تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کد خبر : 60881

یکی از بانوان شورای دوره سوم شهر هشترود در گفتگو با پیک هشترود:

حضور زنان در فعالیت های اجتماعی به برکت نظام است/ در تبلیغات انتخاباتی ام پوستری نداشتم/ اطرافیان مانع حضورم در انتخابات بودند/ دوره سوم بهترین دوره شورا در هشترود است/ دخالت های سیاسی روحیه فعالیت را از ما می گرفت/ بانوان در تبلیغات انتخاباتی نمونه یک زن مسلمان باشند

حضور زنان در فعالیت های اجتماعی به برکت نظام است/ در تبلیغات انتخاباتی ام پوستری نداشتم/ اطرافیان مانع حضورم در انتخابات بودند/ دوره سوم بهترین دوره شورا در هشترود است/ دخالت های سیاسی روحیه فعالیت را از ما می گرفت/ بانوان در تبلیغات انتخاباتی نمونه یک زن مسلمان باشند

به بهانه افزایش مشارکت بانوان در انتخابات شورای شهر هشترود به عنوان کاندیدا، با خانم اکرمی یکی از بانوان شورای شهر هشترود در دوره سوم مصاحبه ای داشته ایم.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، خانم اکرمی توانست در دوره سوم به عنوان رای چهارم به شورا راه یابد و ۲ دوره نیزدر شورای شهر هشترود حضور داشت. وی هم اکنون دبیر مدارس هشترود می باشد. آنچه در اینجا خواهید خواند مصاحبه خبرنگار ما با خانم اکرمی است:

 

پیک هشترود: حضور بانوان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حدود ۶۸ هزار نفر در انتخابات شورای شهر شرکت کردند که نسبت به دوره های قبل بیشتر بوده است که نشان از رشد و بالندگی کشور ما و احقاق حقوق زنان می باشد و به برکت نظام جمهوری اسلامی در جامعه ما آزادی وجود دارد و زنان نیز مانند مردان اگر شرایط فراهم باشد همپای مردان می توانند فعالیت کنند در صورتی که در سایه ولایت مداری ملزم به مبانی دینی و اخلاقی باشند.

 

 

 

پیک هشترود: گفتید شرایط فراهم باشد، منظورتون از شرایط چیست؟
من جسارت نمی کنم به ساحت اقایان در عرصه های مختلف، ولی بطبع نیاز باشد گاهی شرایط ایجاب می کند در این برهه زمانی ۲ نفر یا ۳ نفر از بانوان در شورا حضور داشته باشند چرا که خدمات بهتری به شهر ارایه میشود و چون سلیقه ها متفاوت است و نصف بیشتر جامعه را زنان تشکیل میدهند به نطر من خانم ها باید در عرصه باشند و مشکلات بانوان را نیز بتوانند به گوش مسئولین برسانند.

پیک هشترود:حضور بانوان در شورای شهر هشترود چگونه است؟ مثبت است یا منفی؟
با توجه به اینکه هشترود در محرومیت و محدودیت مانده است به دلایلی از جمله عدم رسیدگی مسیولین و یا مهاجرت ، در این شرایط و باید همه نیرو ها در عرصه فعالیت کنند، بانوان هم مانند اقایان حضور داشته باشند.
متاسفانه مشکلات انقدرزیاد است که حتی شورا هم فراتر از  حد وظایف شهروندی نمی تواند عمل کند و شورا نمیتواند بیکاری و انتظارات بالای مردم که در حد شورا نیست را تامین کند، ولی شورا به عنوان یک پل میان مردم و مسئولین می تواند مشکلات را به گوش مسئولین برساند ولی اگر فکر کنیم که میتواند مشکلات را کامل حل کند این دور از ذهن است با توجه به این حضور زنان در شورا علاوه بر بیان و پیگیری مشکلات شهری میتوانند مشکلات بانوان را نیز پیگیری و حل نمایند چرا که بانوان برخی مشکلاتی دارند که شاید به فکر آقایان اصلا نرسد مشکلاتی از جمله بد سرپرستی خانم ها و یا سرپرست بودن خانم ها و مشکلات آن و …

