ساعت: 13:21 منتشر شده در مورخ: 1396/06/19 شناسه خبر: 65178

دنیای اطراف ما پر است از مشاغل و شرکت ها و فعالیت های تجاری و اقتصادی مختلفی که هر کدام به دنبال ایجاد شهرت و یافتن مشتریان خود تلاش های زیادی می کنند. احتمالا همه ما تا حدودی با برند و علامت های تجاری اشنایی داریم و می دانیم که این علامت متعلق به کدام […]

Print Friendly

دنیای اطراف ما پر است از مشاغل و شرکت ها و فعالیت های تجاری و اقتصادی مختلفی که هر کدام به دنبال ایجاد شهرت و یافتن مشتریان خود تلاش های زیادی می کنند. احتمالا همه ما تا حدودی با برند و علامت های تجاری اشنایی داریم و می دانیم که این علامت متعلق به کدام شرکت است و بر روی کدام محصولات درج می شود. اما ایا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا شرکت ها برای معرفی خودشان از برند یا علامت های تجاری به این وسعت استفاده می کنند؟

 

تعریف برند با علامت تجاری

برند ریشه ای لاتین دارد که در ترجمه فارسی علامت یا نشان تجاری نامیده می شود. این نشان های تجاری توسط هر فرد حقیقی و یا حقوقی بدون محدودیت و الزام به داشتن شرکت می توانند به ثبت برسند. نشان های تجاری علامت هایی هستند که وظیفه تمایز و تفاوت بین محصولات یک شرکت یا یک فرد را با سایر شرکت ها و یا افراد حقیقی دیگر را بر عهده دارند. این اصلی ترین مفهوم برند است که اساس پیدایش برند را شاید بتوان همین مورد دانست.

اما برند یا علامت تجاری تنها برای ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات به کار نمی رود و از این علامت استفاده ها و اهداف زیادی تحقق می یابد. شرکت های مختلف برای امور بازار یابی و فروش خود و یا به منظور طبقه بندی محصولات و خدمات خود و همچنین در راستای کسب وجهه و اعتبار و هزاران دلیل دیگر از برند های تجاری استفاده می کنند .

برند در واقع ترکیبی از خطوط و رسوم و نقش ها ، اشکال دو بعدی و سه بعدی، رنگ ها و نورها و … است که از اجتماع انها با هم و یا بصورت انفرادی می توان نقش منسجم و قابل رویت و لمس را پدید اور که منحصر به فرد بوده و از هیچ الگو ، نماد، علامت تجاری و یا علامت ها و نقوش ملی و مذهبی تبعیت نکرده باشد و تنها متعلق به خالق و افریننده خود باشد.

وظیفه برند چیست؟

اولین وظیفه برند ایجاد تمایز بین محصولات یک شرکت یا فرد با سایر افراد و شرکت ها است. این برند در قالب یک نقش ظاهر می شود و با توصیف ویژگی ها و مشخصات محصول مانند نوع محصول، سازنده محصول، محل تولید محصول، کیفیت محصول و … مفهوم و منظور تولید کننده را هم به مخاطبین و مشتریان خود انتقال می دهد.

برند به عنوان شناسنامه محصول و اعتبار شرکت در بازار و در میان مشتریان عمل می کند و در واقع وظیفه دارد تا شرکت را به شهرت و اعتبار مورد نظر موسسین خود برساند. برند در بر دارنده ارمان ها و ارزو های مدیران و مسئولین و صاحبین آن پس از ثبت شرکت خود می باشد که در تلاش است با انتقال مفهوم و خواست انها به جامعه ، شرایطی را فراهم نماید که مشتریان به شرکت اعتماد کرده و میزان مشتری و مخاطب شرکت را افزایش دهد.

 

ایا باید برند را ثبت کرد؟

برند باید منحصر به فرد باشد یعنی تنها متعلق به یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد. از این رو ممکن است در صورت موفقیت برند افرادی سود جو با طمع بهره مندی از کامیابی برند شما در تلاش برای سو استفاده از ان بر بیایند. از این رو نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشور های دنیا توصیه می شود که برند ها را قبل از مدیریت و برنامه ریزی و معرفی به بازار و جامعه مشتریان به ثبت برسانید.

