تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر : 62227

امام جمعه هشترود:

اقدام دولت قطر تمام توطئه های آل سعود را خنثی کرد/ تمام سرویس های جاسوسی دنیا بدنبال ایجاد ناامنی در ایران هستند/ نباید از امنیت کشور بهره برداری های سیاسی کرد

اقدام دولت قطر تمام توطئه های آل سعود را خنثی کرد/ تمام سرویس های جاسوسی دنیا بدنبال ایجاد ناامنی در ایران هستند/ نباید از امنیت کشور بهره برداری های سیاسی کرد

حجت الاسلام علی رحیمی گفت: تمام سرویس های جاسوسی دنیا بدنبال ایجاد ناامنی در ایران هستند اما هوشیاری نیروهای اطلاعاتی و نیروی انتظامی و سپاه پاسداران همه آنها را خنثی کرده است.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، حجت الاسلام علی رحیمی امام جمعه هشترود در خطبه های نماز جمعهاین شهرستان با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: شجره ملعونه آل سعود ماه ها در آمریکا منتشر بودند تا رئیس جمهور فاسد آمریکا را به عنوان اولین سفر خارجی اش به عربستان بیاورند تا با برگزاری مراسمی با حضور بیش از ۵۰ کشور اسلامی نمایش قدرتی داشته بشند.

 

وی اظهار داشت: آل سعود بنا داشت با برگزاری این مراسم به دنیا بوید که همه کشورهای منطقه با آنها همراه است و فقط ایران همراه نیست اما مکر آنها به خودشان بازگشت و ید قدرت الهی از آستین قطر خارج شد و قطر ضربه محکمی به عربستان وارد ساخت.

 

رحیمی افزود: امیر قطر اعلام کرده است که از عقلانیت خارج است که با ایران مقابله کرد چون ایران قدرت بلامنازع منطقه است و مقابله با آن به ضرر اسلام است. این حرکت قطر تمام توطئه های آل سعود را خنثی کرد.

 

امام جمعه هشترود تصریح کرد: دولتمردان باید از این فرصت همبه لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی به نفع کشور استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: قدرت نظام اسلامی ایران به قدرت لایزال الهی متصل است و اگر تمام قدرتهای دنیا جمع شوند نمی توانند به ان آسیبی بزنند.

 

رحیمی همچنین با تسلیت حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام (ره) نیز بیان کرد: نظام اسلامی از همان اوایل انقلاب با چنین حوادثی روبرو شده است که اوج انها در دهه ۶۰ روی داد و اقدامات چند روز گذشته نیز در همین راستا می باشد.

 

وی ادامه داد: تمام سرویس های جاسوسی دنیا بدنبال ایجاد ناامنی در ایران هستند اما هوشیاری نیروهای اطلاعاتی و نیروی انتظامی و سپاه پاسداران همه آنها را خنثی کرده است.

 

امام جمعه هشترود اضافه کرد: آنهائی که با طرح فضای امنیتی و پلیسی بدنبال جمع آوری رای بودند بدانند که اگر همین امنیت در کشور نبود در چند روز گذشته چه حوادث تلخی می توانست در کشور روی بدهد.

 

رحیمی خاطرنشان کرد: طبق فرمورده رهبر انقلاب نباید جای شهید و جلاد عوض شود. بهای خون این ۱۷ شهید و همچنین بیش از ۱۷ هزار شهید ترور را چه کسانی خواهند پرداخت. باید هوشیار بود و اجازه نداد تا کسانی از این جریانات بهره برداری سیاسی بکنند.

 

وی اذعان داشت: ملت آگاه ایران ادامه دهنده راه حضرت امام (ره) و خون شهدا خواهند بود و همواره گوش به فرمان رهبر انقلاب می باشند.

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علي خيري جمعه , 19 خرداد 1396 - 17:36

انتقال انسان‌ها از محشر به جنت یا به دوزخ چگونه است ؟
هنگامى که روز قیامت فرا می‌رسد مردم باید ۵۰ موقف و ایستگاه را طی کنند تا سرانجام به بهشت یا جهنم برسند. در هر ایستگاه، نیز هزار سال متوقف می‌شوند. [۱] همچنان‌ که خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَه »؛ [۲] در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است.
برای نمونه به برخی از هولناک‌ترین مواقف و ایستگاه‌ها در قیامت اشاره می‌شود :

۱٫ ایستگاه اول؛ بیرون آمدن از قبر
۲٫ ایستگاه دوم؛ سنجیدن و وزن کردن اعمال
۳٫ ایستگاه سوم؛ حساب‌رسی نمودن
۴٫ ایستگاه چهارم؛ نامه اعمال
۵٫ ایستگاه پنجم؛ پل صراط
یک. عقبه ولایت:

دو. عقبه مرصاد

سه. عقبه رحم

چهار. عقبه امانت

پنج. عقبه نماز

۱٫ ایستگاه اول؛ بیرون آمدن از قبر [۳]
چنانچه در قرآن کریم می‌خوانیم: «و این ‌که رستاخیز آمدنى است، و شکّى در آن نیست و خداوند تمام کسانى را که در قبرها هستند زنده می‌کند». [۴]

در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع)نقل شده است: «در این ایستگاه، مردم هزار سال با بدن و پای برهنه با حال تشنگی و گرسنگی حبس و نگهداری می‌شوند. هر کس به خدا، بهشت، جهنم، برانگیخته شدن و حساب و قیامت، ایمان داشته باشد از گرسنگی و تنشنگی نجات می‌یابد». [۵]

امام صادق(ع) می‌فرماید: «حکایت مردم در روز قیامت، آن هنگامى که در پیشگاه پروردگار جهانیان بایستند مانند تیر در ترکش است؛ یعنی در جایى که ایستاده‌اند جز همان جاى پاى خود، جاى دیگرى ( از شدت ازدحام جمعیّت) ندارد، و نمی‌تواند از جاى خودش به این سو و آن سو برود». [۶]

۲٫ ایستگاه دوم؛ سنجیدن و وزن کردن اعمال [۷]
در قرآن کریم آمده است: «وزن کردن (اعمال، و سنجش ارزش آنها) در آن روز، حقّ است! کسانى که میزان‌هاى (عمل) آنها سنگین است، همان رستگارانند! و کسانى که میزان‌هاى (عمل) آنها سبک است،افرادى هستند که سرمایه وجود خود را، به ‌خاطر ظلم و ستمى که نسبت به آیات ما می‌کردند، ازدست داده‌اند». [۸]

۳٫ ایستگاه سوم؛ حساب‌رسی نمودن [۹]
چنانچه خداوند متعال می‌فرماید: «حساب مردم به آنان نزدیک شده، در حالى‌که در غفلت‌اند و روى گردانند». [۱۰]

پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «در روز قیامت، بنده‌ای قدم از قدم برنمی‌دارد، مگر این‌که از او در مورد چهار چیز می‌پرسند: ۱٫ از عمر او که در چه چیز صرف کرده است، ۲٫ از جوانی او که در چه چیز و راهی آن‌را پیر و فنا کرده است، ۳٫ از اموال او که از کجا آورده و در چه چیزی خرج نموده است. ۴٫ از محبت اهل بیت(ع)». [۱۱]

همچنین امام باقر(ع) فرمود: «اول چیزی که از بنده به حساب می‌کشند، نماز است، پس اگر نماز قبول شد، دیگر اعمال نیک نیز پذیرفته می‌شود». [۱۲]

امام سجاد می‌فرماید: «برای اهل شرک ترازو و میزانی نصب نمی‌شود آنان را گروه گروه بی‌حساب به جهنم می‌برند. نصب ترازو و سنجیدن اعمال برای اهل اسلام است». [۱۳]

۴٫ ایستگاه چهارم؛ نامه اعمال [۱۴]
خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «و در آن هنگام که نامه‌هاى اعمال گشوده شود». [۱۵]
همچنین بر اساس آیات قرآن؛ انسان‌ها در روز قیامت هنگام گرفتن نامه اعمال به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که نامه اعمالشان را به دست راستشان می‌دهند؛ گروه دیگری که نامه اعمالشان را از پشت سر به دست چپشان می‌دهند. گروه اول شادمان و دارای حساب‌رسی آسان و اهل بهشت هستند. اما گروه دوم، اهل جهنم می‌باشند. [۱۶]

۵٫ ایستگاه پنجم؛ پل صراط [۱۷]
صراط، پُلی است که بر روی جهنم کشیده می‌شود [۱۸] و تمام بندگان خداوند باید از روی آن عبور کنند تا اگر بهشتی است، داخل بهشت شود. چنان‌که خدای متعال می‌فرماید : « و همه شما ( بدون استثنا ) وارد جهنم می‌شوید این امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت». [۱۹]

پل صراط دارای عقبات و گذرگاه‌های بسیاری است که هر عقبه به اسم واجبات و محرّمات الهی است؛ یعنی به تعداد واجبات و محرّماتی که انسان‌ها مکلّف به انجام و ترک آن شده‌اند، عقبه و گذرگاه وجود دارد. [۲۰]

بنابراین، اگر در روایات وارده در این باب، تعداد یا نوع ایستگاه‌های بیان شده با یکدیگر از جهت عدد یا نام متفاوت بوده دلیل بر تعارض و تضاد روایات نیست، بلکه در هر روایتی برخی از آن مصادیق، برای نمونه بیان شده‌اند. در این‌جا به برخی از مهم‌ترین عقبات و گذرگاه‌ها بر روی پل صراط [۲۱] اشاره می‌شود:

یک. عقبه ولایت: در این عقبه تمام افراد را نگه می‌دارند و از ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) و امامان بعد از او سؤال می‌پرسند، هر کس در دنیا امام خود را بشناسد و از دستوراتش پیروى نماید از صراط آخرت خواهد گذشت، هر کس او را نشناسد پایش در صراط جهنم خواهد لغزید و میان جهنم خواهد افتاد. [۲۲]

دو. عقبه مرصاد(کمین‌گاه): خداوند متعال می‌فرماید: «به یقین پروردگار تو در کمین‌گاه (ستمگران) است!». [۲۳]

امام صادق(ع) فرمود: « مرصاد، گذرگاهى است بر پُل‏ صراط که هیچ بنده ستمگرى از آن نخواهد گذشت »؛ [۲۴] یعنی خدای متعال در این عقبه و گذرگاه، حق هر مظلومی را از ستمگران می‌گیرد و از هیچ ستمگری گذشت نخواهد کرد. [۲۵]

سه. عقبه رحم :[۲۶] امام باقر(ع) به نقل از رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «در روز قیامت وقتی جهنم را آوردند پُل صراط را بر روی آن می‌گذارند که خودش دارای سه پُل است بر روی یک پُل، امانت و صله رحم می‌باشد و بر پُل دوم، نماز، بر پُل سوم، عدالت پروردگار عالمیان است. پس مردم را تکلیف می‌کنند که بر صراط عبور کنند. در عقبه صله رحم و امانت، ایشان را نگه می‌دارند اگر قطع رحم و یا خیانت در اموال مردم کرده باشند از این عقبه نمی‌گذرند تا از عهده آن بر آیند در غیر این صورت به جهنم می‌افتند. اگر از این عقبه نجات پیدا کنند در عقبه نماز، ایشان را نگه دارند، اگر از این عقبه نجات یافتند باید در عقبه عدالت الهی برای پاسخ‌گویی به حق بندگان نگه داشته شوند، اگر از این عقبه هم به سلامت عبور کردند نجات پیدا می‌کنند و خدا را حمد و ستایش می‌نمایند». [۲۷]

چهار. عقبه امانت:[۲۸] چنانچه در قرآن کریم می‌خوانیم: «خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها رابه صاحبانش بدهید! و هنگامى که میان مردم داورى می‌کنید، به عدالت داورى کنید! خداوند، اندرزهاى خوبى به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بینا است ». [۲۹] در روایتی که امام باقر(ع) از پیامبر(ص) نقل فرمود و در بالا به آن اشاره شد؛ یکی از عقبات بر روی پل صراط، عقبه امانت معرّفی شده است.

