تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر : 70555

«فاتح مبین»؛ محافظ شبانه روزی خلیج فارس

«فاتح مبین»؛ محافظ شبانه روزی خلیج فارس

موشک «فاتح مبین» سومین موشک بالستیک ایرانی علیه اهداف دریایی است که توسط متخصصین صنعت دفاعی کشور طراحی و تولید شده است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، روز گذشته و در آستانه روز صنعت دفاعی، جدیدترین موشک ایرانی با نام «فاتح مبین» توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

این موشک نسل جدیدی از  خانواده موشک‌های «فاتح»  بشمار می‌آید که مجهز به جستجوگر پیشرفته و هوشمند با قابلیت نقطه زنی است.

موشک فاتح محصول یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی صنعت دفاعی کشور است که نمونه های ابتدایی آن در اوایل دهه ۸۰ شمسی مورد تست و آزمایش قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۳۸۳ اولین نمونه از موشک فاتح۱۱۰ با برد تقریبی ۳۰۰ کیلومتر رونمایی شد.


موشک سوخت جامد «فاتح» دقیق ترین موشک ایرانی محسوب می شود

از این موشک مایل پرتاب -که با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است- تاکنون نسل‎های مختلفی تولید و عملیاتی شده که مهمترین ویژگی همه آنها خطای بسیار کم نسبت به سایر سامانه‎های موشکی سطح به سطح با برد مشابه بوده است.

موشک «فاتح ۳۱۳» با برد تقربی ۵۰۰ کیلومتر و موشک «ذوالفقار» با برد تقریبی ۷۵۰ کیلومتر ازجمله نمونه های ساخته شده بر مبنای کلاس فاتح است که در حوزه زمین به زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

موشک ذوالفقار که دوربرترین موشک از این خانواده است، در ۳۱ شهریور ۹۵ و در جریان رژه نیروهای مسلح برای اولین بار رونمایی شد و کمتر از یک سال بعد، در تاریخ ۲۹ خرداد ۹۶ نیروی هوافضای سپاه در جریان عملیات موشکی علیه مقر تروریستهای داعش در دیرالزور سوریه از آن استفاده کرد.


لحظه شلیک یکی از موشک های ذوالفقار شلیک شده به سمت مقر داعش در سوریه


نمایش عمومی موشک های ذوالفقار در جریان راهپیمایی روز قدس تهران

علاوه بر افزایش برد نسل‎های مختلف این موشک، دقت و قابلیت‎های نگهداری و عملیاتی آن نیز بهبود یافته به طوری که آن را در ردیف مهمترین سامانه‎های دفاعی کشور در راهبرد پاسخ سریع به دشمن قرار می‌دهد.

وزن سرجنگی برای انواع مختلف این موشک ها از ۴۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم گمانه زنی می‌شود و بنا بر مطالب اعلام شده از رسانه ملی، خطای موشک فاتح-۱۱۰ کمتر از ۱۰ متر بوده که این در مورد نوع دریایی آن از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک دریایی است. (میزان این خطا در نمونه های بعدی به حدود ۵ متر رسیده است.)

در واقع این میزان خطای اندک موشک‎های کلاس «فاتح» یا دیگر موشک‌های بالستیک به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.

* خلیج فارس؛ اولین بالستیک دریایی ایران

همانطور که در بالا گفته شد، موشک های کلاس فاتح که در ابتدا با ماموریت زمین به زمین ساخته می‌شد، بعدا در حوزه دریایی نیز توسعه پیدا کرد که اولین نمونه آن در این حوزه، موشک «خلیج فارس» بود.

این موشک که بسیاری از کارشناسان آن را مهمترین شاهکار سردار شهید حسن طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) می‌دانند، در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ رونمایی و اعلام شد که می‌تواند با برد ۳۰۰ کیلومتر اهداف دریایی کوچک را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.

موشک «خلیج فارس» به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.


لحظه اصابت موشک خلیج فارس به هدف دریایی

موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خود از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌برد که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله، مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.


لانچر سه فروندی موشک خلیج فارس

* «هرمز» سپاه؛ حافظ «هرمز» ایران

۴ سال پس از رونمایی موشک خلیج فارس و در جریان بازدید حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا از دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه (اردیبهشت ۹۳)، دو موشک دیگر از کلاس فاتح با نام های هرمز ۱ (ضد رادار) و هرمز ۲ (زمین به دریا) رونمایی شد.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بُرد موشک هرمز در حدود ۳۰۰ کیلومتر بوده و سرعت موشک هرمز۲ نیز بین ۴ الی ۵ برابر سرعت صوت است.

موشک هرمز۱ (ضد رادار) بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می‌برد و یا موشک فاتح ۱۱۰ که از یک سامانه دقیق هدایتی استفاده می‌کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و به منبع انتشار آنها حمله می‌کند.

در تصاویر منتشر شده از آزمایش این موشک، مشخص شد که هرمز ۱ توانسته است کانتینری به طول تنها ۶ متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود، منهدم کند که دقت و عملکرد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سردار حاجی‌زاده در این‌باره می‌گوید: «هرمز۱ می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجوگر را منهدم کند.»

نکته دیگر در مورد سامانه موشکی «هرمز» بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد.

* فاتح مبین؛ سومین عضو بالستیک های ضد ناو ایرانی

با رونمایی روز گذشته از موشک «فاتح مبین» به عنوان نسل موشک های مایل پرتاب فاتح، تعداد موشک های ضد ناو ایرانی در این کلاس به عدد ۳ رسید.

البته نهاد های رسمی مشخصات دقیق این موشک ازجمله میزان دقیق برد و وزن سرجنگی آن را اعلام نکردند اما طبق گفته امیر حاتمی وزیر دفاع، «فاتح مبین» موشکی چابک، رادارگریز، تاکتیکی و نقطه زن است که براساس فن‌آوری‌های پیشرفته بومی طراحی و ساخته شده و قادر است در همه ساعات شبانه روز و شرایط محیطی و جنگ الکترونیک دشمن، اهداف خاص مورد نظر را در روی زمین و دریا تشخیص داده و از تمامی موانع و سدهای ضدموشکی عبور و اهداف را منهدم کند.

سپاه پاسداران در گذشته (سال ۸۹) فیلمی از روند تست موشک خلیج فارس منتشر کرد که در آن، این موشک با موفقت توانست یک هدف شناوری کوچک را مورد اصابت قرار دهد. (خلیج فارس بعدها در رزمایش متعددی نیز مورد استفاده قرار گرفت.)

همچنین در اسفند ۹۵ سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که در جریان یک تست توانسته‌اند با استفاده از موشک هرمز، یک هدف شناوری را در دریای عمان مورد اصابت قرار دهند؛ این موشک از سواحل مکران شلیک شده بود.

از تست موشک جدید «فاتح مبین» نیز دیروز فیلمی منتشر شد اما برخی معتقدند این موشک در جریان رزمایش اخیر سپاه در آبهای جنوبی کشور (خلیج فارس و تنگه هرمز) مورد استفاده قرار گرفته است.

البته از این رزمایش هیچ جزئیاتی به صورت رسمی منتشر نشد اما شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ایران در این رزمایش از نسل سوم موشک های ضد ناو خود از کلاس فاتح اسفاده کرده است.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه نیز در پایان این رزمایش از عملکرد یگان های نیروی هوافضا تشکر کرد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.