 


پیک هشترود:چطور شد که خواستید وارد شورا شوید و چطور انتخاب شدید؟
چون بنده شناخته شده بودم و چهره اجتماعی داشتم و یکی از فعالین اجتماعی بودم و قبل از اینکه وارد اموزش و پرورش شوم در نهادها و سازمان ها در بخش نقاشی و طراحی تدریس و در حوزه های فرهنگی جامعه و سپاه و بسیج فعالیت داشتم و چون خوش بیان هستم در محافل شناخته شدم و بنا به درخواست اکثر بانوان من در انتخابات شورا ثبت نام کردم.

پیک هشترود: حضورتان در انتخابات بنابه پیشنهاد مردم بود؟
بله صد در صد از طرف مردم این پیشنهاد شد. حتی قوم و خویش من مخالفت میکردند و مانع می شدند و میگفتند ثبت نام نکن ، ولی مردم اصرار کردند و من نظر اکثریت را انتخاب کردم و در انتخابات ثبت نام کردم.
پیک هشترود: چرا قوم خویش شما مانع ثبت نام شما بودند؟
میگفتند چون جامعه ما تعصبی است خوب نیست عکس بیرون بیاد و یا شعار خانم داده شود . ولی بنده از طرفی میدیدم که مردم خواهان حضور من هستند بنده به رای اکثریت احترام گذاشتم و در انتخابات ثبت نام کردم.
پیک هشترود:چگونه تبلیغات کردید با توجه به تعصب خانواده که مانع شما بودند؟ آیا پوستر و عکس و یا شعاری بیرون درج کردید؟
نه من تا زمان آغاز رسمی تبلیغات هیچگونه اقدامی انجام ندادم و در زمان رسمی تبلیغات هیچگونه پوستر و عکسی ارایه نکردم تنها تبلیغ من پخش کارت بدون عکس بود که سوابق و فعالیتم را در آن نوشته بودم.

 


پیک هشترود:آیا بعد از ثبت نام از شما خواستند که کنار بگذارید؟

 

من اوایل دلسرد شدم ولی بروز ندادم و توانستم غلبه کنم و کارم و هدفم را ادامه دادم .

پیک هشترود:بعد از رای گیری نفر چندم انتخاب شده بودید؟
نفر چهارم . با ۴۵۰۰ رای در سال ۸۶ -۸۵ که با تصمیمات مجلس و ادغام انتخابات یک دوره هم تمدید شدیم.

پیک هشترود:حس و حال شما پس از انتخاب چطور بود؟
احساس کردم مسئولیتم زیاد شده و قولها و وعده هایی که در توانم بود را داده بودم الان روی دوشم بود و احساس میکردم بار سنگینی روی دوشم گذاشته شده است و باید میتوانستم اهدافم و قولهایم را عملی کنم.
بزرگترین هدف من تغییر چهره شهر بود که توانستیم با کمک اعضا تا حدودی این تغییرات را از جمله ایجاد بوستان و فضاهای سبز و تغییر میادین و در کل تغییر مبلمان شهری  را انجام دهیم.

پیک هشترود: بحث زن بودنتان مانع فعالیت شما نمی شد؟
نه اصلا و آقایان هم واقعا درک میکردند و همکاری میکردند و علاوه بر این چون زن بودم بانوان هشترود می آمدند و راحت درد و دل میکردند و مشکلاتشان را بیان میکردند و به همین دلیل فکر میکنم حضور خانم در شورا خیلی مفید میتونه باشه.

 

 

پیک هشترود:بعد از مدتی کم رنگ شدید، چرا؟
در آن دوره پس از ۳ سال آقای امینی از شورا کنار رفت و چون با وی تعامل خوبی داشتیم در روحیه اعضا تاثیر گذاشت و در ادامه که خانم اکبرنژاد که به عنوان جایگزین آمدند و چون وی با توجه سوابق و فعالیت های گسترده شان از زمان انقلاب تا الان و چون مدیریت های کشوری داشتند ، خواسته ها و انتظارات وی با امکانات اینجا مطابقت نداشت و این باعث شد که انصراف دهد و در سال چهارم تق و لق شد ولی بعد از مدت کوتاهی دوباره توانستیم جمع و جور کنیم و کارمان را ادامه بدهیم.

پیک هشترود: اما در سال آخر یکی دو نفر در جلسات حضور پیدا میکردند ، چرا ؟
چون نماینده تغییر کرده بود در عملکرد شورا تاثیر گذاشت و مهره چینی و تغییر روسا و تاکید بر تعویض شهردار ، در روند کار شورا تاثیر گذاشت.

پیک هشترود: نماینده در کار شورا دخالت کرد؟

غیر مستقیم بله

یکی از دلایل موفقیت ثبات شهردار است، دوراه شما چه رویه ای پیش گرفته شد؟
ما فقط یک بار شهردار را تغییر دادیم و آقای علیزاده را حدود ۲ سال ابقا کردیم و چون با توجه به اینکه فردی کاری و توانمند هستد اما باتوجه به اینکه خواسته های ما را نتوانستند پیش ببرند ، آقای موسوی را آوردیم که میتوانست برنامه های شورا را پیش ببرد.

 

پیک هشترود: شما طی این ۴ دوره ، کدام دوره را موفق و توانمند میدانید؟

به نظرم دوره خودمان که فعالیت و تغییرات و رفع مشکلات بیشتر و بهتر بود.

پیک هشترود:عدم توسعه هشترود را در چه می بینید و تاثیر شورا در این زمینه چگونه است؟
عدم توسعه را در مشکلات مالی و اعتباری و عدم درآمد پایدار میدانم که واقعا با دست خالی نمیشود کاری کرد و با توجه به این دلایل واقعیت این است اگر اعتبار نباشد نمیشود کاری انجام داد.

پیک هشترود:شما در دوره خودتان چرا نتوانستید درآمد پایدار را به وجود بیاورید؟

با توجه به عدم وجود کارخانه نمی شد درآمد پایدار به وجود آورد .
پیک هشترود:تاثیر سیاست زدگی را چقدر در شورا می بینید؟
سیاست زدگی از اوایل بوده و متاسفانه در سیاست زدگی به این فکر میشود که فلان نماینده بیاد  چه کسی را میاره و چه کسانی را بیرون میکنه و چطور مهره چینی میکنه این عوامل باعث میشود که از اهداف عالی و توسعه شهری عقب بمانیم .
پیک هشترود:چند نفر در دوره شما ثبت نام کردند؟

حدود ۲۹ نفر

پیک هشترود:در این دوره ۳۷ نفر شرکت کرده اند به نظرتون تعدد و کثرت کاندیدها خوبه یا بد؟ دلیلتون چیه؟
با توجه به اینکه در این دوره امکانات رسانه ای و تحولات و تغیراتی در سطح رسانه ای صورت گرفته و این تحولات با گذشته قابل مقایسه نیست نظرم مثبته .

 

 

پیک هشترود: این تعدد در روند انتخاب مشکل ایجاد نمیکنه؟
باتوجه به جمعیت شهری که کم هست و رشد منفی داشته ایم و از طرفی مهاجرت زیاد شده میتونه در آرای منتخبین تاثیر بزاره که در نتیجه آرای منتخبین نسبتا کم خواهد بود و دلیلشم به خاطر تعدد کاندیدهاست که باعث کسر آرا میشود.

پیک هشترود: رای ها به سمت و سوی طایفه ای است یا نه؟

بله چون این شهر کوچک است و همه هم را می شناسند این طبیعی است که در شهرهای کوچک مانند هشترود آرا به سمت طایفه ای سوق پیدا کند. اما کسانی هم ثبت نام کرده اند که طایف های ندارند و این نمیتونه دلیل محکمی باشه که کسی که طایفه ندارد نمیتواتد پیروز شود و کسی موفق میشود که کارایی و توانایی بالایی داشته باشد.

