تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۹:۳۴
کد خبر : 67428

واکنش مقامات آذربایجان‌‌شرقی به درگذشت ریزعلی خواجوی؛

حجت‌‌الاسلام ‌آل‌‌هاشم: داستان دهقان فداکار از کتاب درسی حذف شد اما در خاطره‌‌ها باقیست/ سردار کریمیان: آذربایجان به خاطر داشتن چنین بزرگ‌‎‌مردانی به خود می‌‌بالد

حجت‌‌الاسلام ‌آل‌‌هاشم: داستان دهقان فداکار از کتاب درسی حذف شد اما در خاطره‌‌ها باقیست/ سردار کریمیان: آذربایجان به خاطر داشتن چنین بزرگ‌‎‌مردانی به خود می‌‌بالد

تعدادی از مقامات استانی با صدور پیام‌‌هایی جداگانه درگذشت دهقان فداکار را تسلیت گفتند.

به گزارش پیک هشترود، دهقان فداکار عصر روز یک‌شنبه پنجم آذرماه از شهر میانه به این بیمارستان انتقال یافت که در بدو ورود، با علایم بیماری ذات‌الریه و کاهش هوشیاری در بخش آی. سی. یو این مرکز تحت مراقبت قرار گرفته بود دقایقی پیش درگذشت.

“ریزعلی خواجوی” نام‌آشنای همه ایرانیان است و داستان فداکاری وی در کتاب‌های سال سوم دبستان سال‌هاست که ‌منتشر می‌شود و فداکاری که در یک شب سرد سال ۱۳۴۱ جان صدها نفر را نجات داد و با وجود کتک خوردن آن شب، از این ماجرا به عنوان بهترین خاطره زندگیش یاد می‌کند.

درپی درگذشت او امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان‌‌شرقی با صدور پیام تسلیت مشترک نوشتند: «خبر درگذشت ریزعلی خواجوی، معروف به دهقان فداکار باعث تاسف و تالم گردید، هرچند داستان دهقان فداکار از کتاب درسی حذف و مشعل اسطوره چندین نسل از مردم ایران و آذربایجان، که به دلیل عارضه شدید ریوى در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بستری بود، با لبیک به دعوت حق خاموش شد، اما همواره در خاطرات ما باقی است.

اینجانبان فراق این قهرمان ملی را به مردم ولایتمدار و غیرتمند آذربایجان شرقی‌، به‌ویژه خانواده محترم ایشان از صمیم قلب تسلیت و تعزیت عرض می‌نمائیم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علودرجات و رحمت واسعه‌ی الهی آرزومندیم.»

سردار غلام‌‌عسگر کریمیان، فرمانده سپاه عاشورا نیز با صدور پیامی نوشت: «این بزرگمرد که نمادی از مسئولیت پذیری، از خودگذشتگی و ایثار بود و سالها به عنوان اسوه فداکاری معرفی گردید؛ از غیورمردان خطه آذربایجان و وارثان فرهنگ غنی انسانی-اسلامی مردمان بزرگوار این خطه از کشور عزیزمان بود.

آذربایجان بر خود می بالد که چنین بزرگمردانی داشته و مهد پرورش اسطوره های واقعی اخلاق و انسانیت است. مطمئنا قلب هر ایرانی با شنیدن خبر درگذشت این بزرگمرد محزون می‌گردد.

نام و یاد دهقان فداکار تا ابد بر لوح دل و جان ایران و انسانیت حک شده است و بر ماست تا فداکاری و مسئولیت پذیری آن مرحوم را به عنوان الگو و اسوه به نسلهای آینده نیز انتقال دهیم. درگذشت ایشان همچنین یادآور این نکته است که قدردان اسوه های اخلاقی میهن مان در ایام حیاتشان باشیم.»

ایرج شهین‌‌باهر، شهردار تبریز نیز با بیان اینکه آن مرحوم با شجاعت تاریخی خود در پاییز سال ۱۳۴۰، از وقوع فاجعه ریلی جلوگیری کرد و به یکی از معلمان برجسته فداکاری و ایثار در میان کودکان ایران‌زمین تبدیل شد، در پیامی عنوان کرد: اگرچه نام و ماجرای مرحوم حاجوی از کتاب درسی کودکان حذف شد، اما نام این پیر جوانمرد در تاریخ ایثار و فداکاری، جاودانه خواهد بود؛ اینجانب درگذشت مرحوم حاجوی را به خاندان گرانقدر و مردم شریف میانه تسلیت عرض گفته و از درگاه ایزد منان رحمت بیکران الهی برای وی مسئلت دارم.

مسعود پزشکیان، نایب‌‌ رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز نیز در پیامی خاطرنشان کرد: درگذشت این قهرمان ملی را به مردم شریف ایران، بخصوص مردم غیور آذربایجان و شهرستان میانه و به‌ویژه خانواده‌ی محترم ایشان از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علودرجات و رحمت واسعه‌ی الهی و برای بازماندگان محترم، صبر و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.