پنج. عقبه نماز:[۳۰] امام صادق(ع)فرمود: « اولین چیزی که از انسان در روز قیامت پرسیده می‌شود و مورد حساب‌رسی قرار می‌گیرد نماز است». [۳۱]
پس از طی نمودن ایستگاه‌ها و گذرگاه‌های یاد شده؛ سرانجام انسان، به جهنّم یا بهشت ختم می‌شود، و نامه اعمال هر دو گروه به دست آنها داده می‌شود، اهل تقوا و پرهیزگاران، گروه گروه به تناسب کارهای نیک خود در دنیا و پیروی از پیامبران الهی خویش، با احترام و تکریم از سوی فرشتگان خداوند از درهای هشت‌گانه بهشت که از قبل بر روی آنان گشوده شده بود و انتظار ورود آنان را می‌کشید وارد بهشت می‌شوند و فرشتگان از آنان استقبال نموده، سلام می‌کنند و می‌گویند: شما پاکیزه شدید داخل بهشت شوید و تا ابد در آن بمانید. [۳۲]

اما اهل دوزخ چون مایل به رفتن به سوی دوزخ نیستند فرشتگان عذاب به زور و زجر، بر گردن و دست و پایشان غل و زنجیر انداخته[۳۳] و با تازیانه‌هاى آتشین آنها را دسته دسته به مقتضای راه و روش و چگونگی گناهانشان در دنیا؛ مانند کفر، شرک، انکار ضروریات دین و… از هر کدام از درهای هفت‌گانه جهنم وارد جهنم می‌کنند.[۳۴] نگهبانان جهنم آنان را مسخره می‌کنند و می‌گویند آیا برای شما پیامبری فرستاده نشده بود که شما را از چنین روزی بترساند و آگاه نماید؟ آنان در جواب می‌گویند چرا فرستاده شده بود. آن‌گاه به آنان گفته می‌شود داخل جهنم شوید که بد جایگاه و منزل‌گاهی برای شما خواهد بود. [۳۵]

[۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۸، ص ۱۴۳، دارالکتب الإسلامیه، تهران،چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۲]. معارج، ۴٫
[۳]. قمی، شیخ عباس، منازل الآخره، ص ۸۳ – ۸۵، انتشارات انصاری، تهران، چاپ هشتم، ۱۳۹۰ش.
[۴]. حج، ۷٫
[۵]. مجلسى، محمد باقر، بحارالأنوار، ج ۷، ص ۱۱۱، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
[۶]. الکافی، ج ۸، ص ۱۴۳٫
[۷]. منازل الآخره، ص ۹۳٫
[۸]. اعراف، ۸ – ۹٫
[۹]. منازل الآخره، ص ۱۱۷ – ۱۱۸٫
[۱۰]. انبیاء، ۱٫
[۱۱]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ۱، ص ۲۵۳، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.
[۱۲].الکافی، ج ‏۳، ص ۲۶۸٫
[۱۳]. بحارالأنوار، ج ‏۷، ص ۲۵۰٫
[۱۴]. منازل الآخره، ص ۱۲۵ – ۱۲۸٫
[۱۵]. تکویر، ۱۰٫
[۱۶]. ر.ک: انشقاق، ۷ – ۱۲٫
[۱۷].منازل الآخره، ص ۱۳۱ – ۱۳۲٫
[۱۸]. ر.ک: نمایه «پل صراط در قرآن»، سؤال ۳۶۷٫
[۱۹]. مریم، ۷۱٫
[۲۰]. شیخ صدوق، الاعتقادات، ص ۷۱ – ۷۲، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۴ق.
[۲۱]. ر.ک: نمایه «ایستگاه‌های هفت‌گانه پل صراط»، سؤال ۲۵۵۲۴٫
[۲۲]. همان، ص ۷۲٫
[۲۳]. فجر، ۱۴٫
[۲۴]. بحارالأنوار، ج ‏۸، ص ۶۴٫
[۲۵]. الاعتقادات، ص ۷۲٫
[۲۶].همان.
[۲۷]. بحارالأنوار، ج ‏۸، ص ۶۵٫
[۲۸]. الاعتقادات، ص ۷۲٫
[۲۹]. نساء، ۵۸٫
[۳۰]. الاعتقادات، ص ۷۲٫
[۳۱].الکافی، ج ‏۳، ص ۲۶۸٫
[۳۲]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی‏، محمدجواد، ج ۸، ص ۷۹۵ – ۷۹۶، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش؛ طیب، سیدعبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۱، ص ۳۴۷، انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۸ش.
[۳۳]. غافر، ۷۱: «إِذِ الْأَغْلالُ فی‏ أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ یسْحَبُونَ»؛در آن هنگام که غل و زنجیرها بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را مى‏کشند.
[۳۴]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۷۹۵؛ اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۱، ص ۳۴۴ _ ۳۴۵٫
[۳۵].مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۷۹۵٫