ثبت برند خیال شما را اسوده خواهد کرد و شما را مالک بی قید و شرط برند خواهد کرد و هیچ فرد حقیقی و حقوقی دیگر نمی توان از برند شما برداشت شخصی و یا سو برداشت نماید. در صورتیکه این موضوع برای شما و مقامات قضایی به اثبات رسید که فردی از برند شما سو استفاده کرده و یا می کند به راحتی می توانید از حقوق خود در مراجع قانونی دفاع کنید. اما فراموش نکنید لازمه این کار ثبت برند به نام شما می باشد.

 

کجا باید برند را ثبت کنید؟

برای ثبت برند باید به اداره مالکیت معنوی در تهران مراجعه نمود. البته ابتدا باید در سایت این اداره ثبت نام و مدارک لازم را برای تایید برند خود اپلود نمایید.

 

برند را خودتان باید ثبت کنید و یا مشاور حقوقی؟

برای ثبت برند و علامت تجاری در قانون تجارت ایران محدودیتی دیده نشده است و خود افراد هم می توانند در صورت داشتن شناخت کافی نسبت به مسائل حقوقی اقدام به ثبت برند بکنند. اما توصیه اغلب کارشناسان مسائل حقوقی استفاده از مشاور حقوقی برای ثبت برند می باشد.

در این خصوص مشاورین موسسه حقوقی ویونا معتقدند ثبت برند هر چند الزامی برای گرفتن وکیل ندارد ولی همانند سایر مسائل حقوقی موضوعی کاملا حرفه ای و حقوقی است که دارای جزئیات حقوقی خاصی است که باید ثبت کننده برند به خوبی به ان مسلط باشد.

ضمن اینکه استفاده از مشاور و یا وکیل برای ثبت برند باعث می شود خود افراد دیگر نیازی به رفت و امد ها زیاد نداشته باشند بخصوص اگر فرد و یا شرکت متقاضی ثبت برند در خارج از تهران باشد ثبت برند می تواند برای  او در صورتیکه خودش بخواهد برند را ثبت کند بسیار گران و هزینه بر شود.

 

برای ثبت برند چه مدارکی نیاز است؟

ثبت برند و علامت تجاری همانند سایر مسائل ثبتی و قانونی نیازمند تهیه مدارک و مستنداتی حقوقی است . این مدارک باید کاملا روشن و دقیق تهیه شود. کارشناسان موسسه حقوقی ویونا شما را برای تکمیل این مستندات همیاری خواهند نمود.

 

مستنداتی که برای ثبت برند نیاز دارید عبارتند از:

اشخاص حقوقی

  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
  • یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
  • کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت در صورتیکه برند ریشه غیر فارسی داشته باشد
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد ۱۰*۱۰
  • مهر شرکت
  • ریز اقلام بر طبق جواز فعالیت

 

  • اشخاص حقیقی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی در  صورتیکه برند ریشه غیر فارسی داشته باشد
  • یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰
  • ریز اقلام طبق جواز فعالیت

در کنار همه خوبی های برند ، برند را می توان به عنوان یک سند زنده از محصولات و خدمات شما در قالب رزومه و سابقه شما دید. منظور اینکه شهرت یک شرکت بیشتر در قالب برند ها و علامت های تجاری ان شرکت است و اگر این برند ها و علامت های تجاری به خوبی در بین جامعه هدف یعنی مشتریان شرکت شناخته شوند می توانند به عنوان اعتبار و شخصیت شرکت مستقلا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

با تعریف و ثبت برند برای فعالیت و حرفه خود نه تنها ابزاری را به دست خواهید اورد که کاملا مربوط و متعلق به شما خواهد بود که شما با استفاده از ان به تبلیغات وبازار یابی دست پیدا کنید بلکه وجهه  و اعتبار خود را هم بیشتر خواهید کرد. برند های معتبر برای شرکت ها مشتریان زیاد تری به همراه دارند.

برند یا می تواند بصوترحقیقی به ثبت برسد و یا حقوقی و هر شرکت و یا موسسه تجاری و یا افراد حقیقی نیز محدودیتی در تعداد ثبت برند ندارند و می توانند بسته به نیاز و خواست خود برند و نشان تجاری به ثبت برسانند.

Print Friendly

لینک کوتاه:
نظرات
هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده