به گزارش پیک هشترود  به نقل از عصر ایران، بیشتر بزرگسالان فکر می کنند که مصرف شیر برای آنها خوب است. همچنین، از دوران کودکی به ما گفته شده است که مصرف شیر موجب رشد سالم و قوی استخوان ها می شود و یکی از بهترین منابع کلسیم است.

به رغم تمام این موارد، شیر شاید به آن اندازه هم که فکر می کنید برای شما مفید نباشد. در حقیقت، بزرگسالان به اندازه کودکان از بسیاری فواید شیر بهره‌مند نمی شوند و پژوهش های بسیاری نشان داده اند که حتی ممکن است شیر برای ما بد نیز باشد.

به عوان مثال، کمتر از ۴۰ درصد از انسان های ساکن سیاره زمین می توانند به درستی شیر را گوارش کنند. در دوران نوزادی و کودکی بدن انسان به میزان کافی آنزیم لاکتاز برای کمک به تجزیه کامل و درست شیر تولید می کند. با این وجود، ژنی که مسوولیت تولید لاکتاز را بر عهده دارد با افزایش سن انسان فعالیت خود را متوقف می کند.

جایگزینی برای شیر

شیر تنها منبع خوب برای تامین کلسیم محسوب نمی شود و دانه های چیا را می توان جایگزینی فوق العاده برای شیر در نظر گرفت، زیرا تقریبا به همان اندازه کلسیم دارد. این به معنای آن است که دانه های چیا ماده غذایی خوبی برای استخوان ها محسوب می شوند و همچنین گوارش آنها برای بدن شما راحت‌تر است.

پژوهش ها نشان داده اند که دانه های چیا حاوی ۲۳۳ میلی گرم کلسیم در یک وعده به اندازه سه قاشق غذاخوری است که تقریبا به اندازه کلسیم موجود در یک فنجان شیر (۲۹۹ میلی گرم) است. مقدار مصرف توصیه شده روزانه کلسیم ۱,۰۰۰ میلی گرم است و از این رو، سه قاشق غذاخوری از دانه های چیا تقریبا حاوی یک چهارم مقدار مصرف توصیه شده روزانه کلسیم است.

اما فواید دانه های چیا نسبت به شیر تنها به محتوای کلسیم محدود نمی شود. گوارش شیر برای بسیاری افراد دشوار است، اما دانه های چیا به راحتی گوارش می شوند و همچنین پژوهشی که در نشریه JAMA Internal Medicine Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف هر چه بیشتر پروتئین گیاهی می تواند خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد.

فواید دیگر دانه های چیا

دانه های چیا می توانند از پیری پوست پیشگیری کنند

پژوهشگران در مکزیک به تازگی دریافتند که دانه های چیا از تراکم بسیار بالای آنتی اکسیدان ها – دو برابر بیشتر از آن چه تا پیش از این انتظار می رفت – سود می برند. این آنتی اکسیدان ها نشان دادند که توانایی توقف تا ۷۰ درصد از فعالیت رادیکال های آزاد را دارند که به پیشگیری از آسیب پوست و پدیدار شدن نشانه های پیری کمک می کند.

دانه های چیا می توانند سلامت گوارش را بهبود ببخشند

دانه های چیا از محتوای فیبر بالایی سود می برند که تقریبا ۱۱ گرم در هر اونس (۲۸ گرم) می شود. یک وعده از دانه های چیا می تواند کل مقدار مصرف توصیه شده فیبر روزانه را تامین کند که به بهبود سلامت کلی گوارش کمک می کند.

دانه های چیا می توانند به درمان دیابت کمک کنند

پژوهشگران دانشگاه لیتورال طی یک مطالعه دریافتند که دانه های چیا می توانند به پیشگیری از اختلالات متابولیکی (از قبیل مقاومت به انسولین) کمک کنند زیرا از محتوای فیبر و اسید آلفا لینولنیک بالا بهره می برند. این اختلالات متابولیکی می توانند در ابتلا به بیماری دیابت نقش داشته باشند، از این رو، شما می توانید با مصرف دانه های چیا به کاهش علائم دیابت کمک کنید.

دانه های چیا می توانند به عضله سازی و کاهش وزن کمک کنند

دانه های چیا منبع فوق العاده ای برای پروتئین هستند و از این رو، میان وعده ای ایده آل برای افرادی است که در پی عضله سازی یا کاهش وزن هستند. این دانه ها از محتوای آنتی اکسیدان بالا نیز سود می برند که به جایگزینی هر ماده مغذی که بدن هنگام فعالیت و ورزش از دست می دهد، کمک می کنند.

دانه های چیا می توانند سلامت قلب را بهبود ببخشند

دانه های چیا می توانند التهاب را کاهش دهند و سطوح کلسترول را تنظیم کنند و از این رو، گزینه ای فوق العاده برای بهبود سلامت قلب محسوب می شوند. همچنین، آنها می توانند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی نقش داشته باشند.