علي خيري جمعه , 19 خرداد 1396 - 17:46

گذری برق آسا از پل صراط
________________________________________
گذشتن از پل صراط آخرین مرحله نجات است. اما خود صراط هم داستانی دارد بس هولناک و سخت. اما بعضی اعمال گذر از پل صراط را همچون گذر برق از آسمان سریع و آسان می کنند که روایات، آنها را برای ما معرفی کرده اند.
________________________________________
صراط به معنای راه مستقیم نام پلی است که بر روی جهنم قرار دارد و تمام خلایق مجبور به عبور از آن هستند اما حساب همه یکسان نخواهد بود. امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرماید: نحوه عبور از صراط به طرق گوناگون خواهد بود بعضی همچون برق و بعضی چون باد، بعضی چون تاختن اسب، بعضی همچون دویدن مرد، بعضی همچون پیادگان و بالاخره گروهى هم آویخته و در حالى که آتش برخى از اندام ایشان را گرفته و برخى را رها کرده است، مى‏گذرند.(به نقل از امالی صدوق،ص ۱۰۷ و بحارالانوار، ج ۸، ص ۶۴)
اعمالی که باعث گذر برق آسا از پل صراط می شوند عبارتند از:
۱- کسى که حضرت على علیه السلام را دوست داشته باشد از پل صراط مانند برق جهنده می گذرد.(فضائل الشیعه با ترجمه، ص ۵، حدیث ۱)
و باز در حدیثی آمده است: هر کسى مشتاق است که از پل صراط مثل باد تند پاییزى بگذرد و خود را بدون حساب به بهشت جاویدان برساند، ولایت ولىّ و وصىّ و مصاحب و خلیفه من، على بن ابى طالب علیه السّلام را بپذیرد و بر دل بسپارد. و هر کسى مى‏خواهد در آتش جهنم سرنگون شود، ولایت على بن ابى طالب علیه السّلام را رها کند. (شواهد التنزیل، ترجمه روحانى، ص۴۲)
همچنین است درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام که فرموده اند آن حضرت و شیعیانش چون برق از صراط می گذرند. (ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص ۵۰۵)
۲- اهمیت دادن به نماز جماعت در هر حال و مکانی: و کسى که بر آن باشد که در هر جا و در هر موقعیت و فرصتى، نماز خود را به جماعت بخواند، (در روز قیامت) جزو اولین گروه با سبقت‏گیرندگان، با چهره‏اى روشنتر از ماه شب چهاردهم (بدر) به سرعت برق از پل صراط خواهد گذشت، و به ازاى هر روز و یا شبى که توفیق شرکت در نماز جماعت را داشته است ثواب یک شهید را به او خواهند داد.(پاداش نیکى‏ها و کیفر گناهان، ص ۷۴۶ و ثواب الاعمال عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ترجمه حسن زاده، ص۶۷۳ )
رعایت اول وقت بودن نماز نیز از این جمله است: یکى از صحابه‏ى پیغمبر «صلّى اللّه علیه و آله و سلّم» گفته: هر کس مدام پنج نماز را اول وقت بخواند خداوند نُه عنایت در حق او بفرماید: محبوب خدا شود، بدنش سالم ماند، ملائکه از او محافظت کنند، برکت در خانه‏اش پدید آید، سیماى صالحان پیدا کند، دلش نرم شود، از پل صراط چون برق جهنده بگذرد، از آتش نجات یابد، در جوار خدا با کسانى مأنوس شود که نه ترسى دارند و نه اندوهى.(نصایح، ص ۲۹۶)
و هر کس یک شبانه روز در یک بیمارى درد کشد، و رنج خود را به عیادت‏کنندگان شکایت نکند، پروردگار در روز بازپسین وى را با ابراهیم [خلیل الرّحمن‏] علیه السّلام مبعوث فرماید، تا از پل صراط بگذرد همانند برقى جهنده
۳- رسول خدا فرمود: هر کس از دسترنج خود بخورد، مثل برق از پل صراط خواهد گذشت. النّبیّ «ص»: من أکل من کدّ یده، مرّ على الصّراط کالبرق الخاطف.(الحیاه با ترجمه احمد آرام، ج‏۵، ص ۴۳۲) از این روایت می توان استفاده کرد اصل بر این است که بندگان به آسانی از صراط عبور کنند به شرط آنکه ستم نکنند و الا نیازی به انجام کارهای سخت نیست همین که بد نباشیم کافی است وگرنه چرا کسی که از دسترنج حلال خود می خورد مستحق پاداشی به این بزرگی است. البته رعایت حلال و حرام هم گاهی سخت می شود و جز از پرهیزکاران ساخته نیست .
۴- صبر بر بیماری: و هر کس یک شبانه روز در یک بیمارى درد کشد، و رنج خود را به عیادت‏کنندگان شکایت نکند، پروردگار در روز بازپسین وى را با ابراهیم [خلیل الرّحمن‏] علیه السّلام مبعوث فرماید، تا از پل صراط بگذرد همانند برقى جهنده. (من لا یحضره الفقیه، ترجمه غفارى، ج‏۵، ص۳۰۵)
تعجبی ندارد اگر بزرگترین پاداشها برای کسانی باشد که متخلق به اخلاقی الهی باشند اصلا هدف از بعثت پیامبران، آموزش مکارم اخلاق است. کسی که آرام و صبور است هر چند بسیار درد دارد، از بزرگواریهای اخلاقی برخوردار است و خدا چنین خلقیاتی را بسیار دوست دارد.