پیک هشترود: از نظر شما شاخصه های شورای موفق چیست؟
شورایی که بین مردم باشد و مشکلات را لمس کند و با مسئولین تعامل داشته باشد و توانمند باشد از نظر من موفق تر خواهد بود.

پیک هشترود: آیا در انتخاب، ما به مدارک و یا طایفه فرد نگاه کنیم ؟
مدارک و غیره جای خود دارد اما نمیتواند ملاک اصلی برای انتخاب فرد باشد از نظر من کارایی و توانمندی و مردمی بودن از شاخصه های یک فرد برای انتخاب میتواند باشد .و از طرفی کسانی که به روش طایفه ای رای میدهند، این کار اشتباهی است و باید این کار اشتباه را کنار بگذارند چرا که باعث عدم روی کار آمدند افراد نخبه و توانمند نیز میشوند.

پیک هشترود: ارزیابی شما از ثبت نام کنندگان این دوره  شورا چیست؟

نمیگم ثبت نام کنندگان افراد کم توانمندی هستند ولی متاسفانه عده ای که توانایی های لازم را داشتند و کارامد و کارکشته بودند و بسیاری از نخبه های ۶ما،  در این دوره ثبت نام نکرده اند که دلیل اینکار برای بنده هم سواله که چرا شرکت نکرده اند؟!

پیک هشترود: آیا شما بعد از انتخابتون از حصورتون در شورا پشیمان هم شدید؟

در اوایل بله چون کارهایی انجام میدانند که چوب لای چرخ میگذاشتند و این اقدامات من رو دلسرد میکرد اما به مرود توانستم با غلبه بر این مشکل به کار خود ادامه دهم.
پیک هشترود: چرا در دوره های بعد ثبت نام نکردید؟

چون انتظارات مردم از یک شورا زیاد بود و از طرفی امکانات و توانایی ها کم بود . مثلا مردم می آمدند و میگفتند که فرزندم بیکار است ! و کاری برایش انجام بده ، انگار که شورا ریییس جمهوره یا نهاد کاریابیه

 

 

پیک هشترود: این دوره وسوسه شدید که ثبت نام کنید ؟

خیلی اصرار کردند ولی چون باتوجه به اینکه انتظارات مردم بیش از توان شورا است تمایلی نداشتم ثبت نام کنم.

پیک هشترود: ۵ نفر از بانوان در انتخابات شورا شرکت کرده اند نظرتون با حضور چند نفر از بانوان در شورا است؟

به نظر من ۲ یا ۳ نفر انتخاب شوند بهتر است این بانوان میتوانند ائتلاف کنند تا بتوانند  ۲ نفر در شورا حصور پیدا کنند. البته ۵ نفر خانم که در انتخابات شورا ثبت نام کرده اند نسبت به تناسب جمعیت ۲۰ هزار نفری هشترود مناسب است .
پیک هشترود: شیوه تبلیغاتی بانوان در انتخابات شورا را می پسندید؟

باید بانوان توجه کنند که کشور ما یک کشور اسلامی است و حتما باید در مسائل تبلیغاتی موارد و شاخصه های مد نظر برای یک بانوی مسلمان را رعایت کنند.
پیک هشترود: صحبت های پایانی شما را بشنویم:
توصیه میکنم و دعوت میکنم مردم به صحنه بیایند و رای بدهند . و با رای خود   قدرت و ایمان و غیرتمندی هشترود را نشان بدهند.
از کاندیداها هم انتظار دارم وعده و وعید های غیر واقعی و آنهایی که در توانشان نیست را به مردم ندهند و پیشنهاد میکنم قوانین و وظایف شورای شهر را بخوانند و طبق وظایف و اختیاراتی که در قوانین آمده به مردم وعده بدهند و قول هایی ندهند که از اختیارات شورا خارج است. همینقدر که بتوانند مشکلات شهری را حل نمایند همینقدر هم مردم از آنها انتظار دارند.

 

مصاحبه: مهدی اسماعیل نژاد

تنظیم: مهدی علیپور

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.