تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۹:۳۹
کد خبر : 64448

به بهانه روز دختر؛

یادداشت/ آسیب شناسی رفتاری دختران در جامعه

یادداشت/ آسیب شناسی رفتاری دختران در جامعه

رفتارهای دختران در جامعه تحت تاثیر انتظارات خانواده ها، جامعه و نگرش خود فرد شکل می گیرد و این عوامل به عنوان مهم ترین عامل شکل دهنده رفتارهای آنها است، در واقع رفتارهای دختران در جامعه ما معلول انتظارات جامعه از آنهاست.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، خانم سمیه طهماسبی زاده نوشت: دختران درآموزه های قرانی موجوداتی هستندکه به طور ذاتی دارای حیا و عفت هستند وبه همین دلیل است که حیا و عفت در ایشان به عنوان ارزش اهمیت دارد؛ زیرا بیانگر حفظ طبیعت وسلامت روح وروان ایشان است. کسانی که بی عفتی و بی حیایی را در پیش می گیرنددر حقیقت گرفتار شده واز فطرت سالم و طبیعت خدادادی خویش دور شده اند.

 
بسیاری از مشکلات روحی دختران ایرانی ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد، در واقع انتظارات نامعقول، اعتماد به نفس پایین، حس کنجکاوی، روحیه لذت طلبی، نگرش های غلط اجتماعی، نگرش های نابجا در مورد آینده و برخی کسالت های خفیف در ذهن دختران باعث بروز انواع مشکلات روحی و روانی در بین آنها می شود.

 

 

رفتارهای دختران در جامعه تحت تاثیر انتظارات خانواده ها، جامعه و نگرش خود فرد شکل می گیرد و این عوامل به عنوان مهم ترین عامل شکل دهنده رفتارهای آنها است، در واقع رفتارهای دختران در جامعه ما معلول انتظارات جامعه از آنهاست.

 
مثلا دختران نوجوان زیادی هستند که با قبول مساله حجاب در عمل به آن دچار مشکل می شوند. وقتی می پرسیم چرا نمی توانی حجاب را در عمل رعایت کنی در صورتی که حجاب را قبول داری در جواب می گوید وقتی برای اولین بار با حجاب کامل بیرون آمدم نگاهها به من تحقیر آمیز بود انگارجرمی مرتکب شده ام وچند نفر هم با پوزخند علت انتخابم را پرسیدند. به همین دلیل نمی خواهم در اقلیت باشم و می خواهم هم رنگ جماعت شوم.

 

 

باید گفت:این مشکل فقط در رابطه با حجاب نیست بلکه دربسیاری از موارد هست. ولی حجاب  ملموس تر نسبت به دختران هست.اینکه انتظارات جامعه از دختران باید منطبق با شرایط جامعه ای که در آن زندگی می کنیم باشد اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل اینکه بسیاری از انتظارات جامعه از دختران بر اساس شرایط جامعه نیست؛و از طرفی دیگر دختران جامعه ما نیز می خواهند خود را به شکل مطلوب نمایان کنند در نتیجه ممکن است دست به اقدامات و رفتارهایی بزنند که باعث بروز برخی مشکلات روحی و اجتماعی میشود.

 

 

مشکل دیگری که در جامعه دختران را آزار می دهد نابرابری های بین فرزندان در برخی خانواده هاست. برخی رفتارهای نابهنجار وغیر اجتماعی در بین دختران بسیار شایع شده است.متاسفانه در جامعه ما برخی رفتارها ی نا بهنجار نظیر گرایش به اعتیاد به داروهای آرامبخش قوی و نوشیدنی های الکلی بسیار شایع شده است.

 

 

متاسفانه  باید گفت بسیاری از مشکلات و رفتارهای نابهنجار دختران  در جامعه ما ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد.در واقع اعتمادبه نفس پایین نسبت به ظاهرخود(در مقایسه با بازیگران ومدلینگهای رسانه های مختلف)،حس کنجکاوی نسبت به جنس مخالف وانحرافات جنسی،روحیه ی لذت طلبی ،نگرش های غلط اجتماعی ،در ذهن دختران باعث بروز انواع مشکلات روحی در بین آنها می شود.

 

 

بهبود وضعیت دختران در جامعه نیازمند تغییر نگرش جامعه ،خانواده ها،واصلاح انتظارات نسبت به دختران است. در عصر حاضر  که جاهلیّت با چهره جدید و مدرن ظاهر شده است ـ به ویژه جامعه غربی که در اوج تحقیر و بهره کشی از زنان و دختران به سر می برد و تلاش می کند با قانونمند کردن ضدّ ارزش های خود برای دیگر جوامع و فرهنگ ها، فشارهای فراوان را به خصوص بر مسلمانان وارد سازد ـ

 

 

توجّه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان علیهم السلام داروی شفابخش روزگار ماست.

 

سمیه طهماسبی زاده

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.