تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۹:۱۷
کد خبر : 64569

به بهانه 9 مرداد روز اهدای خون؛

اهدای خون تحت تاثیر بُعد مسافت پایگاههای خون گیری/ افزایش بازه زمانی حضور اکیپ های خون گیری در هشترود بدلیل کمبود نیرو و امکانات در استان

اهدای خون تحت تاثیر بُعد مسافت پایگاههای خون گیری/ افزایش بازه زمانی حضور اکیپ های خون گیری در هشترود بدلیل کمبود نیرو و امکانات در استان

هرچند متولیان امر در سازمان انتقال خون نیز برای افزایش بازه زمانی حضور خود در شهرستان ها دلایل موجهی دارند اما بعد مسافت پایگاههای انتقال خون در استان رغبت خیران خون را برای حضور در این کار خداپسندانه و انسان دوستانه کمتر می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پیک هشترود، اهدای خون یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که در فرهنگ ایرانیان تبلوری خاص داشته و گروه‌های مختلف مردمی برای کمک به نیازمندان و بیماران اقدام به اهدای رایگان خون خود می‌کنند.

 

هر روز در سراسر دنیا میلیونها نفر خون اهدا می‌کنند تا جان هزاران نفر از همنوعان خود را نجات دهند چراکه با وجود پیشرفت‌های علمی قابل توجه در سال‌های اخیر، هنوز هیچ ماده‌ای جانشین خون انسان نشده و تنها منبع این ماده حیاتی، اهدای مستمر خون توسط انسانهای آگاه و انسان دوست است.

 

حال اهدای خون نیاز به یک پایگاه با تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص دارد و در استان آذربایجان شرقی در ۳ شهرستان پایگاه اهدای خون در شهرهای تبریز، مراغه و میانه فعال است اما دیگر شهرهای استان ازجمله شهرستان هشترود از وجود پایگاه اهدای خون محروم است و این در صورتی است که شهروندان تمایل زیادی به انجام این عمل خیر خواهانه دارند.

 

در سالهای گذشته سازمان انتقال خون استان هر ماه اکیپ های سیاری برای خون گیری به شهرستان هشترود اعزام می کرد و هر کس که تمایل به اهدای خون داشت می توانست در یک روز مشخص خون خود را اهدا کند اما مدتی است این حضور ماهانه به ۳ ماه تبدیل شده است.

 

 

افزایش بازه زمانی حضور اکیپ های خون گیری در هشترود بدلیل کمبود نیرو و امکانات در استان

 

 

احمدپور رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان هشترود در گفتگو با خبرنگار پیک هشترود در مورد علل این تاخیر در حضور اکیپ های خون گری گفت: متاسفانه سازمان انتقال خون استان کمبود امکانات و نیروی انسانی را علت حضور هر ۳ ماهه گروههای خون گیری اعلام کرده است.

 

وی اظهار داشت: ما چندین بار درخواست ایجاد پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان را داده و حتی امکاناتی مانند مکان نیز پیشنهاد کرده ایم اما یکی از شرایط ایجاد پایگاه ثابت این است که باید هر روز حداقل ۵۰ نفر برای خون گیری مراجعه کنند که به نسبت جمعیت مشکل است.

 

هرچند متولیان امر در سازمان انتقال خون نیز برای افزایش بازه زمانی حضور خود در شهرستان ها دلایل موجهی دارند اما هستند بیمارانی که نیازمند خون خیران خون هستند و هستند افرادی که تمایل به اهدای مستمر خون دارند اما بعد مسافت پایگاههای انتقال خون رغبت آنها برای حضور در این کار خداپسندانه و انسان دوستانه را کمتر می کند.

 

به هر حال به نظر می رسد شرایط خاص شهرستان هشترود به عنوان دروازه آذربایجان و وقوع تصادفات متعدد از یک طرف، ضرورت ایجاد پایگاه انتقال خون را به خوبی روشن می سازد که امید می رود این موضوع از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

 

 

گزارش از مهدی اسمعیل نژاد

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.