تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۵۰
کد خبر : 63646

تمام دلایل خارش پوست و کهیر زدن

تمام دلایل خارش پوست و کهیر زدن

خارش پوست از مشکلات شایع پوستی که بسیار هم عذاب آور است, خارش پوست دلایل مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا میشوید.

به گزارش پیک هشترود به نقل از نمناک، خارش ، یکی از شایع ترین شکایات پوستی است که گاهی آن قدر شدید می شود که خواب و آرامش را از فرد می گیرد. شدت خارش گاهی به حدی است که بیمار با خاراندن های مکرر، بدنش را زخم می کند.خارش پوست

خارش پوست

خارش پوست یک حس ناخوشایند است که فرد را متمایل به خراشاندن بدن می کند. این حس، یکی از شایع ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می کند برای تخفیف یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند.

خارش پوست بدن

گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد. شما هم مطمئناً حس خارش را زمان گزیده شدن توسط پشه تجربه کرده اید و یا شاید به دنبال مصرف دارویی خاص یا غذای پر ادویه، دچار خارش و کهیر شده باشید.

خارش پوست نشان دهنده چیست؟

خارش پدیده ای ناراحت کننده و یکی ازعلل شایع مراجعه به پزشکان می باشد.خارش می تواند به صورت موضعی و یا در کل بدن ایجاد گردد.می تواند علامت یک بیماری پوستی و یا یک بیماری داخلی باشد.

قبل ازهرچیزبهتر است به برخی موارد توجه کرد که برخی از آنها عبارتند از آیا شغل شما ایجاب می کند که با مواد شیمیایی تماس داشته باشید، آیا ورزشی مانند شنا را دوست دارید که میتواند باعث خشکی و تحریک پوست شما شود،آیا مبتلا به بیماری ها یی هستید که ناچار به مصرف طولانی مدت داروها هستید،آیا آلرژی خاصی دارید و علایم حساسیت ها ی تنفسی و پوستی در شما وجود دارد، مروری کوتاه بر عوامل ایجاد کننده خارش به دانسته ها ی شما در مورد این بیماری آزار دهنده کمک خواهد کرد.

انواع خارش پوست

دو نوع خارش داریم که عبارتند ازخارش حاد و خارش مزمن. خارش حاد زیر شش هفته و خارش مزمن بیشتر از این زمان نامیده می شود.

علت های خارش بسیار متعدد بوده و از خشکی پوست وحساسیت ها ی پوستی، کهیر تا اختلالات غدد داخلی و قند و مصرف داروها و بیماری ها ی روماتیسمی تا بیماری بدخیم می باشد که البته مورد آخری از علل نادر خارش می باشد. نکته ای که در مورد خارش باید به آن دقت شود تغییرات پوستی در محل خارش است که می تواند به علت بیماری ها ی التهابی پوست باشد.
“علت ها ی موضعی خارش چیست”

علت ها ی موضعی خارش متفاوت است که برخی از آنها عبارتند از خشکی پوست می تواند از بچگی وجود داشته و یا در افراد مسن به عنوان پدیده ای طبیعی وجود داشته باشد، حساسیت ها یی که به علت تماس با مواد تحریک کننده و یا موادی باشد که فرد نسبت به آن حساسیت دارد وحساسیت به داروهای خوراکی می تواند به صورت خارش ها ی موضعی خود را نشان دهد وگزش حشرات بخصوص در نقاط باز بدن یکی از علل شایع خارش بخصوص در کودکان است و البته در تمام سنین دیده می شود.

بیماری ها ی عصبی و کهیر از علل دیگر خارش ها ی با منشا پوستی است ودر زمان حاملگی انواع خارش می تواند در تمام مراحل حاملگی دیده شود، شوره سر و بدن نیز یکی ازعلت ها ی شایع مراجعه بیماران به متخصصین پوست نیز خواهد بود.

برخی از بیماری ها ی داخلی که باعث ایجاد خارش در بدن می شوند، می تواند شامل بیماری ها ی کلیه و نارسایی کلیه، بیماری ها ی کبدی، بیماری قند،کم کاری و پرکاری تیرویید،کم خونی، بیماری ها ی بدخیم خونی و یا تومورهای داخلی می باشد.
ساکت ادامه داد :خارش می تواند علت مغزی داشته باشد کهاین امر در کسانی که دچار سکته مغزی و یا آسیب ها ی دیگر مغزی شده اند به صورت خارش ها ی مقاوم به درمان دیده می شود.

زمانی که علت مشخصی برای خارش نیافتیم باید دقت کرد که علایمی از اضطراب و افسردگی و وسواس وجود دارد یا خیر زیرا اضطراب و افسردگی می تواند خود را به صورت خارش نمایان کند.

متخصص با سوال کردن و معاینه پوست و کل بدن می تواند با تشخیص سریع و در صورت پیچیده بودن علت ها ی خارش با آزمایشات لازم به علت خارش پی ببرد.درمان خارش با توجه به علت اولیه و برداشت و یا درمان عامل تحریک کننده خارش است.

درمان ها از مرطوب کننده ها تا آنتی هیستامین ها ی مختلف و یا درمان ها ی تهاجمی تر بستگی به علل خارش، متفاوت است. در نهایت باید توجه کنید که آیا کودک خارش دارد و یا افراد میانسال و یا مسن خانواده دچار خارش هستند.مسایل شغلی و علاقمندی ها و تفریحات فرد و رژیم غذایی و دارویی می تواند علل خارش را از هم متمایز ساخته و به شما در شناخت عامل خارش و استفاده از راه درمان مناسب کمک کند.
وی در پایان گفت :به یاد داشته باشید هوای گرم، عرق زیاد و خشکی فضایی که در آن زندگی می کنید می تواند در تشدید همه علت ها ی خارش دخالت داشته باشد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.