تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
کد خبر : 70903

چه خانوارهایی مشمول سبد حمایتی می‌شوند؟

چه خانوارهایی مشمول سبد حمایتی می‌شوند؟

سازمان برنامه و بودجه موظف شد برای حمایت از گروه های کم درآمد جامعه و تامین بسته های حمایتی، در قالب واریز به حساب سرپرست خانوار از طریق حساب های بانکی متصل به یارانه های نقدی اقدام کند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح حمایت غذایی از گروه های کم درآمد جامعه که در نشست چهارشنبه هفته گذشته هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه تصویب شد، به دستگاههای اجرایی مربوطه ابلاغ شد.

بر اساس این طرح ۸ ماده ای، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است به منظور حمایت از گروه های کم درآمد جامعه و تامین بسته های حمایتی برای گروه های تحت پوشش، در قالب واریز به حساب سرپرست خانوار از طریق حساب های بانکی متصل به یارانه های نقدی اقدام کند.

بر این اساس، خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، خانوارهای با درآمد کمتر از ۳۰ میلیون ریال در گروه های کارگران ساختمانی، قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان، رانندگان بین شهری  و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاههای متفرقه، عشایر و روستائیان، بازنشستگان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می شوند، مشمول طرح حمایت غذایی از گروه های کم درآمد جامعه خواهند شد. همچنین سایر خانوارهای کم درآمد با درآمد ماهانه کمتر از ۳۰ میلیون ریال که درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود، مشمول دریافت سبد حمایت غذایی می شوند.

بر اساس طرح حمایت غذایی از گروه های کم درآمد جامعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به درخواست کتبی اشخاص پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه مذکور به حساب های بانکی مربوط رسیدگی کند.

دستگاههای اجرایی نیز موظف به ارائه اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی خانوارهای مشمول هستند.

منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح حمایت غذایی از گروههای کم درآمد جامعه از محل مابه التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه های پتروشیمی و پالایشگاهها نسبت به متوسط نرخ سامانه نیما و تغییر قیمت گاز مصرفی کارخانه های فولاد تامین می‌شود.

بر این اساس وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک کارخانه های پتروشیمی و سوخت کارخانه های فولاد، مابه التفاوت قیمت را دریافت و به حساب ویژه ای نزد خزانه داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندی یارانه ها افتتاح می‌شود، واریز کند.

همچنین سازمان هدفمندی یارانه ها نیز موظف است متناسب با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار مربوط به اجرای این طرح را برای تامین بسته های حمایتی به حساب ذینفعان واریز کند.

بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است تا سقف مبلغ ۹۰ هزار میلیارد ریال از منابع موضوع بند ۴ را صرف اجرای این تصویب نامه و مازاد بر سقف یاد شده را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران کند.

اعتبار واریزی موضوع این طرح برای همه اشخاص و خانوارها صرفا برای خرید کالاهای سبد حمایتی مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قابل استفاده است.

دستورالعمل اجرایی این طرح در کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه و با همکاری وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/م.ا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.