۵- صبر کردن بر بدهکار: هر کس به برادر دینى خود قرض دهد، خداوند در برابر هر درهمى، به وزن کوه احد و رضوى و طور سینا برایش حسنه در نظر گیرد و اگر هنگام فرا رسیدن موقع پرداخت قرض با او خوب تا کند و مدارا نماید، در روز حسابرسى، برق آسا و بدون حسابرسى و دیدن عذاب، به راحتى از پل صراط عبور خواهد کرد.(ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص۶۶۷)
۶- روزه ماه رجب؛ هر کس ده روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند دو بال سبز آراسته به مروارید و یاقوت بر او نهد که همانند نور گذرنده از پل صراط به سوى بهشت پرواز کند. (ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص۱۳۷ پاداش روزه ماه رجب، ص ۱۳۳)
۷- شب زنده داری: هر کس یک چهارم شب را نماز گزارد، در صف نخستین رستگاران باشد تا آنگاه که همچون تندبادى از پل صراط بگذرد و بدون حسابرسى به بهشت در آید. (ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص۱۱۱، پاداش شب‏زنده‏دارى با قرآن، ص ۱۱۱)
۸- صدقه دادن: از پیغمبر – صلّى اللّه علیه و آله و سلّم- نقل شده که: راجع به صدقه از شیطان پرسیدم که چرا جلوگیرى مى‏کنى؟ گفت: اى محمد! چون ببینم کسى صدقه مى‏دهد گویا اره بر سر من نهاده‏اند و مانند چوب مى‏برند، پرسیدم: چرا؟
گفت: صدقه پنج خاصیت دارد: مال را زیاد کند، بیمار را شفا دهد، بلا را بگرداند، صاحبش چون برق جهنده از پل صراط بگذرد، و بى‏حساب وارد بهشت شود، (در جایى که حقوق مردم ذمه‏اش نباشد) گفتم: خدا عذابت را زیاد کند. (نصایح، ۲۳۸)
بعضی چیزهای دیگر نیز مثل مداومت بر خواندن قرآن، خواندن بعضی نمازهای مخصوص شبهای رمضان، مداومت بر بعضی سوره های قرآن و … که برای نقل روایاتشان مجالی دیگر لازم است .
اما قابل تذکر است که این اعمال در صورتی کمک کننده و اثر گذارند که اولا قبول شده و در پرونده عملمان درج گردند ثانیا با گناهان دیگر ضایع نشده و محو نشوند و تا هنگام گذر از صراط باقی بمانند زیرا گناهان ما، حسنات ما را روز قیامت از بین می برند همچنین چه بسا همه اعمالمان را به جهت یک حق الناسی که به گردن داریم،از دست بدهیم .