نامه گلوبال سکیوریتی در گزارش خود درباره موشک عاشورا نوشت که این موشک با قطر ۱٫۲ تا ۱٫۴ متری از تعداد زیادی بمبلِت ها تشکیل شده و کلاهک آن وزنی در حدود ۷۵۰ کیلوگرم دارد و کلاهکی با این وزن قدرت تخریب این موشک را افزایش داده است. ارتفاع این موشک در حدود ۱۹ تا ۲۳ متر بوده و روند طراحی، تحقیق و توسعه موشک عاشورا توسط صنایع شهید باقری و در گروه صنعتی صنام (گروه ۱۴۰) زیرمجموعه صنایع دفاع انجام شده است.

زمانی که  آزمایش موشک عاشورا با موفقیت انجام و توسط وزارت دفاع اعلام شد، واشنگتن و تل آویو در واکنش  به آزمایش این موشک اعلام کردند؛ موشک جدید ایران قادر است با این موشک اهداف آمریکایی در شرق اروپا و خاک رژیم صهیونیستی را با خاک یکسان کرده و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد کند؛ بنابراین ساخت و آزمایش چنین موشکی هشداری آشکار به کشورها و دولت های متخاصم منطقه ای است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش سال ۲۰۱۲ خود به بررسی موشک های ساخت ایران پرداخته و درباره موشک های ساخت ایران گفته است؛ ایران با هدف ارتقاء برد و سرعت موشک های بالستیک خود، گونه ای از موشک شهاب ۳ با برد ۲۰۰۰ کیلومتر به نام ” عاشورا ” را طراحی و تولید کرده است. ایران درصدد است تا غیر از ارتقاء کمیت و قدرت تخریب، دقت موشک های فعلی خود را نیز افزایش داده و قراراست تا از نوعی سرهای جنگی استفاده کند که حاوی بمبلِت ها(بمب های کوچک) است.

تاج صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم

هفته نامه دفاعی جین هم در گزارش خود درباره موشک عاشورا نوشت که ایران کار بر روی ارتقاء موشک های بالستیک خود به خصوص گونه ای از موشک شهاب ۳ با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر به نام ” عاشورا ” را ادامه داده است. عوزی روبین، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل به نشریه جینز دیفنس گفته که اگر اطلاعاتی که در مورد موشک عاشورا به دست آمده دقیق باشد، ساخت این موشک نقطه عطف مهمی در برنامه موشکی ایران است.

موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی امروزه به همگان ثابت شده است و اکنون شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده است. اعمال تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تهران توانست یکه و تنها راه خود را در حوزه دفاعی ادامه دهد.

کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته‌  است طیف‌ متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همینطور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهم ترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد که کشور ما به خوبی از آن برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.