تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
کد خبر : 62273

سناتور جمهوری‌خواه: چرا ایران را تحریم می‌کنیم ولی عربستان را نه؟!

سناتور جمهوری‌خواه: چرا ایران را تحریم می‌کنیم ولی عربستان را نه؟!

“رند پال” سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی در یادداشتی از سیاست دوگانه آمریکا در قبال ایران و عربستان انتقاد کرد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، “رند پال”، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی آمریکا، معتقد است گاهی قانونگذاران این کشور دست به اقدامی در سیاست خارجی می‌زنند، بدون آنکه به درک کاملی از نتایج آن رسیده باشند. از نظر او این اشتباهات از جنگ عراق گرفته تا تجهیز تسلیحاتی معارضان سوری، بارها و بارها تکرار شده است.
وی در یادداشتی برای وبسایت نشنال اینترست نوشت: سنای آمریکا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران، به دلیل انجام آزمایشات موشکی و آنچه تامین مالی تروریسم می‌نامد، وضع کند. این‌ها مسائل بسیار مهمی هستند و باید درموردشان بحث و تبادل‌نظر شود. بدون شک ایران یک طرف مشکل است؛ اما ما باید درباره مسائل کلی‌تری گفتگو کنیم. ما هم‌اکنون در میانه یک توافق هسته‌ای با ایران قرار داریم که تا به حال به آن پایبند بوده است. مسائل قید شده در لایحه تحریم‌های ایران در توافق هسته‌ای قید نشده‌اند. به همین دلیل هرگونه اقدام یک‌جانبه‌ای خارج از توافق هسته‌ای، حتی اگر مشروع و قانونی هم باشد، باید با دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.
“رند پال” در ادامه نوشت: اینطور به نظر می‌رسد که ما به آنچه تهران فکر می‌کند و یا اینکه تحریم‌ها را عاملی مغایر با توافق هسته‌ای می‌داند، اهمیتی نمی‌دهیم. بگذارید این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ اگر ما اهمیت نمی‌دهیم که مقامات ایران چه فکری می‌کنند، پس چرا سعی می‌کنیم بر رفتار آنها نفوذ داشته باشیم؟ اگر واکنش ایران خروج از توافق هسته‌ای باشد، در آن صورت می‌تواند یک موضوع بسیار مهم و چشمگیر برای ما محسوب شود.
رند پال سپس اذعان کرد: زمانیکه به تحریم‌های جدید ایران نگاه می‌کنم، در می‌یابم تمام دلایل این تحریم‌ها درمورد عربستان نیز صدق می‌کند، پس چرا ما عربستان را تحریم نمی‌کنیم؟ به عنوان مثال، عربستان هم موشک‌های بالستیک “دانگ فنگ ۳s” در اختیار دارد که به سمت تهران و تل‌آویو نشانه رفته‌اند.
بنابراین، حقیقت این است که اگر ما می‌خواهیم بر نحوه رفتار ایران تاثیر بگذاریم باید به اینکه آن‌ها چگونه فکر می‌کنند نیز اهمیت دهیم. ما باید دریابیم که تحریم‌های یک‌جانبه اساسا تاثیرگذار نخواهند بود.
این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه نوشت: اگر می‌خواهیم از موضوع موشک‌های بالستیک ایران رهایی یابیم، باید ببینیم کدام کشورهای منطقه این نوع موشک‌ها را تهدیدی علیه خود می‌داند. بعید می‌دانم موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای آمریکا باشد زیرا ما هزاران موشک از همین نوع در اختیار داریم؛ اما شاید برای عربستان و یا شیخ‌نشینان حوزه خلیج فارس یک تهدید به حساب آیند که البته این کشورها نیز صدها موشک در اختیار دارند که می‌توانند برای ایران تهدید به حساب آیند. علاوه بر این، این کشورها تسلیحات هسته‌ای اسرائیل را نیز تهدیدی علیه خود می‌دانند.
پس اگر می‌خواهیم تحریم‌های ایران واقعا نتیجه داشته باشد، باید عربستان را هم به همین منوال تحریم کنیم. بگذارید ایران و عربستان را به دلیل در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک مورد تحریم قرار دهیم و رفع تحریم‌ها را به کاهش موشک‌های هر دو کشور منوط کنیم. راهکار دیگر این است که قرارداد ۳۵۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان را لغو و اعلام کنیم تا زمانیکه این کشور حاضر به امضای توافقی در زمینه کنترل و محدودسازی تسلیحات نشود، قرارداد واشنگتن و ریاض معلق باقی خواهد ماند.
به عقیده من ایران تا زمانیکه با عربستان و باقی کشورهای منطقه به یک توافق کلی در زمینه منع گسترش تسلیحات دست نیابد هرگز دست از توسعه برنامه موشکی خود برنمی‌دارد. بنابراین معتقدم تحریم‌های جدید علیه این کشور کاملا بی‌فایده خواهد بود. حتی ممکن است وضع تحریم‌های جدید، نتیجه‌ای عکس در پی داشته باشد و ایران درصدد لغو توافق هسته‌ای برآید. اگر ایران از توافق هسته‌ای خارج شود، ما حقیقتا بابت اقدام شتابزده‌ای که انجام داده‌ایم، پشیمان خواهیم شد.
نکته دوم درباره تحریم‌های ایران موضوع تروریسم است. به دلیل ارتباط غیرقابل‌انکار عربستان با گروه‌های تروریستی و حمایت از آنها، باید ریاض را نیز در این خصوص مورد تحریم قرار داد. در ایمیل افشا شده “هیلاری کلینتون” به “جان پودستا” نیز به این نکته اشاره شده بود که “ما باید بر عربستان و قطر که حمایت‌های مالی از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه انجام می‌دهند، اعمال فشار کنیم.”
حقیقت این است که اگر به واقع خواستار توقف آزمایش‌های موشکی ایران هستیم، باید مذاکراتی به مراتب بزرگ‌تر و مهم‌تر با شیوخ خلیج فارس داشته باشیم. تنها زمانیکه به ایران و دشمنان منطقه‌ای‌اش به یک چشم نگاه کنیم، می‌توانیم گامی در جهت صلح در این منطقه برداریم. تا آن زمان من با هرگونه تحریم جدید علیه ایران مخالف هستم.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.