تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۳۸
کد خبر : 66322

رئیس مرکز بهداشت شهرستان هشترود در گفتگو با پیک هشترود:

تشریح خدمات تغذیه ای به مراجعان در مراکز و خانه های بهداشت/ کمک تغذیه ای به ۱۵۰ مادر باردارِ واجد شرایط با همکاری بنیاد علوی بصورت ماهانه

تشریح خدمات تغذیه ای به مراجعان در مراکز و خانه های بهداشت/ کمک تغذیه ای به ۱۵۰ مادر باردارِ واجد شرایط با همکاری بنیاد علوی بصورت ماهانه

عقیل نوروزی گفت: در واحد تغذیه، کارشناس تغذیه مستندات را بررسی و چنانچه مادر بارداری واجد شرایط باشد اقدام به تشکیل پرونده کرده و با همکاری بنیاد علوی برای ۱۵۰ مادر هشترودی کمک تغذیه ای به ارزش تقریبا ۵۰۰ هزار تومان با تنوع غذایی اختصاص داده شده است.

عقیل نوروزی رئیس مرکز بهداشت شهرستان هشترود در گفتگو با خبرنگار پیک هشترود، با اشاره به اینکه غذا از ابتدایی ترین نیاز های انسان بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی آن غیر قابل انکار میباشد، گفت: در قران کریم نیز بارها و بارها به این غریزه و نیاز بدنی توجه ویژه شده است به طوری که در جای جای آن خداوند برای بهترر و سالم ماندن توصیه هایی به بندگان خود داشته است نظیر سوره عبس آیه ۲۴ “ادمی باید به غذا و خوراک و آنچه میخورد توجه داشته باشد و یا سوره بقره آیه ۷۲ “از غذاهای پاک و پاکیزه و قابل حلال و قابل خوردنی استفاده کنید و شکر نعمت های خداوند را بجا بیاورید.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در سطح مرکز بهداشت شهرستان و برابر سیاست های مرکز بهداشت استان واحدی بنام واحد بهبود تغذیه وجود دارد که یک نفر کارشناس تغذیه در این واحد مشغول میباشد. این واحد مسول هماهنگی فرآیندهای مربوط به تغذیه در سطح مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت میباشد

نوروزی افزود: در این واحد فرآیندهایی چون تغذیه کودکان، تغذیه مادران باردار، تجویز و توزیع مکمل های دوران کودکی و دوران بارداری با هماهنگی و مشورت واحد امور دارویی و واحد سلامت خانواده انجام میشود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان هشترود تصریح کرد: برای کلیه کودکان با ورود به شش ماهگی و شروع غذای کمکی توصیه های لازم تغذیه ای داده شده و نمودار رشد کودکان توسط همکاران در واحدهای محیطی ترسیم میشود و چنانچه کودکی به هر دلیل رشد نامطلوب داشته باشدضمن مراقبت های ویژه تغذیه ای در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده میشود.

وی ادامه داد: همچنین این واحد کودکان بی بضاعتی که دچار اختلال رشد می باشند را توسط همکاران در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی شناسایی و برای اختصاص جیره غذایی کمکی به کمیته امداد معرفی میکنند.

نوروزی اضافه کرد: در مورد زنان باردار نیز این واحد با همکاری واحد سلامت خانواده توصیه ها و آموزش های تغذیه ای لازم را به مادران در حین بارداری میدهد و چنانچه مادرانی به هر دلیل نمودار رشد نامطلوب داشتند توسط بهورزان و مراقبین سلامت  مراکز بهداشتی شناسایی و به واحد بهبود تغذیه ارجاع داده میشوند.

وی بیان کرد: در این واحد کارشناس تغذیه مستندات را بررسی و چنانچه مادر بارداری واجد شرایط باشد اقدام به تشکیل پرونده کرده و با همکاری بنیاد علوی برای این مادران کمک تغذیه ای به ارزش تقریبا ۵۰۰ هزار تومان با  تنوع غذایی و انواع مواد غذایی مختلف اختصاص میدهند که سهمیه شهرستان ماهانه ۱۵۰ مادر واجد شرایط میباشد.

نوروزی تاکید کرد: از دیگر فعالیت های این واحد توجه به ید موجود در نمک مصرفی خانوار از طریق ید سنجی نمک مصرفی خانوارها به کمک واحد مهندسی بهداشت محیط میباشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف واحد تغذیه مرکز بهداشت توزیع مکمل های ویتامین د در بین نوجوانان و جوانان و همچنین برنامه آهن یاری برای دانش آموزان دختر سنین راهنمایی و دبیرستان به مدت ۱۶ هفته میباشد که با همکاری آموزش و پرورش انجام میگیرد که به هر دانش آموز یک قرص آهن داده میشود تا در حضور مدیر مدرسه قرص را بخورد ( برای پیشگیری از کم خونی و عوارض بعدی آن).

نوروزی ابراز کرد: از اول مرداد ماه نیز همزمان با اجرای برنامه خطر سنجی بیماریهای غیر واگیر که به برنامه ایراپن مشهور است کلیه  افراد بالای ۳۰ سال به نوبت به خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی دعوت شده و از نظر بیماریهای قلبی عروقی دیابت و چربی خون بالا و همچنین از نظر سرطان روده بزرگ سرطانها دهانه رحم سرطان سینه و همچنین از نطر سلامت روان و سوی مصرف مواد و همچنین از نظر سبک تغذیه مورد بررسی و غربالگری قرار میگیرند که افراد نیازمند مشاوره های تغذیه به کارشناسان تغذیه ارجاع داده میشوند که در قالب این برنامه شبکه بهداشت در نظر دارد ۴ کارشناس تغذیه از طریق نیروی طرحی جذب کند.

 

مصاحبه از مهدی اسمعیل نژاد

 

انتهای پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.