تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر : 70463

آزادراه مراغه – هشترود ۳۰ درصد پیشرفت دارد

آزادراه مراغه – هشترود ۳۰ درصد پیشرفت دارد

مدیر پروژه های آزادراه های شمالغرب کشور با اشاره به فعال بودن قطعات پنج گانه آزادراه مراغه – هشترود گفت: این طرح هم اکنون به طور متوسط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از ایرنا، اروجعلی علیزاده روز پنجشنبه در نشست مشترک با فرماندار مراغه با محوریت آزادراه مراغه – هشترود افزود: هم اکنون بیشترین میزان پیشرفت فیزیکی در قطعات ۲ و ۳ این طرح به ترتیب با ۴۱ و ۵۲ درصد است.
وی ادامه داد: از ابتدای آغاز این طرح تاکنون یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای این منظور از سوی دولت هزینه شده است.
وی اضافه کرد: از این رقم، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در قالب کارکرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانکاران قطعات مختلف پرداخت و ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه برای ادامه این طرح ملی باید تامین اعتبار شود فت: ۹۵۰ میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی محدوده این طرح نیاز است.
وی افزود: براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، ۳۵ کیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.
وی از توافقات انجام شده با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای سرمایه گذاری در این طرح خبرداد و اضافه کرد: بر این اساس، سهم سرمایه گذاری دولت ۶۰ درصد، سهم بانک سپه ۲۰ و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز ۲۰ درصد خواهد بود.
مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت اجرای این طرح ملی گفت: با توجه به اجرای بیش از ۴۰۰ کیلیومتر آزادراه و ۲ هزار کیلومتر طرح حمل و نقل جاده ای و ریلی در این استان، زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری حداقل ۳۰هزار میلیارد ریالی در استان ایجاد شده است.
سلطانی افزود: با بهره برداری از آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یکی از آزادراه های در دست اجرای این استان، مسیر تردد بین دو شهر حدود ۱۰کیلومتر کاهش یافته و روزانه بیش از سه میلیارد ریال در مصرف سوخت خودروهای عبوری در این مسیر صرفه جویی خواهد شد.
فرماندار مراغه نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تسریع در روند اجرای این طرح گفت: با رایزنی های موثر مسئولان استانی و استاندار در روزهای آینده با بانک سپه به عنوان سرمایه گذار، بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح تامین خواهد شد.
حمید شکری افزود: با تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، مشکلات شهرستانی و برخی موانع پیش روی تسریع در روند اجرایی این طرح بزرگ و حیاتی منطقه مرتفع خواهد شد.
آزاد راه مراغه – هشترود به طول ۹۲ کیلومتر بوده که در این طرح ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸٫۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اجرا می شود و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.
با اجرای آزاد راه مراغه – هشترود، طول این مسیر ۹ کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.