تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر : 61578

طرح تحریم‌های ایران احتمالا به قانون تبدیل خواهد شد

طرح تحریم‌های ایران احتمالا به قانون تبدیل خواهد شد

یک روزنامه صهیونیستی ضمن اشاره به تصویب طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته سنای آمریکا پیش بینی کرده است که این طرح به زودی به قانون تبدیل خواهد شد.

به گزارش پیک هشترود ، شفاف به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت :طرح تحریم ایران به خاطر  برنامه موشک بالستیک و حمایت از گروه های نیابتی و نقض حقوق بشر، هفته گذشته در یک کمیته سنای آمریکا تصویب شده و اکنون به نظر می رسد که شانس زیادی برای تبدیل شده به قانون دارد. این برخلاف هشدارهای ایران بوده که اعلام کرده است تصویب تحریم های جدید، به ضرر توافق هسته‌ای تهران با قدرت های جهانی خواهد بود.

این طرح که موسوم به “مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران” است، فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهد، برنامه‌هایی که به زعم آمریکا موجب بی ثباتی شده و ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

این روزنامه افزود: برخی افراد و سازمان ها که در فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران نقش دارند، قبلا در برنامه هسته‌ای تهران نیز مشارکت داشته‌اند و احتمالا بار دیگر با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهند شد. این طرح چالش جدیدی برای نمایندگان آمریکایی به شمار می‌رود و با تصویب آن بحران دیپلماتیک جدیدی بین ایران و آمریکا آغاز خواهد شد.

کاخ سفید هنوز صراحتا از این قانون حمایت نکرده است ولی بارها تاکید نموده است که قصد دارد ایران را منزوی کند.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرد: دیگر نمی توانیم اجازه دهیم که توافق هسته‌ای با ایران، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه را دیکته کند. این طرح گام مهمی در پاسخگو کردن ایران در قبال فعالیت‌های بی ثبات کننده غیر هسته‌ای است.

بن کاردین از اعضای ارشد این کمیته نیز گفت: ایران و گروه‌های نیابتی اش باید از این قانون این نکته را بگیرند که ما گرچه به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل خواهیم کرد و به این تعهدات پایبند خواهیم بود ولی همچنان نسبت به مقابله با برنامه موشک بالستیک ایران و حمایت این کشور از تروریسم، نقض تحریم های تسلیحاتی و نقض حقوق بشر علیه شهروندانش، متعهد و پایبند خواهیم بود.

شورای ملی آمریکا ایران نیز که بارها از توافق هسته‌ای حمایت کرده است، با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد: کمیته سنا تصمیم گرفته است تا به دولت ترامپ ابزارهای جدیدی بدهد تا توافق هسته‌ای ایران را نابود کرده و آمریکا را در مسیر جنگ با ایران قرار دهد.

جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز با انتشار توییتی نسبت به تصویب این قانون و تاثیر منفی آن بر توافق هسته ای هشدار داده است.

وی افزود: پس از انتخاب مجدد روحانی، وقت آن است که رفتار محتاطانه‌ای داشته باشیم. اکنون وقت تصویب یک طرح جدید علیه ایران نیست.

این طرح پیش از این با ۱۸ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف در کمیته سنای آمریکا به تصویب رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.